Rabo band Nummer 23/3 december 1990 Gedragskenmerken Willem Grootveld: 'Hebben jullie geen discussie gehad over de inhoud van gedragskenmerken?' Hand- beuckers: 'Ja zeker. Over discipline bijvoor beeld en integriteit.' Grootveld: 'Wij hadden voor eigen gebruik al zo'n veertig oorspron kelijke gedragskenmerken geformuleerd. Uit eindelijk zijn we gekomen tot 46 kenmerken. Een voorbeeld. Bij de Administratie Huisfond sen zijn er mensen die de hele dag de tele foon bedienen, informatie verstrekken en or ders aannemen. Voor die taak heb je bepaal de gedragskenmerken nodig. Het belangrijk ste is luisteren. Andere zijn bijvoorbeeld mon delinge uitdrukkingsvaardigheid, aandacht voor detail, initiatief, samenwerking en over tuigingskracht.' Beoordelen Met de nieuwe manier van beoordelen had niet iedereen het even mak kelijk. Ook Handbeuckers niet. 'Als baas had ik er moeite mee om de negatieve aspecten van de medewerkers aan te snijden. Maar als 'het optreden' van een medewerker een belangrijk gedragskenmerk is en hij scoort daar niet al te hoog mee, dan komt dat van zelf aan de orde. Je kunt er dan ook afspra ken over maken.' Henning: 'Het aardige is, datje met elkaar in discussie gaat over de wijze waarop jouw gedrag wordt beoordeeld en de wijze waarop betekenis wordt gehecht aan gedragskenmerken.' Afdeling ontmanteld Handbeuckers: 'Gelukkig is onze afdeling overgegaan op de nieuwe manier van beoordelen. We hadden de beoordelingsgesprekken al twee keer vol gens de nieuwe methode gedaan en toen kwam het grote nieuws dat de Rabobank een strategische alliantie met de Robeco Groep zou aangaan. Dat betekende eigenlijk, dat Administratie Huisfondsen binnen de kortste keren zou worden ontmanteld. De veertien mensen van die afdeling moesten een nieu- Floris Henning (38) werkt sinds 1977 bij Rabo bank Nederland. Heeft bij Effecten een groot aan tal operationele afdelingen doorlopen. Is nu hoofd van Operationele Zaken Effecten en is met ingang van 1 januari benoemd tot hoofd van het Effecten Order- en Bewaarbedrijf. we functie krijgen. Toen kwam eigenlijk de echte personeelsplanning in zicht. Daarbij speelde het belangstellingsregistratie- en po- tentieelbeoordelings-formulier een rol.' Terugkoppelen 'We wisten wat de huidi ge taken waren', zegt Van den Dungen. 'En we keken wat de eventuele toekomstmoge lijkheden zouden zijn. Het leuke is, dat als je met mensen gaat praten over hun belang stelling, je weer kunt terugkoppelen naar het beoordelingsgesprek. Dan zie je in één keer de elementen die voor hen en voor de functie heel belangrijk zijn. En die kun je meteen en ten op een toekomstige functie en de eigen verwachtingen van mensen.' Handbeuckers: Erik van den Dungen (37) werkt een jaar of dertien bij Rabobank Nederland. Is gestart bij de afdeling Interne Organisatie. Via een aantal interim-manage- ment-'klussen' uiteindelijk beland bij het Effecten bedrijf. Nu hoofd Operationele Diensten Effecten 'Iedere medewerker bij ons op de afdeling heeft een belangstellingsregistratie-formulier kunnen invullen en heeft daarna een gesprek gehad bij Personeelszaken om het toe te lich ten. Vervolgens hebben we alle potentieelbe- oordelingen, waarmee de persoonlijke moge lijkheden worden bepaald, opgesteld. Die po- tentieelbeoordelingen en belangstellingsregi straties zijn vervolgens door de personeels- adviseur bij elkaar gevoegd.' Reacties Hoe reageerden de medewer kers? Kwamen ze eruit? Handbeuckers: 'Ja, ze gaven goed aan wat ze wilden. Dat komt ook omdat dat formulier eigenlijk voor zich spreekt. Je kunt bijvoorbeeld aangeven of je in het eigen functiegebied wilt blijven of door stromen naar een ander functiegebied. Het gewenst