Een goede boekhouding belangrijk voor personeels planning Raöo band Een donderdagochtend in Noord- wijk. In Hotel Oranje zijn de deel nemers van de thema-tweedaag se 'Personeelsmanagement' in kleine groepjes druk aan het dis cussiëren. De managers van de plaatselijke banken en van een heden van Rabobank Nederland buigen zich over personeelsplan ning en trachten tot gezamenlij ke oplossingen te komen. Hoe zinvol is zo'n bijeenkomst voor de dagelijkse praktijk? 'Investeren in mensen. Nummer 24/17 december 1990 y ij het maken van beleidsplannen ■K neem je daarin vanzelfsprekend ■V het onderdeel personeelsplanning op.' Aan het woord deelnemer aan de twee daagse drs. Hans Erdmann, directeur van de Rabobank Amersfoort-Hoevelaken. Een ech te 'eye-opener' vindt hij deze dagen niet. 'Maar wat ik wel zeer waardeer, is datje met collega's, die in een ongeveer gelijke situ atie werkzaam zijn, van gedachten kunt wis selen. Vaak hoor je een bevestiging van wat je zelf ook doet en soms denk je: 'Zoals die ander het doet, zo had ik dat nog niet beke ken.' Z'n collega drs. Evert-Jan de Bouter van de Rabobank Haarlem-Bloemendaal be vestigt dit. 'Als het onderwerp van deze bij eenkomst nieuw voor ons zou zijn, dan zou er iets niet kloppen met de communicatie binnen onze organisatie. Ik vind ook de infor mele contacten een belangrijk onderdeel van dit soort bijeenkomsten. Je ontmoet nieuwe mensen en je hoort altijd weer iets nieuws.' Doelstellingen Het systematisch wer ken aan personeelsmanagement staat tij dens de tweedaagsen centraal. Hierbij moet meer inzicht worden verkregen in het perso neelsontwikkelingsbeleid en wordt een over zicht aangereikt van hulpmiddelen die even tueel kunnen worden gebruikt. Eén van die hulpmiddelen is personeelsplanning. De Bouter zegt hierover: 'Eigenlijk ben ik niet zo gelukkig met het woord personeelsplanning. Het wekt de indruk dat je een uitgewerkt plan hebt voor de toekomst. Wat ik belang rijk vind, is duidelijk inzicht hebben in wie er in de bank zitten, hoe ze functioneren, wat hun wensen en mogelijkheden zijn en wat de personeelsbehoefte binnen de bank is.' Erd mann vult hem aan: 'Een correcte boekhou ding is inderdaad belangrijk. Daarnaast moetje aan het begin van een bepaalde pe riode goede afspraken maken met de men sen. Je moet daarbij niet alleen naar de functie kijken, maar ook naar de persoon. Die afspraken moeten worden gestructu reerd, zodat de ontwikkelingen constant kunnen worden gevolgd. Wij zijn daar bij onze bank nu mee bezig. De medewerkers reageren er zeer positief op. Wantje schept een stuk duidelijkheid. Natuurlijk voorkom je hierdoor niet alle problemen, maar je kunt ze nu wel eerder signaleren en tijdig aan een oplossing werken.' Veranderingen 'Je kunt inderdaad niet zeggen hoe een lokale bank of een eenheid binnen Rabobank Nederland er over een aantal jaren uit zal zien', aldus Henny Geukers, plaatsver vangend hoofd Financiële Markten van het Centrale Bankbedrijf. 'Maar je moet een beleid uitstippe len voor de komende drie a vier jaar. Daarin moet de richting wor den uitgezet waar je als organisa tie heen wilt, welke organisatie structuur daarvoor nodig is en wel ke werkzaamheden er moeten wor den verricht. Dan kun je de daarbij behorende functies aangeven en formuleren aan welke kwalificaties de mensen moeten voldoen.' Opleidingen Bij Rabobank Ne derland vinden de laatste tijd veel reorganisaties plaats, ook binnen het Centrale Bankbedrijf. Geukers: 'Onze eenheid is momenteel volop in beweging en groeit sterk. Wij weten nu niet hoe er over tien jaar tegen ons wordt aangekeken. Dit betekent dat je nu niet ongelimiteerd men sen kunt aantrekken voor bepaalde func ties. Je moet je als verantwoordelijke ma nager voortdurend afvragen of de mensen die je binnenhaalt over een aantal jaren ook geschikt zijn voor andere functies in onze or ganisatie. Dit houdt ook in dat er continu in de mensen moet worden geïnvesteerd in de vorm van opleidingen of het opdoen van werkervaring. Gelukkig biedt onze organisa tie de mensen volop mogelijkheden. Kijk bij voorbeeld voor opleidingen maar eens naar de uitgebreide studiegids.' Doorstromen Hoe denken de plaatselij ke banken over opleiden en doorstromen? 