band Geen gladde jongens in snelle pakken Nummer 23/3 december 1990 ken dat we offertes kunnen uitbrengen. Ze ker grotere bedrijven willen vaak twee of meer banken hebben om de concurrentie wakker te houden. Als die twee één worden, zoeken ze er dus een andere bij.' Maar er is nog iets. Niet veranderen van contactpersoon Ondernemers hechten veel belang aan per soonlijk contact en aan contact met dezelf de persoon. Dat bleek onlangs uit een rap port van het Economisch Instituut voor het midden- en kleinbedrijf. Die conclusie wordt herkend. De Haan: 'Bij de ABN/Amro komt er vaak een andere relatiebeheerder. Dat is een veelgehoorde klacht bij ons in de buurt. Bedrijven zien graag dezelfde persoon. Daarmee moetje bij het leggen van contac ten goed rekening houden. Probeer dus zo mogelijk steeds dezelfde medewerker naar een bedrijf te laten gaan.' Directeur of relatiebeheerder? Van der Weijden en Wijnmaalen gaan altijd samen naar de bedrijven op het industrieterrein in Vianen. Van der Weijden: 'Aan de ene kant vind ik het prima dat een directeur zegt: Dit is mijn verantwoording en dat wil ik aan be drijven laten zien. Aan de andere kant zou het ook niet verkeerd zijn als de relatiebe heerders mee zouden gaan. Dan leren ze ook wat acquisitie is.' Wijnmaalen: 'Je hebt wel gelijk. Dat gebeurt ook bij de benade ring van het midden- en kleinbedrijf. Maar ik merk bij grote bedrijven dat ze het op prijs stellen als de directeur komt. Dat komt po sitief over. Als de mensen eenmaal klant worden, nemen de relatiebeheerders de za ken verder over. Zo is de gang van zaken binnen die bedrijven zelf trouwens ook.' Relatie onderhouden Acquisitie is niet iets eenmaligs, vinden de meesten. Eén keer naar een bedrijf toe gaan en daarna niets meer laten horen heeft geen enkele zin. Van der Weijden: 'In de meeste gevallen doe je niet direct zaken. Het moet een pro ces worden dat een bank zich eigen maakt. TMOIWX Wijnmaalen (r) en Van der Weijden bezoeken sa men de bedrijven op het industrieterrein. Het moet bij het werk horen.' Wijnmaalen: 'Er zijn bedrijven die zeggen: kom ieder jaar maar eens een keer langs. Een ander zegt: Ik zie nu geen enkele aanleiding, maar wie weet hoe het over een tijdje is.' Van der Weijden: 'Of ze hebben volgend jaar mis schien investeringsplannen en willen dan wel een offerte hebben.' Organisatiestructuur Plaatselijke zelf standigheid en korte beslissingslijnen blij ken goed te 'scoren'. Wijnmaalen: 'Ik merk in contacten met bedrijven dat het aan spreekt. Als ik twee of drie keer ben ge weest, begint de directeur bijvoorbeeld over personeelsbeleid te praten.' Van der Weijden bevestigt: 'Een directeur van een plaatselij ke bank wordt ook als ondernemer gezien.' De Amsterdammer Tromp heeft bij drie andere banken gewerkt en kan met recht een vergelijking maken. Volgens hem zit het voordeel in het maatwerk dat de Rabobank bedrijven kan bieden. 'Voor grotere krediet verlening moeten we wel een fiat halen in Eindhoven, maar op het moment dat we dat hebben, kunnen we toch vrij creatief en in spelend op de wensen van de klant met de zaak omgaan. Dat kan veel beter dan in me nig andere organisatie. Wij zijn aan het ban kieren, terwijl banken die nu in het fusiege- weld zitten, administratief absoluut strakker binnen bepaalde kaders moeten werken.' Eigen huis Wijnmaalen huurt voor de acquisitie dus iemand van Rabobank Neder land in. Hoe bevalt dat? 'Uitstekend', meent Wijnmaalen. 'In de praktijk blijkt dat het heel efficiënt werkt. We wilden de bedrij ven op het industrieterrein structureel bena deren. Daar is enorm veel tijd mee ge moeid. We hadden zelf te weinig mankracht en dat is de reden waarom we Rabobank Nederland hebben ingeschakeld. Het is wel een must dat je in je eigen bank deskundig heid in huis hebt. Je kunt niet zeggen: Ik huur iemand in van Rabobank Nederland en na een jaar zien we wel hoe het verder loopt.' Nabewerking Adressenbestanden en agenderingssystemen zijn onmisbaar bij de nabewerking van de potentiële cliënten. Tromp: 'Alle reacties die we krijgen, slaan we op in een bestand. We kijken dan syste matisch wie we een bepaalde