Uit de bank geklapt fiabo band PC-project Overzicht pensioenfonds Europas onbekend fiff lm- en exportgaranties Nummer 22/19 november 1990 'Een paar jaar geleden kocht een aantal collega's via de bank een PC. Ik ben pas in dienst en wil graag weten of er nog een keer PC's worden aangeboden.' 'Dat is toevallig', zegt Huub Bosman van de HOCOM, de computerclub van de Rabobankorganisatie, 'we zijn op dit moment bezig die vraag voor onszelf te beantwoorden. Ik denk dat het antwoord 'ja' zal wor den. Vorig jaar heeft de Rabobankorganisa tie gekozen voor apparatuur van Olivetti. Het ligt dus voor de hand te kijken of een PC-project is te realiseren, waarbij PC's van Olivetti worden aangeboden. Daarnaast overwegen we om een project op te zetten, waarbij tweedehands PC's van eigenaar kunnen verwisselen.' 'Een aantal mensen heeft tijdens het PC-privé-project van 1987 - waarbij Tulip PC's werden aangeboden - niet meegedaan en heeft daar spijt van', meldt Bosman. 'Anderen zijn toe aan iets nieuws. En tot slot zijn er, sinds het vorige project, duizenden nieuwe mensen in dienst van de organisatie gekomen. Onder hen heeft vermoedelijk een aantal interesse om een PC aan te schaffen.' In het volgende nummer van Raboband meer nieuws. Bos man: 'Men hoeft ons dus niet te bellen, want meer weten we gewoon nog niet.' 'Onlangs ontving ik van het pensioenfonds een overzicht. Ik berg ze keurig op, maar begrijp er niets van. Kunt u hieraan aan dacht besteden?' 'De praktijk leert, dat het pensioen voor velen een weerbarstige materie is', beaamt Wout Beekman van het Rabobank Pen sioenfonds SPR. 'Op het overzicht wordt aangege ven welke pensioenen er zijn verzekerd. Om die informatie goed te kunnen begrijpen moet je er wel even voor gaan zitten. Alleen met het lezen ervan kom je er niet. Daarvoor is aanvullende informa tie nodig en die is te vinden in het pensioen reglement.' 'Nu is dat reglement ook niet voor iedereen even duidelijk', zegt Beek man. 'Daarom hebben we het boekje 'Uw pensioen in populaire termen' gemaakt. Daarin wordt het pensioenreglement toege licht. Er is bijvoorbeeld in te vinden wat een term als 'pensioengrondslag 1989-1' bete kent of wat 'opgebouwde rechten' zijn. Dit boekje is samen met het pensioenregle ment aan iedereen uitgereikt. Verder is er bij de pensioenoverzichten in november 1989 en maart 1990 een uitgebreide 'uitleg' mee gestuurd. Daarin wordt het overzicht nog eens rubriek voor rubriek doorgenomen. Waarschijnlijk doen we dat in april 1991 nog een keer. Hebben mensen toch nog vragen, dan kan men altijd bij ons terecht. Ook bren gen wij desgewenst een bezoek aan een bank. We kunnen dan de pensioenregeling verduidelijken. Aan de hand van rekenvoor beelden laten we zien hoe het pensioen De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514. wordt berekend en wordt er stil gestaan bij onderwerpen als pensioenbreuk en reserve overdracht.' Beekman besluit: 'Alle uitleg ten spijt, het zal toch altijd zo blijven dat er enige moeite moet worden gedaan om te be grijpen wat de informatie op het pensioen overzicht inhoudt.' 'Een aantal winkels en ook een loketbeam- te van de NS keken raar op toen ik mijn nieuwe Europas liet zien. Ik moest echt uit leggen wat het was, men had er nog nooit van gehoord. Hoe kan dat?' 'Dat is een interne kwestie van de betreffende bedrij ven', zegt mr. Huib Tijssens, secretaris van de Stichting Bevordering Chequeverkeer in Amsterdam. 'Medio sep tember hebben wij de ban ken geïnformeerd. Zij kon den een voorbestelling doen van een spe ciale informatiefolder. In die folder stonden in tekst en beeld alle vernieuwingen be schreven. Bijvoorbeeld, dat veel banken nu een pas met een eigen uiterlijk uitgeven en 'B-ïr.. BANK KJ Centrale Volksbank Elke bank haar eigen Europas. dat de handtekening voortaan op de achter kant staat. Ook worden nog eens alle regels en instructies voor begunstigden van che ques op een rijtje gezet. Van die folders zijn er vervolgens in de week van 24 september ongeveer een kwart miljoen verzonden. Als het goed is, heeft de hele retailsector in Ne derland de folder ontvangen. De verzending is gedaan door een bedrijf, dat over giganti sche adressenbestanden beschikt. Bij de verzonden folder zat ook een aanvraag- kaart. Daarmee kon men, bijvoorbeeld als men meerdere filialen heeft, gratis kassa stickers en kassakaarten met de informatie nabestellen. Veel bedrijven hebben dat ge daan. Volgens de gezamenlijke Nederland se banken was deze methode toereikend om iedereen op de hoogte te brengen van de veranderde Europas. Te meer omdat de diverse banken in die periode ook zelf de nodige aandacht aan hun nieuwe pas zou den besteden. Een advertentiecampagne leek ons daarom niet nodig.' 'Ik hoor bij ons op de bank weieens praten over im- en exportgaranties. Wat zijn dat?' 'Dè im- en exportgarantie bestaat niet', vertelt Jan van den Berg van de afde ling Bankgaranties. 'Er be staan verschillende vormen van bankgaranties. Het gaat erom dat de bank zich op verzoek van de cliënt ga rant stelt. De cliënt heeft bijvoorbeeld een contract afgesloten met een andere partij. Die partij wil zekerheid dat de cliënt z'n con tractueel overeengekomen verplichtingen na komt. De cliënt moet dan een bankgarantie laten stellen. De meest voorkomende vorm is, dat de cliënt waarvoor wij ons garant stel len koper is. De verkoper in het buitenland wil zekerheid dat onze cliënt zal betalen voor de afgenomen artikelen. Wij stellen ons dan garant voor een bepaald bedrag. Die garantie geven wij niet zomaar, onze klant moet daar een zekerheid tegenover stellen. Dat is bij voorbeeld het inperken van zijn krediet met het garantiebedrag of verpanding van een spaardeposito-bedrag.' Van den Berg ver volgt: 'Een andere vorm is de vooruitbe talingsgarantie. Dat betekent dat onze klant leverancier is en in het contract vooruitbe taling heeft bedongen. Hij moet bijvoorbeeld een speciale machine maken en wil een voor uitbetaling van 25 procent. De koper in het buitenland kan dan eisen dat hij zijn geld te rugkrijgt als die machine niet wordt geleverd. Er zijn ook onderhoudsgaranties. Er wordt bij voorbeeld contractueel vastgelegd dat de laatste betaling van 10 procent een halfjaar na levering komt. Een bedrijf wil eerst weten of de machine die is gekocht wel goed werkt en wil die 10 procent pas later betalen. Maar als onze cliënt zijn geld nu al wil of moet heb ben zal de koper daar misschien toe bereid zijn tegen afgifte van een bankgarantie. Wij staan dus eigenlijk garant voor de onder houdsverplichting van onze cliënt.' Van den Berg: 'Binnen de Rabobankorganisatie is het gebruikelijk dat de afdeling Bankgaranties van Rabobank Nederland garanties afgeeft aan 'buitenlandse' begunstigden. Een plaat selijke bank geeft alleen 'binnenlandse' ga ranties af.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6