Rabo band De produktie van de video Nummer 1/14 januari 1991 ouders dat kinderen vanaf een jaar of tien zelfstandig geld kunnen storten en dat geld, met hun toestemming, weer kunnen opne men. Verder moet de jeugd vanaf twaalf jaar zelfstandig geld kunnen opnemen en over boeken. Ouders staan wel gereserveerd te genover het gebruik van de geldautomaat. Van sparen naar betalen Geleidelijk aan verschuift het beeld dus van sparen naar betalen. 'De jeugd komt dan zelf om de hoek kijken. De bank moet zich daarop in stellen door betaalfaciliteiten te koppelen aan spaarprodukten', aldus Burghouts. Van de jongeren tussen de 16 en 20 jaar die een relatie met de bank hebben, heeft ruim tweederde een betaalrekening met pin code. Een groot aantal van hen gebruikt al cheques. Die jongeren willen als een vol waardige cliënt worden behandeld. Burg houts: 'Het kind, of beter gezegd, de jonge re, neemt langzaamaan de plaats in van zijn ouders en grootouders. De groei naar vol wassen bankieren begint met de paplepel en eindigt met de pin-code.' Beleid 'Jonge mensen bekend maken met de bank, vertrouwd maken met onze bank en met een uitgekiend pakket finan ciële diensten aan ons binden. Dat is het beleid van de Rabobank', hield Burghouts zijn gehoor voor. 'Dat betekent ook dat een bank niet moet wachten om vervolgens iemand pas te benaderen als hij achttien wordt. Daarmee moet je eerder beginnen. Maar collega-banken zien die noodzaak ook. Je moet als bank zorgen datje er bent, telkens voor er een volgende fase in de groei aanbreekt. Dan kom je vanzelf uit bij de nul-jarigen als startpunt.' De maatschappelijke betrokkenheid naar de jeugd kwam ook in de inleiding van Burghouts aan de orde. Banken zijn niet meer weg te denken uit de samenleving, het gebruik van bankdiensten is totaal geïnte greerd geraakt in het gewone leven. 'Jonge mensen moeten wegwijs worden gemaakt in het gebruik van een bank', besloot Burg houts. 'Een bank heeft een voorlichtings- en informatietaak. De keuze van de Rabobank is investeren en informeren.' 'De droom' werd geproduceerd door regisseur Jan Fabel van de Audiovisuele Dienst in Eindhoven. Er spelen vier volwassenen en dertien kinderen mee. 'Het was erg leuk om met kinderen te werken', vertelt Fabel. 'Ze hadden al wat ervaring, omdat ze spelen bij het kindertheater Rabarber in Den Haag.'De videoproduktie werd op verschillende loka- ties opgenomen: het Huis van de Toekomst in Rosmalen, de Rabobank Kaatsheuvel (waar de feestelijke première plaatsvond) en de Rabobank Haaren. Bij de laatste bank zijn de opnamen van de droombeelden gemaakt. Fabel: 'In Haaren is het interieur van de bank heel modern, en dat was prima geschikt voor het futuristische effect. En om dat effect nog te versterken hebben we een gedeelte op een speciale manier gefilmd.' reacties gegeven als imago-verbeterend, het boeit en motiveert kinderen, het is educatief en informatief. Van der Burgt: 'De scholen vinden het pakket dus zinvol. De banken vin den het een goed hulpmiddel bij de bewer king van de jeugd- en jongerenmarkt. Eén van de doelstellingen daarin is, dat we als bank voorlichting en informatie willen ge ven.' Ook het spel dat de kinderen meekrij gen benadrukt die educatieve rol. Het spel bestaat uit het beantwoorden van vragen waarmee punten worden verkregen. Zo ont staat er bij de kinderen op een speelse wijze kennis over bankzaken. Die bankzaken zijn geplaatst in een Rabo-context. 'Door dit spel wordt bij jongeren de drempel lager om naar de Rabobank te gaan', hoopt Van der Burgt. Leerlingenkaart De in full colour uitge voerde leerlingenkaart stelt een aantal vra gen. Na afloop van elke rondleiding vullen de leerlingen hun naam en adres in en beant woorden de vragen. De kaart wordt na de rondleiding door de plaatselijke bank nage keken. Van der Burgt: 'Wat de bank er vervol gens mee doet, is de keuze van die bank zelf. In de ogen van het onderwijs krijgt de rondleiding meer betekenis door het gebruik van de leerlingenkaart.' Het pakket werkt ondersteunend bij de bewerking van de jeugd- en jongerenmarkt. Maar er zijn ook andere marktbewerkingsac tiviteiten. Van der Burgt: 'Een rondleiding en alle andere activiteiten zijn een middel waar mee het bedje wordt gespreid, waarmee je als bank voorwaarden schept om later het commerciële doel te realiseren.' een videoprogramma onderdelen moesten laten zien als sparen, betalen, lenen, iets vertellen over de functie van een bank. Loka le banken hebben aangeven dat ze dat liever zelfvertellen. Met de nieuwe werkwijze wordt in het videoprogramma ingegaan op de he dendaagse technologie in het bankwezen. uis van de Toekomst'. Eric ziet zijn vader moeder van de toekomst, zijn slaapka- sr, zijn zakgeld van 'slechts' f 6.000,- en eft een pasje met pincode. Vervolgens mt hij terecht bij de bank van de toekomst. iar werken zijn vriendjes en vriendinnetjes, e geven hem uitleg over de nieuwe appara- ur die de routinematige handelingen ver- De deskundige van de bank zelf gaat nader in op produkten en diensten van de Rabo bank. Want niet iedere bank kan op dit mo ment die 'nieuwe technologie' laten zien.' Educatief Het rondleidingenpakket heeft van te voren proef gedraaid op een aantal scholen en banken. Daarbij werden richt. Langzaam keert hij terug naar de wer kelijkheid. De man van de bank die de rond leiding verzorgt zegt dan nèt dat de toekomst minder ver weg is dan men denkt en laat ver volgens iets zien van de direct service. Aan het eind van het video-verhaal gaat Eric naar huis. Hij vindt het pasje uit zijn droom, rent naar de geldautomaat en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1991 | | pagina 13