Ontwikkelingen noodzaken tot herbezinning aanpak communicatie Rabo band Het imago van de Rabobank wordt gevormd door de indruk die men sen buiten de organisatie hebben over de bank. Die indruk wordt in de eerste plaats bepaald door het gedrag van de medewerkers. Daarom is het noodzakelijk dat iedereen binnen de organisatie weet wat het gewenste imago is: een deskundige, betrokken en cliëntvriendelijke bank voor ondernemers en particulieren. Over dit en over andere communicatieve onderwerpen discussieerde de Caar met het hoofd Communicatie en PR, Willem Lageweg. Aanlei ding: de nota 'EENHEID in verscheidenheid', waarin het communi catiebeleid van de organisatie in grote lijnen wordt geschetst. Interne communicatie doorgelicht Nummer 22/19 november 1990 Er wordt eens goed gekeken naar de manier waarop de Rabobankorgani- satie communiceert. Niet alleen de wijze van communiceren naar buiten toe is onderwerp van discussie, ook de communi catie binnen de organisatie staat inmiddels in het middelpunt van de belangstelling. Aanleidingen zijn er te over. Zo is er kritiek van plaatselijke banken op de manier waar op zij worden geïnformeerd. Teveel bladen en blaadjes komen op de mensen af. Maar, ontvangt men wel voldoende informatie? Van samenhang is er maar weinig sprake, is de algemene kritiek. Er is echter meer aan de hand. De Rabobank wordt internationa len het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Nederland wordt uitgebouwd, het perso neelsontwikkelingsbeleid krijgt méér en méér gestalte... Ook dat zijn redenen waar om de interne communicatie onder de loep wordt genomen. Veranderingen Is de organisatie sterk in beweging, ook buiten de Rabobank veran dert er heel wat. En daarmee heb je als bank rekening te houden. De Postbank en de NMB fuseerden. De Amro en ABN volgden. De klant wordt kritischer en is minder bank- trouw dan voorheen. Bea's en gea's zorgen inmiddels voor een minder frequent per soonlijk contact met de klant. Steeds meer informatie wordt door de media over Neder land uitgestort. In dat veranderende geheel moet de Rabobank haar weg kiezen. Het uit gangspunt is goed. De organisatie is finan cieel gezond. De marktaandelen zijn groot. De relaties met de leden en cliënten zijn over het algemeen hecht. De organisatie structuur functioneert. Toch is het oppassen geblazen. Bedrijfsnaam, merknaam Hoe stelt de Rabobank zich in de markt op? Zijn de uit gangspunten van vandaag dezelfde als die van morgen? In de vergadering van de Caar gaf communicatieman Lageweg uitleg over het merkenbeleid. 'De Rabobank heeft geko zen voor een monolitische identiteit', do ceerde hij. 'Daarmee bedoelen we dat de naam van een bedrijf tevens merknaam is. De meeste produkten worden dan onder de naam van het bedrijf op de markt gebracht. Zo worden de spaarprodukten van de Rabo bank onder de merknaam Rabobank op de markt gebracht. Ook aan hypotheken is de merknaam Rabobank verbonden. Wanneer de bedrijfsnaam wat op de achtergrond staat en produkten en onderdelen van een bedrijf onder andere namen in de markt wor den gepresenteerd, hebben we het over een 'endorsed' identiteit.' Eenheid in identiteit Steeds meer een heden van Rabobank Nederland worden om gevormd tot resultatencentra. 'Dat kan bete kenen dat deze eenheden zich willen onder scheiden', aldus Lageweg. 'Daarnaast wordt het aantal dochterondernemingen groter. Omdat echter is gekozen voor een monoliti sche identiteit, moet de organisatie waken voor het verwateren ervan. Dat betekent vol gens de nota 'EENHEID in verscheidenheid' echter niet, dat bepaalde onderdelen van de organisatie hun eigen identiteit zullen verlie zen. Er wordt gezocht naar oplossingen. Daarvoor vindt overleg plaats met de betrok ken dochterondernemingen. In ieder geval moet in de communicatieve uitingen blijken dat er een relatie is tussen de dochteronder neming en de Rabobank.' Mission statement Waar staat de Rabo bank voor en op welke wijze treedt zij de om geving tegemoet? Wie is de Rabobank en wat wil de Rabobank? Het antwoord op die vragen wordt gegeven in wat tegenwoordig het 'mission statement' van een organisatie of bedrijf wordt genoemd. In het mission sta tement van de Rabobank wordt volgens de nota 'EENHEID in verscheidenheid' kort en duidelijk ingegaan op een aantal belangrijke aspecten van de Rabobankorganisatie. Zo komen aan de orde de coöperatieve doel stelling, de aard en de werkwijze van de or ganisatie en de manier waarop de organisa tie de doelstellingen wil bereiken. 'Met een mission statement in de hand weet een me dewerker bij wie hij werkt en wat er van hem wordt verwacht', aldus Lageweg. Huisstijl Is in het communicatiebeleid voldoende rekening gehouden met de plaat selijke banken? Die zijn toch ook heel di vers, vroeg de Caar zich af. Lageweg; 'Ook de plaatselijke banken moeten zich uiter aard conformeren aan de wijze waarop de or ganisatie naar buiten treedt. Daarom moe ten zij zich bijvoorbeeld houden aan de re gels van de huisstijl. De huisstijl van de Rabobank is overigens onderhevig aan het auteursrecht. Vrije interpretatie is daarom ook wettelijk niet toegestaan. Wij vinden het noodzakelijk dat er scherpe afspraken wor den gemaakt met de banken, die zich niet houden aan de regels van de huisstijl. We denken aan overeenkomsten waarin met in dividuele banken het een en ander over de huisstijl wordt vastgelegd.' Aanpassen Tijdens de Caarvergadering bleek, dat er geen nieuwe huisstijl op komst is. De bij de fusie van de Boerenleenbank en Raiffeisenbank gekozen grafische vormge ving van de naam Rabobank en het daarbij behorende huisstijlprogramma heeft de in vloeden van trends op het gebied van vorm geving goed doorstaan en voldoet goed. In het kader van het communicatiebeleid zal de huisstijl wel op onderdelen bijzondere aan dacht krijgen. Dat heeft dan bijvoorbeeld be trekking op de vormgeving van documenten die worden vervaardigd met beeldschermen en de inrichting van de bankhal. Normen en waarden 'Ondanks alle technologische ontwikkelingen blijft bank- werk vooral mensenwerk. Dat betekent dat je niet alleen aan massacommunicatie moet denken als je het over communicatie hebt. De communicatie van mens tot mens, ook wel interpersoonlijke communicatie ge noemd, is zeker zo belangrijk', aldus Lage weg. 'In het communicatiebeleid zal daarop moeten worden ingespeeld.' In die interper soonlijke communicatie zijn de houding en het gedrag van medewerkers van grote in vloed op de resultaten. Dat geldt ook voorde opstelling van de organisatie als geheel. Rond het communicatiebeleid zal er aan dacht worden besteed aan de normen en waarden die in het dagelijks functioneren van medewerkers tot uitdrukking dienen te komen. Er komt een richtlijn waarin die zijn verwerkt. Over het communicatiebeleid zal een uit gebreide discussie worden gevoerd. De kringvergaderingen en de centrale kringver gadering zullen daarin het komend voorjaar een belangrijke rol vervullen. Nadat de dis cussie is afgerond zal de plaatselijke banken duidelijk uiteen worden gezet hoe het com municatiebeleid verder wordt uitgewerkt. Er komt een grote hoeveelheid informatie op de plaatselijke banken af.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5