De Rabobank, een innovatieve bank Rabo band Een doosje met twee ronde dob belstenen vormde de aankondi ging van een symposium over in novatie. Met de tekst 'De Rabo bank gooit hoge ogen als het gaat om innovatie' nodigden vijf Zuidhollandse banken belang stellende ondernemers uit voor de bijeenkomst 'Innovatie, de weg naar de toekomst'. Zij or ganiseerden dit symposium op 23 oktober samen met het Inno vatiecentrum Den Haag. Plaats van handeling was de Bloemen veiling in Bleiswijk. Innovatiecentrum Chriet Titulaer verbaast zijn gehoor met allerlei nieuwe vindingen. Nummer 22/19 november 1990 Met een denderende lasershow ging het programma van start. Direc teur Lonnee van de Rabobank Bleiswijk - tevens voorzitter van de publici- teitscommissie - legde uit, dat de Raboban- ken Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Nieuwerkerk a/d IJssel en Zeven- huizen-Moerkapelle het hoog tijd vonden eens iets te organiseren voor het midden- en kleinbedrijf en de industriële sector. Te vaak gaat volgens hem bij symposia de aandacht alleen naar de agrarische sector en haar financiering. Koud Avondvoorzitter Tineke Verburg verzekerde de aanwezigen dat de lage tem peratuur in de hal bepaald niet de band tus sen de 500 aanwezige ondernemers en de Rabobank symboliseerde... Om het belang van het innovatieseminar te illustreren meld de Verburg, dat zeventig procent van de pro- dukten die in het jaar 2000 op de markt zul len zijn, nu nog helemaal niet bestaat. Er zal dus volop innovatie zijn het komende decen nium en innoveren vraagt investeren. De eer ste spreker van de avond was dan ook prof. Wim van Dinten. Hij is hoofd van de Staf- groep Strategie van Rabobank Nederland. Elke dag Van Dinten benadrukte, dat in novatie elke dag om ons heen plaatsvindt. Het gaat zo geleidelijk, dat we er niet bij stil staan. Gebruikten we dertig jaar geleden de telefoon alleen in bijzondere gevallen, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Net als de fax. Vijf jaar geleden zag je die nog nauwelijks, nu heeft elk bedrijf er een in huis. En niet te vergeten de magnetron en andere apparaten in huis. De industrie moet zich steeds meer gaan afvragen wat de con sumenten willen. Ze moeten vooruitdenken. Bedrijven die innoveren worden kapitaalin tensiever. Dat betekent risico's, die door bank én bedrijf samen moeten worden inge schat. Heel snel Ook de tweede spreker, de man die zelf altijd een paar stappen voor is, Chriet Titulaer, illustreerde zijn gehoor hoe snel de zaken veranderen. Bij hem thuis was er nog geen tv, nu heeft iedereen een cd. Vroeger ging de melk in melkbussen en film de men met de 8mm camera. Nu is dat alle maal nostalgie. Titulaer liet een aantal toe passingen uit de micro-elektronica zien, va riërend van mini-chips tot doseerspuiten voor diabetespatiënten en van een echo-apparaat dat in de aders kan worden gebracht tot een vertaalcomputer. Vooral Japan loopt met de ontwikkelingen nog steeds voorop. Vanuit zijn stand liet Titulaer op een groot beeld scherm verschillende nieuwe materialen en hun toepassingen zien. Een keramisch mes, dat nooit meer bot wordt en foto's op een cd zijn slechts enkele voorbeelden. Inspelen op vraag De derde spreker, de Bleiswijkse ondernemer Van Giessen, is di recteur van een cosmeticabedrijf. Hij vertel de de zaal, dat het succes van zijn bedrijf te danken is aan innovatie. Vroeger bepaalde volgens hem intuïtie welke markt je ging be werken, nu gaat er gedegen onderzoek aan veranderingen vooraf. Door op tijd in te spe len op wensen uit de markt, verhoogde de omzet van zijn bedrijf. Ook benadrukte Van Giessen het belang van het hebben van een vaste kring van afnemers. Mensen die ver trouwen in een bedrijf hebben zullen een nieuw produkt dat wordt gelanceerd sneller afnemen. Quooker en Veleau In de veilinghal was plaats ingeruimd voor een aantal stands, waarin nieuwe vindingen waren tentoonge steld. Twee Rotterdamse heren showden de Quooker, een reservoir dat aangesloten wordt op de waterleiding en via een aparte kraan zuiver en zacht kokend water levert. Zo kan direct uit de kraan koffie worden ge zet, groente worden geblancheerd en wat men verder maar kan bedenken. Een aantal Delftse studenten showde de Veleau, een draagvleugel-waterfiets, waarmee men kan vlaren, een combinatie van vliegen en varen. Via een aantal andere uitvindingen kwam men bij de stand van de Rabobank, waarin onder meer aandacht voor Telebankieren. Vragen Na een pauze, waarin bezoeken aan de stands konden worden gebracht, werden vragen uit de zaal beantwoord. Van Dinten pareerde de stelling dat telematica banken overbodig maakt, door te stellen dat bankieren mensenwerk blijft. Op de vraag hoe de opbrengsten van innovatie kunnen worden berekend antwoordde Van Dinten, dat het belangrijk is dat de bank een bedrijf goed kent. Dan is de haalbaarheid van een en ander goed in te schatten. Titulaer kreeg de vraag of nieuwe produkten geen behoefte creëren. Hij ontkende noch bevestigde dit, maar stelde dat het het recht van een onder nemer is om nieuwe produkten in de markt te zetten. En hoe zit het met bedrijfsblind heid? Je ziet zelf vaak niet watje voor inno vatiefs kunt ondernemen. Volgens Van Gies sen is dat een kwestie van het kiezen van de juiste adviseurs. Welk percentage van de omzet gereserveerd moet worden voor inno vatie, is volgens Van Dinten afhankelijk van de bedrijfstak. De apotheose was wederom een indrin gende lasershow, waarin de logo's van de Rabobank en het Innovatiecentrum waren verwerkt. Dat door lekkage de kleur rood niet in de show voorkwam viel gelukkig bijna niemand op. Een laser, die op water kan lo pen is iets, wat in de toekomst wellicht kan worden gerealiseerd. Zoals gezegd: De ont wikkelingen gaan snel! Produkten verouderen snel, mede door de explosieve groei van de technologie. Voor kleine en middelgrote ondernemers is die technologie moeilijk bij te houden. Acht tien regionale Innovatiecentra in Neder land willen een brug slaan tussen onder nemers en beschikbare kennis van ver schillende onderzoeks- en ontwikkelings instituten. 130 Adviseurs met gespeciali seerde kennis kunnen bedrijven helpen bij het zoeken naar wegen voor de toekomst. De Innovatiecentra zijn een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. Het ministerie stelt een budget beschik baar, waardoor twee adviesdagen per jaar" voor een ondernemer gratis zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7