mailing toe zullen sturen.' Van der Weijden: 'Een agen- deringssysteem is ontzettend belangrijk. Als je afspraken maakt om over een jaar er gens terug te komen dan moet je dat dus wèl doen. Want niets is zo slordig als dingen vergeten.' Hodzelmans: 'We zetten de be drijven in het werkgebied van de bank Roer mond op een mailinglist. Tussendoor sturen we ze dan zaken toe als Cijfers Trends of lm- en Export.' TGT Wijnmaalen: 'Met wie je ook praat binnen een bedrijf, ze weten allemaal iets van betalingsverkeer. Of het nu de algemeen of financieel directeur is of de boekhouder. Dan heb je een goed aanknopingspunt.' Van der Weijden: 'Het gesprek komt dan al snel op de nieuwe maatregelen in het zakelijk betalingsverkeer. Bedrijven kunnen daar hun voordeel mee halen. Bij één bedrijf scheelde dat wel zo'n f 30.000,-. Ik hoor het ook van collega's: TGT biedt echt kansen bij acquisi tie. Andere banken hanteren die manier van kostendoorberekening niet. Het uitgangs punt spreekt velen aan: als je zorgt voor een goed geautomatiseerd betalingsverkeer, kun je er voordeel aan hebben.' Merchant bank en Lage Landen Bij een bedrijf in Vianen kwam het gesprek dus op TGT. Van der Weijden vertelt: 'Na een week belde dat bedrijf op: Doen jullie ook in vast goed lease? Dat doen we dus! Daarop volg de toen een goed gesprek met De Lage Lan den, en zij hebben een offerte uitgebracht. We zijn nu één van de drie, we worden seri eus genomen. In een ander geval is er ook contact gelegd met de merchant bank. Een ondernemer toonde interesse om in de toe komst een ander bedrijf over te nemen.' Tarieven Wordt er geconcurreerd met ta rieven en voorwaarden? Wijnmaalen: 'We brengen een offerte uit die we ook bij een bestaande relatie zouden hanteren. De ta riefstellingen, zeker met het gedifferentieer de tarievenmodel van Rabobank Nederland, daar kunnen we goed mee uit de voeten. Ook met betalingsverkeer zijn we concurre rend bij dit soort bedrijven. Hooguit doe je wat in de afsluitprovisie.' Leendert Wijnmaalen, directeur van de Rabobank Vianen heeft in zijn werkge bied een groot industrieterrein. Om de kennismaking van de bank met de daar gevestigde bedrijven gestructureerd en soepel te laten verlopen heeft hij Tom van der Weijden van Relatiebeheer Aan gesloten Banken ingehuurd. Op con tractbasis is Van der Weijden een jaar lang één dag in de week in dienst van de bank Vianen. En misschien wordt dat contract wel verlengd. Wijnmaalen: 'Het betekent natuurlijk niet dat alles is afge lopen als Tom vertrekt. Als de inhaal slag achter de rug is, verdelen we het werk gewoon weer binnen de eigen bank.' Niet op prijs Wijnmaalen vervolgt: 'Je moet niet alleen op prijs concurreren. Als er dan morgen een andere bank komt, die een tiende lager zit, lopen ze bij je weg. Je moet het zoeken in service. We willen bedrijven binnenhalen tegen een zodanig tarief dat we niet over een halfjaar of over een jaar hoe ven te zeggen: We moeten de basiscondities veranderen. Over tien jaar moetje nog ren dabel zaken kunnen doen met dat bedrijf on der dezelfde condities.' Van der Weijden vult aan: 'Het zijn normale offertes. Er zitten geen gekke dingen in.' Wijnmaalen: 'Ik ben er principieel op tegen om klanten met een kado of een etentje binnen te halen. Ik zie bij een concurrent weieens dat ze de offertes tijdens een etentje uitbrengen. Dat doe ik dus nooit. Niet met lijmmiddelen te werk gaan. Wel organiseren we seminars over bij voorbeeld Oort, de brede herwaardering, milieu, ruilverkaveling. Ook gaan we als plaatselijke bank het Russisch Academisch Staatskoor sponsoren. Daarvoor nodigen we dan alle bedrijven van het industrieter rein uit, bestaande en potentiële relaties.' Van der Weijden ziet de toekomst opti mistisch tegemoet: 'We mogen er zijn. De Rabobank is van oudsher niet gewend om aan acquisitie te doen. Vanuit het verleden leeft soms het idee dat een bedrijf maar naar de bank toe moet komen. Maar de bank is gewoon een leverancier van geld en diensten en moet zich net als andere bedrij ven actief op de markt bewegen. En dat kun nen we ook.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13