'Binnen een maand krijg je een nieuwe functie aan geboden.' Rabo band Het gesprek rond de tafel Nog niet zo lang geleden hoor den medewerkers van Admini stratie Huisfondsen bij Rabo bank Nederland in Utrecht over de samenwerking met Robeco. Voor die mensen moesten ande re functies worden gevonden. Bij Operationele Zaken Effecten was men op dergelijke situaties al langer voorbereid. Perso neelsplanning speelde daarin een belangrijke rol. Een voor beeld uit de praktijk van dit nieuwe fenomeen. Personeels planning, onderwerp van het ge sprek rond de tafel. Nummer 23/3 december 1990 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het over personeelsplanning. Wat is dat? Wat gebeurt er mee? Medewerkers van Operationele Zaken Effecten bij Rabobank Nederland hebben er ervaring mee. Met elkaar praten ze er over. V A U e hebben de afgelopen jaren binnen het Operationeel Bedrijf W W van Effecten met veel energie gewerkt aan een heleboel zaken die te ma ken hadden met automatisering', stelt Floris Henning aan het begin van het gesprek vast. 'Maar de personele aspecten deden we niet projectmatig. We deden het meer op ons ge voel. Wij hadden op het gebied van perso neelsplanning bepaalde behoeften, waar voor binnen de organisatie geen standaard oplossingen voorradig waren.' Erik van den Dungen was projectleider. Hij blikt terug: 'We voorzagen dat door de automatisering het aantal medewerkers zou afnemen. Dat wil den we in de hand houden en dan moesten we er dus iets aan doen.' Taken en functies 'We zijn toen samen met onze P&O-adviseurs gestart met een wat we noemen personeelsontwikkelingstra ject', legt Van den Dungen uit. 'Daarbij heb ben we eerst de in die tijd bestaande taken en de toenmalige bezetting op papier gezet. Vervolgens keken we naar de taken die er in de toekomst zouden zijn. We haakten toen al snel aan op het prestatie-beoordelings- Willem Grootveld (39) werkt sinds twee jaar bij de Centrale Dienst Personeel als medewerker Instru ment Ontwikkeling. Zat daarvoor acht jaar bij In formatica in Zeist. Daarvoor werkte hij bij de PTT. vertaald naar de taken die bij onze afdeling actueel waren. Je krijgt dan diverse functies met een overzicht van de kennis, vaardighe den en gedragskenmerken die daarbij horen. Die zijn ideaal te gebruiken bij een beoorde lingsgesprek. We hebben het allemaal vervat in een boekje, dat aan de medewerkers is ge- gegeven. Daarop heeft iedereen op- en aan merkingen geleverd. Die zijn verwerkt en ver volgens heeft het individuele beoordelingsge sprek plaatsgevonden.' Niet eenvoudig 'De gedragskenmerken, die bij functies horen, vond ik het meest inte ressant', merkt Henning op. 'Daar hebben we ook de langste discussies over gehad. Je had een lijst van zo'n veertig gedragskenmer ken, waaruit je kon kiezen. Je moest dus eerst afspraken maken over welke van be lang zijn voor bepaalde functies. En vervol gens moet je er ook iemand op gaan beoor delen. Sommige functies kennen wel vijftien of zestien gedragskenmerken. In het begin wisten we niet hoe we daar in de praktijk mee konden werken. Kennis en vaardigheden, daar loopje vrij snel doorheen, maar bij ge dragskenmerken word je nu gedwongen bij elk van de voor de functie relevante aspecten stil te staan.' systeem. De resultaten daarvan zetten we af op de toekomstige bezetting. Zo is het be gonnen. Successievelijk zijn alle mensen, die bij dit gesprek om de tafel zitten, erbij be trokken.' Saskia van der Linden: 'Op een be paald moment zijn we gestart met het be schrijven van alle bij de functies behorende taken.' Wennen Wat was de volgende stap? 'Van iedere functie hebben we toen een hoofdtaak opgeschreven', vertelt Van der Linden. 'Daarbij gaven we aan wat het ken nisniveau, de vaardigheden per functie en de gedragskenmerken waren. De mensen vonden het in het begin moeilijk omdat je er zo heel open en heel eerlijk mee bezig bent. En het was wennen, dat er heel anders naar je wordt gekeken. Dat gebeurde veel dieper dan met een standaard functiebeoordelings formulier. Maar het maakt het werken een stuk gemakkelijker, omdat je veel duidelijker in kaart kunt brengen waar de knelpunten zitten.' Inzicht Cas Handbeuckers: 'Onze afde ling was destijds de tweede die met dit sys teem ging werken. Het raamwerk dat Erik had gemaakt heb ik als uitgangspunt gebruikt en ,tr «ft Vrfk' Anja Boerman (24) werkt precies zes jaar bij Rabo bank Nederland, steeds bij Personeel en Opleidin gen. Begonnen op de administratie, secretaresse geworden van het hoofd P O en op dit moment personeelsadviseur.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8