'Ik vind dat dit ook samenhangt met de ren tabiliteit van de bank', aldus De Bouter. 'Wij zijn een arme stadsbank met minder moge- lijkheden op dit gebied.' Erdmann: 'Daar naast zie je ook dat wij mensen met een HBO-opleiding aanstellen, die dan na een aantal jaren weer vertrekken omdat zij el ders een hogere functie kunnen krijgen. Het is vervelend om goede mensen te laten gaan, maar toch denk ik dat je het moet doen, want anders frusteer je die mensen wellicht.' De Bouter signaleert ook het pro bleem van ouderen die blijven zitten en jon geren, die na verloop van tijd vertrekken, omdat er binnen de bank geen doorgroeimo gelijkheden zijn. Speciaal project 'Wij hebben op onze bank het zogenaamde verstarrings-project', verklaart de Bouter, 'met iedereen in functie groep 5 of hoger voeren wij loopbaange- sprekken naast de gebruikelijke functione ringsgesprekken. Er komen heel wat veran deringen op ons af op het gebied van bijvoor beeld cliëntbediening, automatisering, cliën ten die hogere eisen stellen en minder kan toren. Wij bespreken in het project hun wen sen en mogelijkheden binnen de bank en kij ken daarbij naar de toekomst. Hierbij komen onderwerpen aan de orde als verandering van functie of werkplek en de benodigde opleidingen voor een andere functie. Daar bij wordt ook naar mogelijkheden binnen de Rabobankorganisatie gekeken. Deze ge sprekken worden als positief ervaren en in een aantal gevallen is al actie ondernomen.' Investeren Drs. Frank de Werdt, pro jectleider van de thema-tweedaagse Perso neelsmanagement en werkzaam bij de Cen trale Dienst Personeel: 'De meeste ma nagers zijn, bewust of onbewust, altijd al be zig met de medewerkers. Zij vormen immers één van de belangrijkste middelen om als bankbedrijf optimaal te kunnen functione ren. Daarnaast gaat het om integratie, na melijk personeelsmanagement in relatie tot alle andere managementtaken. Dit is een belangrijk gegeven voor het personeelsont wikkelingsbeleid. Het eerste zwaartepunt van dit beleid is het bevorderen van de in zetbaarheid van de medewerkers. Dit houdt in, dat de inspanningen van de organisatie erop gericht moeten zijn om de mensen, die nu binnen onze organisatie werken, ook in de toekomst inzetbaar te houden. De uit voering van dit beleid behoort tot de taken van het lijnmanagement. Door middel van de tweedaagsen trachten wij de managers een handvat aan te reiken voor het toepas sen van personeelsmanagement in de da gelijkse praktijk.' Evaluerende terugblik Onmiddellijk na deze eerste tweedaagse is het projectteam zich intensief bezig gaan houden met de op merkingen uit de evaluatieformulieren. De Werdt hierover: 'Uit de opmerkingen blijkt duidelijk dat men zeer positief staat tegen over het personeelsontwikkelingsbeleid. De discussies en het bespreken met gelijk soortige banken vond men zinvol. Uit de evaluatie komt naar voren dat managers vooral een uitdieping van beleid willen en een bespreking van daarbij behorende in strumenten. Dat is dan ook het aspect waarop wij in de komende sessies al onze aandacht zullen richten.' Na afloop van de thema-tweedaagse 'Personeelsmanage ment': v.l.n.r. De Werdt, De Bouter, Geukers en Erdmann.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7