functieniveau, hoger, lager, hetzelf de. Gewenste aard van het werk. Als iemand beheer deed, kon hij bijvoorbeeld opgeven dat hij naar advisering wilde. Dat gebeurde wel in het verlengde van de beoordelingsge sprekken die al hadden plaatsgevonden. Wat op dat moment nog ontbrak, was dat nog niet alle afdelingen zover waren. Daar was nog geen beeld van de functies en de bijbehoren de gedragskenmerken. Het systeem sloot nog niet aan.' Positief ervaren Handbeuckers: 'De mensen hebben de aanpak bij deze verande ringen gewoon heel positief ervaren. Als je op woensdagmiddag te horen krijgt dat je baantje verdwijnt en je weet dat er direct structureel aan een oplossing gewerkt wordt, dan merk je dat je aandacht krijgt. Je komt voor een gesprek en binnen een maand krijg je een nieuwe functie aangeboden. Dat is fijn, want dan weetje watje in de toekomst Saskia van der Linden (27) is nu drie jaar groeps leidster van de order-acceptie- en systeemverwer kingen bij de afdeling Beursorders Optiehandel. Is vijf jaar in dienst. gaat doen.' Henning vult hem aan: 'Er speel den natuurlijk ook een aantal toevalsfactoren een rol, maar door het feit dat we zo snel wis ten waar de mogelijkheden lagen kon je ook op termijn herplaatsen. Het was de eerste proef van het systeem.' Subtieler Henning: 'Wij voorzagen al lan ger dat er grote veranderingen zouden ko men. Het systeem voorziet niet alleen in af bouw, nee, het zijn ook juist de veranderin gen die je ermee in beeld kan brengen. Het lijkt alsof het alleen de mensen overkomt die in één keer hun werk zien wegvallen. Nee, het gaat veel subtieler, want voor ieder een verandert het werk. Daardoor is het re sultaat hetzelfde. Het kan zijn dat mensen niet meer geschikt zijn voor hun functie. Je Cas Handbeuckers (33) werkt sinds 1982 bij de Rabobankorganisatie. Begon bij de Rabobank Bleiswijk, daarna volgde Scheveningen. Sinds eind 1987 bij Operationele Zaken Effecten. Is hoofd van Administratie Huisfondsen en inmid dels ook van Administratie Effecten Buitenland. krijgt nu tijdig inzicht in de verandering van de afdeling en de verwachting van de afde lingschef. Hoe spoort dat met de bagage die je bij je hebt?' Veranderingen 'We signaleerden, dat het voor een manager heel lastig is om een juist beeld van de mensen op je afdeling te hebben', merkt Van den Dungen op. 'Er ver andert nogal veel en er ontstaan dan zaken waar mensen heel goed of heel slecht in kun nen zijn. We hebben dat allemaal eens in kaart gebracht. We keken naar de huidige be oordeling en naar de verwachting in de toe komst.' Anja Boerman: 'En wat verwacht je dan op het gebied van kennis, vaardigheden en gedragskenmerken. Groeit iemand mee? Verwacht je dat hij niet mee groeit of heb je daar nog wel twijfels over. Je hebt meteen een beeld van hoe lang iemand al op de af deling zit en binnen de bank werkt. En waar zouden stappen moeten worden onderno men om te voorkomen dat mensen op ter mijn vastlopen?' Interne arbeidsmarkt 'De aansluiting die we nu zien is de interne arbeidsmarkt', meldt Henning. 'We kunnen niet alle problemen binnen de eigen afdeling oplossen. Voor her plaatsingen ben je beperkt in je mogelijkhe den. Of je moet een zak met geld hebben om mensen aan het werk te mogen houden. Je kunt niet aan de ene kant praten over resul- tatencentra en de manager keihard afreke nen op zijn resultaten, als je niet aan de an dere kant ook mogelijkheden biedt. Wat zijn ervoor mogelijkheden binnen de hele organi satie? Via de interne arbeidsmarkt komt er een punt, waarmee je in één keer met de rest van de bank kunt schakelen. Daar hopen wij nu op. Misschien kunnen we ook daarin een pioniersrol vervullen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9