Na 'huwelijk': Interpolis wil vanzelf sprekende partner zijn band 'We verwachten niet dat het vanzelf gaat.' 'Goede middag dames en heren collega's.' Met die woorden opende regiodirecteur mr. Paul van Leeuwen in het Noordhol landse Heiloo één van de twin tig beleidsbijeenkomsten, die Interpolis onlangs organiseer de. Collega's, want Interpolis maakt nu deel uit van de Rabo bankorganisatie. De middag werd gepresenteerd als een bij eenkomst van doordenken over een samenwerking van formaat. 'De nieuwe situatie doet een beetje denken aan het verschil tussen een verloving en een hu welijk', constateerde Van Leeu wen. 'Het is dezelfde partner maar toch verandert er veel. Het vrijblijvende is er een beetje af.' Nummer 22/19 november 1990 Een bomvolle zaal was het bewijs van de belangstelling voor de ontwikke lingen met Interpolis. Het samen gaan van beide organisaties was voor de di recteuren van de plaatselijke banken en hun assurantiemensen reden genoeg om de dagelijkse werkzaamheden te onderbre ken. Het programma liet weinig aan ondui delijkheid over. Als je een eigen verzeke ringsmaatschappij in huis hebt, zal je er ook iets mee moeten doen. Opnieuw inleider Van Leeuwen: 'Net als in het huwelijk schept ook de verbintenis tussen Interpolis en de Rabobank verplichtingen. Je moet op elkaar kunnen bouwen. Je moet rekening met elkaar houden. Je moet elkaar ook ac cepteren zoals je bent.' Veranderingen Voor een bank is het in teressant om een verzekeraar binnen de ge lederen te hebben. Daardoor zijn immers extra creditgelden beschikbaar en houdt de combinatie een deel van de geldstroom in eigen huis. Was dat het enige argument om over samenwerking te praten? Ir. Piet van Schijndel legde namens de raad van be stuur van Interpolis uit dat er méér is: 'Al leen dat argument zou de samenwerking een te smalle basis hebben gegeven. Begin van dit jaar werd het structuurbeleid losge laten. Dat opende nieuwe mogelijkheden. De overheid laat nu banken en verzekeraars toe als samenwerkende partners. Daar naast verandert de markt. De prijs is niet meer het enige criterium, ook niet bij de aankoop van verzekeringen. 'Waar voor je geld' is criterium nummer één geworden. Daarbij moet de verhouding tussen prijs en kwaliteit optimaal en duidelijk zijn. Maar er is nog meer aan de hand. De integratie van financiële dienstverlening gaat steeds ver der. Het liefst heeft de klant alles in één hand.' Vraag en antwoord Ter voorbereiding op de reeks bijeenkomsten ging een team van redacteuren op zoek naar hoe men in de Rabobankorganisatie denkt over de sa menwerking. Die reacties, die op video wa ren vastgelegd, vormden de rode draad tij dens de presentaties. Interpolis had daarop antwoorden geformuleerd. Ook Van Schijn del nam er een aantal voor z'n rekening: 'Heeft Interpolis als vanzelfsprekend recht op een voorkeursbehandeling?' Zijn ant woord daarop was kort en krachtig: 'Nee, dat verwachten we niet. We willen die voor keursbehandeling verdienen op basis van sterke argumenten en herkenbare voorde len. Dat kan worden bevorderd door een ac tieve collegialiteit van uw kant.' Andere verzekeraars 'Moeten de Rabo- banken de contacten met andere maat schappijen niet behouden?', luidde een an dere vraag die via een videoscherm de zaal in werd gestuurd. 'Interpolis zou er voor moeten zorgen dat u eigenlijk geen behoef te meer heeft aan andere verzekeraars', was het antwoord. 