Rabo band Videotex: proef Nuenen geslaagd Hoe werkt het en wat kost het? Nummer 24/17 december 1990 ling aantrekkelijk is natuurlijk. Men wil op elk tijdstip elektronisch kunnen bankieren, 's avonds of in het weekend. Vandaar dat wij investeren in Videotex Nederland en telebankdiensten ontwikkelen.' Proef in Nuenen Begin november vorig jaar is gestart met een Videotex-proef in Nuenen. Driehonderd particulieren kregen gratis een Minitel ter beschikking. De proef, die ruim in de publiciteit is geweest, loopt op 31 december officieel af. De Greef: 'In de praktijk zal het nog even doorlopen, om dat we als Rabobank nog wat zaken willen uittesten, zoals bijvoorbeeld de beveili gingsmodule. De resultaten van de proef zijn onderzocht. In grote lijnen kwam daar het volgende uit. De driehonderd Minitels zijn heel intensief gebruikt en men wil ze ook blijven gebruiken. De Rabobank zat als informatieleverancier in de proef met een aantal mogelijkheden. De honderd Rabo- bankcliënten in de proef raadpleegden voor- al de saldo-informatie heel frequent. Ook de effecten koersen waren populair. Verder kon men effectenadviezen krijgen, reistips en aanbiedingen, spaaradvies, men kon kijken hoeveel geld men kan lenen en zelfs een le ning aanvragen. Ook was het mogelijk om vragen te stellen aan de bank en om klach ten te deponeren. Overigens waren zonder uitzondering de deelnemende bedrijven zeer tevreden over de proef. Ook zij willen er zeker mee doorgaan.' Betaal-faciliteit Sinds 1 oktober kun nen de deelnemers aan de Nuenense Videotex-proef langs elektronische weg hun rekeningen betalen. 'Dat is het mooie van Videotex', stelt De Greef enthousiast. 'Het is tweerichtingsverkeer, je kunt er mee com municeren. De betaal-faciliteit slaat aan. Al zo'n zeventig cliënten in Nuenen maken van de mogelijkheid gebruik. Als je dat vertaalt naar landelijke getallen, dat kun je zeggen dat een grote groep cliënten er voor voelt. Voor de bank is dat belangrijk, want als bankgiro's elektronisch worden aangele verd, is dat aantrekkelijker voor de bank, dan wanneer het op de traditionele manier gebeurt. Een mogelijkheid om dit te sturen is, om bij aanlevering op de traditionele ma nier twintig bankgiro's gratis te verwerken. Als de cliënt zijn opdrachten elektronisch aanlevert zouden er bijvoorbeeld veertig gra tis kunnen zijn. Dat soort mechanismen wil len we er te zijner tijd in gaan brengen.' Telebankieren Er wordt momenteel hard gewerkt aan een infrastructuur voor een goed telebanksysteem voor alle Rabo- banken. De Greef: 'We willen een decen traal systeem opzetten. Daarmee bedoel ik een systeem, waarbij de centrale com puter de klant als het ware doorsluist naar zijn eigen bank. Het wordt straks mogelijk, dat de banken eigen toepassingen in het systeem plaatsen. Bijvoorbeeld als een bank een groepsreis of een bepaalde actie in de spaarweek organiseert. Dat is voor klanten van andere banken niet relevant en zij krijgen die informatie dus niet. Het wordt een heel mooi systeem, maar we hebben er wel even tijd voor nodig om het te ontwikkelen!' Volgend jaar 'In de loop van volgend jaar zullen wij dus op de markt komen met een telebanksysteem voor particulieren', vertelt De Greef. 'De Rabobank kent al het telebankieren voor bedrijven. Dat werkt goed, maar het systeem is te duur voor de particulierenmarkt. En bij het Centrale Bankbedrijf bouwt men momenteel aan een telebanksysteem voor het hele grote be drijfsleven. Na onderzoek is besloten om voor de drie systemen één infrastructuur te ontwikkelen. Dat levert een aanzienlijke be sparing op. Het Engelse bureau Software Partners is met behulp van het pakket Ar chitect bezig die infrastructuur op te zetten. Er wordt nu door zo'n 25 mensen aan ge werkt, om te zorgen dat het systeem eind volgend jaar op de markt is.' Etalagesysteem De Postbank is al op ledereen die een pc met modem heeft, of een Minitel, kan via Videotex infor matie raadplegen. De telefoonkosten bestaan uit drie componenten: De telefoonkosten om verbinding te krijgen met een lokale PTT-computer met een Videotex toegangspunt. Dat kost 15 cent per maximaal 5 minu ten. De PTT-computer stuurt de cliënt door naar de computer van het bedrijf dat men wil raadplegen. Er wordt bij voorbeeld gekozen voor de Rabo bank. De computer stuurt de vragen steller dan het datanet in. Dat is een PTT-netwerk waardoor computers met elkaar kunnen communiceren. Men wordt doorgeschakeld naar de computer van het gevraagde bedrijf. Verbinding kost dan 23,5 cent per mi nuut. Ook is het mogelijk, dat het bedrijf dat de computer exploiteert een prijs doorberekent. Als men een voor de consument heel interessante dienst biedt, dan wil men daar geld voor krij gen. Het tarief is dan 37,5 cent per minuut. Degene die informatie wil hebben, ziet op het moment dat hij een telefoon nummer belt, welk tarief er wordt bere kend. Tot slot is er nog het 2 kwartjes tarief. De Greef: 'Dan moetje denken aan be paalde diensten, zoals speciale effec tenadviezen bijvoorbeeld. Dat is te ver gelijken met de kosten van de bekende 06-telefoonlijnen.' De Greef: 'De Minitel is een klein apparaatje, maar met grote mogelijkheden. de markt met een telebanksysteem, Giro- tel. Girotel komt zeer binnenkort in Video tex. De Greef: 'Wij zijn helaas nog niet zo ver. Maar daar hebben we iets op gevon den. In Nuenen boden wij een soort etalage systeem aan. Dat hebben we nu geschoond van bestelfuncties, saldo-informatie en de mogelijkheid om geld over te maken. Dat geschoonde systeem komt in Videotex, zo dat iedereen kan zien dat de Rabobank ac tief is op het gebied van het telebankieren. We geven erbij aan, dat er volgend jaar een compleet systeem komt. Ondertussen wil len we onze eigen medewerkers kennis la ten maken met het fenomeen Videotex. Met Philips, die de Minitels levert, hebben we een prijsafspraak kunnen maken. De plaat selijke banken kunnen voor de speciale prijs van f 485,- exclusief BTW een Minitel aanschaffen. Daarmee kan men kennis ma ken met telebankieren, maar natuurlijk ook met de andere diensten in Videotex. Het is belangrijk dat onze mensen op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Als cliënten er over praten, moeten de medewerkers weten waar het over gaat.' 'Als het ons lukt om volgend jaar met een goed telebanksysteem te komen, betekent het, dat we de jongeren en de betere cliën ten in huis houden', besluit De Greef. 'Want vooral die groepen vragen om deze service. Als wij het niet bieden gaan ze naar een an der.'

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9