Wie de jeugd heeft,
heeft de toekomst
Nieuwe
video rond
leidingen:
een droom!
Rabo
band
'De jeugd kost ons geld. Wij hebben dat geld er voor over.' Met die
woorden sloot drs. Paul Burghouts zijn inleiding af tijdens het jubi
leumsymposium van het Nibud 'Financieel beheer en levensfasen
van huishoudens'. Over de paplepel en de pincode...
Binnenkort
nieuwe rekening
voor jongeren
'Een bank is zo ouderwets nog
niet. Ze hebben daar te gekke
moderne apparaten.' Als kinde
ren na een rondleiding bij de
bank weggaan met dat idee, is
Karei van der Burgt van Onder-
wijscontacten tevreden. Kinde
ren weten dan meer van bankza
ken, weten voor welke diensten
ze bij de bank terecht kunnen
en hebben kennis gemaakt met
nieuwe technologieën. Een ge
sprek over het nieuwe rondlei
dingen-pakket voor leerlingen
van het basisonderwijs.
'Modern imago uitstralen'
Het verhaal van De droom
Nummer 1/14 januari 1991
Het hoofddirectielid sprak over het
beleid van de bank richting de
jeugdmarkt. Kan een bank haar
toekomst veilig stellen door de jeugd binnen
haar muren te halen? Het antwoord daarop
is volgens Burghouts: Ja, al is het niet de
enige manier. Een veel belangrijker vraag is:
Heeft de jeugd de bank nodig?
Vanaf de wieg De jeugdmarkt onder
scheidt drie groepen. De ouders, de jeugd
zelf (van 0 tot 14 jaar) en overigen. De laat
ste groep bestaat meestal uit grootouders.
Uit marktonderzoek blijkt dat meer dan ze
ventig procent van alle spaarrekeningen
wordt geopend in de weken na de geboorte
van het kind. Dat gebeurt meestal bij de
In mei vindt de introductie plaats van de
Rabo JongerenRekening. De rekening is
bestemd voor jongeren van 5 tot en met
16 jaar. Piet Dansen, produktmanager
Creditgelden: 'We bereiden op dit moment
de introductie voor. De rekening heeft als
bijzonderheid dat vanaf het 15e jaar het
gebruik van de geldautomaat mogelijk is.
Voor kinderen van 5 tot en met 11 jaar is
de rekening bedoeld als spaarrekening.
Geld opnemen is alleen mogelijk met toe
stemming van de wettelijke vertegenwoor
digers.
Vanaf het 12e jaar wordt de rekening uitge
breid met girale betaalmogelijkheden met
zelfstandige overschrijvingsbevoegdheid.
Ook kan de jonge rekeninghouder zelf geld
opnemen waarbij sprake is van een beper
king van f 25,- per keer. Vanaf het 15e jaar
kan over een pas met pincode worden be
schikt. De opnamemogelijkheden daarbij
zijn f 100,- per keer aan de balie en f 100,-
per week via de geldautomaat.'
eigen bank en tweederde deel van de spaar-
inleg komt van de ouders en/of groot
ouders. De kinderen zelf sparen vanaf het
zesde jaar. 'In de eerste levensjaren ligt de
nadruk op sparen door ouders en groot
ouders. Het beleid van de bank moet zich
daar dus op richten', aldus Burghouts tij
dens het symposium.
Voor later De meeste ouders vinden
het nuttig dat zij vanaf de geboorte geld voor
'later' opzij leggen voor hun kinderen. Maar
liefst 85 procent vindt het nuttig dat het kind
een spaarrekening heeft waarop het leert
zelf geld te storten. Ook vinden de meeste
pill e willen als Rabobank onder
^^0m andere een imago uitstralen
W W van een moderne bank. Van
een bank die gebruik maakt van nieuwe
technologieën. Zo brengen we de Rabobank
op de gewenste manier in beeld', schetst
Van der Burgt het doel achter de nieuwe
video 'De droom'. Die maakt deel uit van het
nieuwe rondleidingenpakket dat rond febru
ari beschikbaar is. Het pakket bestaat ver
der uit een leerlingenkaart, een spel en een
handleiding. 'De droom' moet het verouder
de programma 'De bank rond' gaan vervan
gen. Van der Burgt: 'In de huidige maat
schappij doet een mens steeds vaker,
steeds meer indrukken op. De snelheid van
informatie-overdracht verandert, op televisie
zie je veel wisselende beelden. Ook dat was
een reden om de oude video te vernieuwen.
Die dateert uit '82 en oogt inmiddels toch
wat traag, een beetje sloom. En dat beeld
moeten we als Rabobank niet uitdragen.'
Behoeftes peilen Aan de totstandko
ming van het pakket ging een inventarisatie
fase vooraf. Honderdvijftig plaatselijke ban
ken en tweehonderd scholen zijn schriftelijk
geënquêteerd. 'We hebben in die enquête
uiteenlopende vragen gesteld over wensen
en behoeftes van die banken en scholen',
legt Van der Burgt uit. 'We hebben de scho
len erbij betrokken omdat we rekening wil
den houden met de wensen van het onder
wijs. Leerlingen nemen immers via de
school deel aan de rondleidingen.'
Deskundigheid Plaatselijke banken kun
nen het programma voor een deel zelf invul
len. 'De aanpak is anders dan vroeger', zegt
Van der Burgt. 'Toen vonden we dat we in
De leerlingen van een basisschool krijgen e
rondleiding bij de bank. Eric, de hoofdperso
van het verhaal, sukkelt tijdens de inleidi
van de man van de bank in slaap. Hij droo
hoe zijn leven er in de toekomst uit gaat zk
Hij woont in de futuristische omgeving van f