'Dat kan niet één, twee, drie. We zijn ons bewust van de scherpe concurrentie, maar wij blijven ons inspan nen om u de beste troeven in handen te spelen. De mate waarin wij in die opzet sla- gen bepaalt hoe intensief u met an dere verzekeraars wilt werken.' Verrijking 'Gaat de samenwer king ten koste van de objectiviteit van de advisering?', was een vraag uit het land. Van Schijndel: 'Wat wilt u voor uw klant?', vroeg hij de zaal. 'Het beste? Dat is precies wat Inter polis beoogt. Samen moeten we het beste kunnen bieden. Interpolis heeft ten opzichte van andere verze keraars ten minste een gelijkwaardig aanbod.' En betekent de samenwer king niet een verarming van het werk van de assurantie-adviseur? 'Een groot aantal standaardprodukten kan met het geautomatiseerd ABM-sys- teem betrekkelijk eenvoudig worden ingebed in het baliewerk en worden verkocht door bankadviseurs. De echte specialisten krij gen dan meer armslag voor het zwaardere werk en voor bedrijven. In dat licht zou de fu sie nog wel eens een verrijking kunnen zijn.' Combi-produkten Ook de zaal liet van zich horen: 'Je mag ook nog wel andere maatschappijen hebben, want op dit mo ment is nog niet bewezen dat Interpolis de beste is.' Van Schijndel denkt dat er over vijf jaar een situatie is ontstaan, waarin de pro- dukten die door de eigen verzekeraar wor den gebracht, net zo vanzelfsprekend zijn als de eigen hypotheekprodukten en eigen spaarprodukten. Hoe ziet hij dat gereali seerd? 'Met goede produkten kunnen we die weg op. Je hebt het gezien met de Lijf rentekoopsompolis en met de Spaar-Opti- maalhypotheek. Dat zijn twee succesvolle combi-produkten. En ook voor andere pro dukten gaan we naar combinatiemogelijkhe den. Een opstalverzekering in een hypo theek. Dat zou een mogelijkheid zijn. Met zulke produkten verminder je het aandeel van andere verzekeraars.' Tussenpersonen 'De individuele tus senpersonen van Interpolis worden nu onze directe concurrenten', merkte men uit de zaal op. 'Die situatie is ongewenst'. Lid van de divisiedirectie Interpolis Schade drs. Si- mon Hooimeijer relativeerde die stelling. 'Ie dere premiegulden die wordt binnenge bracht blijft bij de Rabobankorganisatie. Als ze niet bij ons zouden sluiten, blijft de con currentie bestaan. Daarom doe ik een be roep op u om lokaal te gaan samenwerken. Als u het niet doet, dan doen anderen het.' Hij gaf een voorbeeld. 'Zie ze dus niet als concurrenten, maar als partneren laat ze te gen provisie bancaire produkten verkopen.' Kwaliteit Interpolis werkt hard aan de kwaliteit van haar produkten voor zowel de particulieren- als voor de bedrijvenmarkt, bleek uit de beleidsbijeenkomst. Maar niet alleen dat. Met het Assurantie Bemidde- lings Model kan men snel en eenvoudig standaardverzekeringen sluiten. Hierdoor zal in de nabije toekomst de kwaliteit van de dienstverlening hoger worden. Ook de or ganisatie wordt aangepast. Zo zullen de lij nen voor acceptatie en schadebehandeling korter worden. Ze worden naar de regio's gebracht. Bevoegdheden van de banken worden herzien. Voor groei van de omzet in de richting van Interpolis zullen met indivi duele banken afspraken worden gemaakt voor extra participatie in de resultatenont- wikkeling van Interpolis. 'Er zijn belangrijke verschillen tussen de Rabobank en Interpolis', stelde Interpolis regiodirecteur Van Leeuwen vast. 'Verschil len in cultuur tussen u en ons. We zijn dan wel één organisatie, maar binnen die orga nisatie vertegenwoordigen we verschillende werelden. We kunnen er niet van uitgaan dat de samenwerking vanzelf een succes wordt. Het wordt voor wat ons betreft luiste ren en werken geblazen.' Daar is nu dus een begin mee gemaakt. Van Schijndel: 'Wat wilt u voor uw klant?'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3