Rabo
band
De produktie van de video
Nummer 1/14 januari 1991
ouders dat kinderen vanaf een jaar of tien
zelfstandig geld kunnen storten en dat geld,
met hun toestemming, weer kunnen opne
men. Verder moet de jeugd vanaf twaalf jaar
zelfstandig geld kunnen opnemen en over
boeken. Ouders staan wel gereserveerd te
genover het gebruik van de geldautomaat.
Van sparen naar betalen Geleidelijk
aan verschuift het beeld dus van sparen
naar betalen. 'De jeugd komt dan zelf om de
hoek kijken. De bank moet zich daarop in
stellen door betaalfaciliteiten te koppelen
aan spaarprodukten', aldus Burghouts. Van
de jongeren tussen de 16 en 20 jaar die
een relatie met de bank hebben, heeft ruim
tweederde een betaalrekening met pin
code. Een groot aantal van hen gebruikt al
cheques. Die jongeren willen als een vol
waardige cliënt worden behandeld. Burg
houts: 'Het kind, of beter gezegd, de jonge
re, neemt langzaamaan de plaats in van zijn
ouders en grootouders. De groei naar vol
wassen bankieren begint met de paplepel
en eindigt met de pin-code.'
Beleid 'Jonge mensen bekend maken
met de bank, vertrouwd maken met onze
bank en met een uitgekiend pakket finan
ciële diensten aan ons binden. Dat is het
beleid van de Rabobank', hield Burghouts
zijn gehoor voor. 'Dat betekent ook dat een
bank niet moet wachten om vervolgens
iemand pas te benaderen als hij achttien
wordt. Daarmee moet je eerder beginnen.
Maar collega-banken zien die noodzaak
ook. Je moet als bank zorgen datje er bent,
telkens voor er een volgende fase in de
groei aanbreekt. Dan kom je vanzelf uit bij
de nul-jarigen als startpunt.'
De maatschappelijke betrokkenheid
naar de jeugd kwam ook in de inleiding van
Burghouts aan de orde. Banken zijn niet
meer weg te denken uit de samenleving, het
gebruik van bankdiensten is totaal geïnte
greerd geraakt in het gewone leven. 'Jonge
mensen moeten wegwijs worden gemaakt
in het gebruik van een bank', besloot Burg
houts. 'Een bank heeft een voorlichtings- en
informatietaak. De keuze van de Rabobank
is investeren en informeren.'
'De droom' werd geproduceerd door regisseur Jan Fabel van de Audiovisuele Dienst in
Eindhoven. Er spelen vier volwassenen en dertien kinderen mee. 'Het was erg leuk om
met kinderen te werken', vertelt Fabel. 'Ze hadden al wat ervaring, omdat ze spelen bij
het kindertheater Rabarber in Den Haag.'De videoproduktie werd op verschillende loka-
ties opgenomen: het Huis van de Toekomst in Rosmalen, de Rabobank Kaatsheuvel
(waar de feestelijke première plaatsvond) en de Rabobank Haaren. Bij de laatste bank
zijn de opnamen van de droombeelden gemaakt. Fabel: 'In Haaren is het interieur van
de bank heel modern, en dat was prima geschikt voor het futuristische effect. En om dat
effect nog te versterken hebben we een gedeelte op een speciale manier gefilmd.'
reacties gegeven als imago-verbeterend, het
boeit en motiveert kinderen, het is educatief
en informatief. Van der Burgt: 'De scholen
vinden het pakket dus zinvol. De banken vin
den het een goed hulpmiddel bij de bewer
king van de jeugd- en jongerenmarkt. Eén
van de doelstellingen daarin is, dat we als
bank voorlichting en informatie willen ge
ven.' Ook het spel dat de kinderen meekrij
gen benadrukt die educatieve rol. Het spel
bestaat uit het beantwoorden van vragen
waarmee punten worden verkregen. Zo ont
staat er bij de kinderen op een speelse wijze
kennis over bankzaken. Die bankzaken zijn
geplaatst in een Rabo-context. 'Door dit spel
wordt bij jongeren de drempel lager om naar
de Rabobank te gaan', hoopt Van der Burgt.
Leerlingenkaart De in full colour uitge
voerde leerlingenkaart stelt een aantal vra
gen. Na afloop van elke rondleiding vullen de
leerlingen hun naam en adres in en beant
woorden de vragen. De kaart wordt na de
rondleiding door de plaatselijke bank nage
keken. Van der Burgt: 'Wat de bank er vervol
gens mee doet, is de keuze van die bank
zelf. In de ogen van het onderwijs krijgt de
rondleiding meer betekenis door het gebruik
van de leerlingenkaart.'
Het pakket werkt ondersteunend bij de
bewerking van de jeugd- en jongerenmarkt.
Maar er zijn ook andere marktbewerkingsac
tiviteiten. Van der Burgt: 'Een rondleiding en
alle andere activiteiten zijn een middel waar
mee het bedje wordt gespreid, waarmee je
als bank voorwaarden schept om later het
commerciële doel te realiseren.'
een videoprogramma onderdelen moesten
laten zien als sparen, betalen, lenen, iets
vertellen over de functie van een bank. Loka
le banken hebben aangeven dat ze dat liever
zelfvertellen. Met de nieuwe werkwijze wordt
in het videoprogramma ingegaan op de he
dendaagse technologie in het bankwezen.
uis van de Toekomst'. Eric ziet zijn vader
moeder van de toekomst, zijn slaapka-
sr, zijn zakgeld van 'slechts' f 6.000,- en
eft een pasje met pincode. Vervolgens
mt hij terecht bij de bank van de toekomst.
iar werken zijn vriendjes en vriendinnetjes,
e geven hem uitleg over de nieuwe appara-
ur die de routinematige handelingen ver-
De deskundige van de bank zelf gaat nader
in op produkten en diensten van de Rabo
bank. Want niet iedere bank kan op dit mo
ment die 'nieuwe technologie' laten zien.'
Educatief Het rondleidingenpakket
heeft van te voren proef gedraaid op een
aantal scholen en banken. Daarbij werden
richt. Langzaam keert hij terug naar de wer
kelijkheid. De man van de bank die de rond
leiding verzorgt zegt dan nèt dat de toekomst
minder ver weg is dan men denkt en laat ver
volgens iets zien van de direct service. Aan
het eind van het video-verhaal gaat Eric naar
huis. Hij vindt het pasje uit zijn droom, rent
naar de geldautomaat en