Branchecontactdagen: meer weten dan wat debet en credit is Raöo hand 'Een scholing van niveau voor mensen die het financieringsvak vol ledig kennen. Bijpraten over ontwikkelingen in de sector. Eén van de instrumenten om kennis van een bedrijfstak te verhogen.' Aan het woord zijn Ad Brouwers van Sectormanagement Agrarisch en Fer Koehorst van Sectormanagement Handel, Industrie en Dienst verlening. Een gesprek over branchecontactdagen. Bouwdag samen met Vastgoed Discussie op niveau De 18 branchecontactdagen over de Bouw werden in samenwerking met Vastgoed Rabo Nederland georganiseerd. Gesproken werd over marktontwikkelingen, financie ringsaspecten en er werd een 'financieringscase' behandeld. Leo Schretlen van de Rabobank De Meern: 'Ik vind die branchecontactdagen een prima zaak. Je kunt con tacten weer eens aanhalen en het geheugen opfrissen. Met sommige sectoren ben je ais bank niet dagelijks bezig. Het is dan nuttig om je met collega's eens intensief in zo'n sector te verdiepen. Dat heeft ook z'n waarde naar de cliënten toe. De stuk ken voor die dag had ik trouwens wat eerder willen ontvangen. Dan kun je je wat be ter voorbereiden op zo'n dag. Maar nogmaals, een branchecontactdag is een zeer nuttige aangelegenheid.' De produktgroep Bedrijfsfinancierin- gen adviseert de plaatselijke ban ken over financieringsaanvragen en ondersteunt hen bij de marktbewerking. Re gelmatig worden onder meer branchecon tactdagen georganiseerd, gericht op een bepaalde bedrijfstak. 'Medewerkers van plaatselijke banken die zich bezighouden met bedrijfsfinancieringen komen dan bij el kaar', vertelt Brouwers. 'Dat kunnen direc teuren zijn, hoofden commerciële zaken en relatiebeheerders die daar dan weer onder vallen. In principe is iedereen eigenlijk een relatiebeheerder.' Wensen van ondernemers Koehorst: 'Ondernemers hechten veel waarde aan het kennisniveau van hun bank. Kijk maar naar de uitkomsten van het onlangs gehouden onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf naar de fi nanciering van innovaties. Daaruit bleek duidelijk dat bedrijven sterk hechten aan een goede, betrouwbare relatie met hun bank. Ze verlangen ook van de bank dat deze deskundig is, sectorkennis in huis heeft. En dat deze een goede relatie kan leggen tussen de cijfers van het bedrijf en het fysieke gebeuren in dat bedrijf.' Op de stoel zitten? 'Maar ook voor de bank zelf is het belangrijk', benadrukt Koe horst. 'Je kunt het enerzijds zien als onder steuning bij de marktbewerking, maar van groter belang is dat je de risico's in zo'n sector goed kunt onderkennen en inschat ten. Je kunt écht niet zonder een behoorlij ke kennis van de bedrijfstak.' Hoe ver moet die kennis gaan, de bank kan toch niet he lemaal op de stoel van de ondernemer gaan zitten? 'De relatiebeheerder moet zo ver gaan als nodig om verantwoord op te treden bij financieringen', meent Brouwers. 'En dat is ver. In het gesprek met de klant moet de bank het vertrouwen kunnen waarmaken. Blijk geven datje inhoudelijk verstand hebt van de materie. Je moet de kennis gebrui ken als basis om te praten en niet als con- Nummer 22/19 november 1990 troleur. Gebruiken om de problematiek te analyseren, dan waardeert een ondernemer het.' Wisselwerking De branchecontactda gen zijn bedoeld als aanvulling op brochu res, de bedrijfsdocumentatie, circulaires, 'Visies op...' of Cijfers Trends. Brouwers: 'Dat is allemaal schriftelijke informatie, mensen kunnen geen vragen stellen. Op branchecontactdagen kan discussie ont staan, de specialisten zijn aanwezig. Het zijn vaak groepen van 20, 25 mensen. Klei ne groepen waardoor wisselwerking ont staat. Het uitgangspunt is in feite dat ieder een deskundig is. Juist de banken die er zit ten. Je kunt het vergelijken met tuinbouw- studieclubs in de agrarische wereld. De specialist kaart als het ware mee een pro bleemstelling aan, geeft een oplossing. Maar de deelnemers zelf geven ook een aantal oplossingen. Ze leren van elkaar en wij van hen. Het is geen college, er ontstaat een discussie, een discussie van niveau.' Tot hoever Met name in het midden- en kleinbedrijf zijn er talloze sectoren en bran ches, van bakkerij tot garagebedrijf tot schoenenwinkel. Een relatiebeheerder kan toch niet overal in gespecialeerd zijn? Koe horst: 'Dat is ook het probleem waar we mee zitten. Hoe ver moeten we gaan met de informatieverstrekking, met gespecialiseer de kennisoverdracht? Ook daarom zijn die dagen belangrijk. Daar krijg je van die bank te horen van wat zij eigenlijk willen leren, hoever ze zelf willen gaan. Met schriftelijke informatie blijf je eenzijdig bezig. We vinden die uitwisseling erg belangrijk. Het is een soort wisselwerking.' Wees efficiënt 'In grote lijnen zijn de plaatselijke Rabobanken kleinschalig', gaat Koehorst verder. 'Zeker in de HID-sector krij gen banken soms sporadisch met een be paalde bedrijfstak te maken. Ze hebben een beperkt aantal bedrijven uit die sector in hun portefeuille. Die banken kunnen specifieke kennis zelf niet met de nodige diepgang op bouwen. Dat zou ook niet efficiënt zijn.' Brouwers bevestigt: 'Zo'n bank moet niet naar een branchecontactdag komen. Globa le informatie over die bedrijfstak is dan vol doende. Het heeft alles te maken met de omvang en het werkgebied van een bank. Met het aantal banken in de betreffende be drijfstak en de regionale problematiek van wege bijvoorbeeld overheidsbeleid.' Ad Brouwers: 'Tijdens branchecontactendagen zijn de specialisten aanwezig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12