Consumentensegmentatie op postcode: het werk gebied onder de microscoop band De afstand tussen balie en cliënten wordt steeds groter. Het direc te contact wordt minder, als gevolg van zaken als geldautomaten, betaalautomaten, direct services en telebankieren. 'Dat maakt het moeilijker om de consument achter de cliënt te vinden', aldus Mar cel Kuil, senior onderzoeker bij Marketing Informatie Particulieren. 'Daarmee bedoel ik: Welke diensten kun je aan de cliënt afzetten, waarvoor kun je hem benaderen of hoe kun je de relatie verdiepen? Daarvoor moetje bepaalde zaken van een cliënt weten. Het kunnen segmenteren van de particulierenmarkt wordt steeds belangrijker. Wij doen dat sinds kort op micro-niveau via de postcode.' Vijf categorieën consumenten Nummer 21/2 november 1990 P primair segment Inkomen twee maal modaal en meer en/of waarde woning f 400.000,- en meer. E extra segment Waarde woning tussen f 200.000,- enf 400.000,-. S standaard segment Inkomen tussen minimum en twee maal modaal en/of waarde woning tot f 200.000,-. B basis segment Minimum inkomen en geen eigen wo ning. X gegevens onbekend nimaal. Door een gerichte mailing haal je met weinig geld en moeite een zo hoog mo gelijk resultaat. Ook kost een actie zo min der tijd, bijvoorbeeld wat de telefonische fol- low up betreft.' CRP Van der Heijden: 'We hebben voor de bewerking van de particulierenmarkt een aantal hulpmiddelen. Eén van de belangrijk ste is momenteel het pc-model Cliënt Rela ties Particulieren. Daarmee kan een bank een selectie bestellen van haar eigen cliën tenbestand en daar kan men vervolgens op de eigen pc mee aan het werk. Dat past in het feit, dat de lokale bank zoveel mogelijk zelf de direct marketing doet. Centrale direct marketing acties zijn op zich wel zinvol, maar voor specifieke acties kan de bank het veel beter zelf doen.' Inkleuring Een handig hulpmiddel voor de banken bij de marktbewerking is volgens beide heren het maken van een kaartje van het werkgebied van een bank. Daarop kan door middel van kleuren één en ander wor den aangegeven. Van der Heijden: 'Men kan er bijvoorbeeld de verschillende consument- groepen op aangeven in relatie met de pro- duktafzet. We ontwikkelen een systeem, waardoor we dit soort kaartjes kunnen teke nen van alle werkgebieden van banken. Dat geeft de gelegenheid om op beleidsmatig niveau bij het maken van plannen een stukje overzichtelijke onderbouwing te leveren. Eén kaart zegt meer dan duizend woorden. Een Chinese wijsheid.' Kuil: 'Op die manier kun je in één oogopslag zien in welke buurtje Goe de Raad zou kunnen verspreiden of een fol der over hypotheken.' Test De postcode-segmentatie is uit gebreid getest in Haarlem en omgeving. 'Eén van de testbanken had met de hand al een eigen segmentering ingebracht', vertelt Kuil. 'Maar zelfs daar zei men: Als we dit ge automatiseerd krijgen aangeleverd, dan doen we ons eigen werk onmiddellijk in de prullenmand.' Van der Heijden: 'Overigens bleek uit die test ook, dat het systeem inder daad niet voor 100 procent kloppend is. Maar, de bulk van het werk is gedaan. De controle hoeft een bank niet in één keer te doen. De reacties van de testbanken waren over het algemeen positief. Zij hebben er vertrouwen in en wij zeker ook. Het is een uitstekend hulpmiddel, dat op allerlei manie ren kan worden gebruikt.' oor het inbrengen van een indi catie per cliënt in CRAB - in ru briek 748 om precies te zijn - kunnen plaatselijke banken hun werkgebied systematisch in kaart brengen', zegt drs. Theo van der Heijden, hoofd Marketing In formatie Particulieren. 'We kijken naar twee zaken, namelijk het inkomen en de waarde van de eigen woning. Die gegevens zijn van belang als een bank tot effectieve marktbe werkingsinspanningen wil komen. Maar een bank weet vaak niet precies wat iemand ver dient, omdat het salaris misschien wel er gens anders binnenkomt. Ook de waarde van het huis weten we niet altijd, omdat de hypotheek ook bij een andere instelling kan zijn ondergebracht.' Van der Heijden en Kuil: 'De postcode geeft veel over cliënten.1 Postcode Kuil: 'Daar komt dan de post code om de hoek kijken. De postcode is de kleinst mogelijke geografische eenheid waarover je informatie kunt hebben. Je praat dan over een vrij homogeen gebiedje met on geveer 15 tot 20 huishoudens. Er zijn in ons land overigens 375.000 postcodes. Hoe we de cliënten, die in de verschillende postco- degebieden wonen, kunnen indelen, weten we via een extern bureau. Zij baseren zich daarbij op informatie uit uitgebreide enquê tes, waarbij van elk postcodegebied ten min ste één adres in de steekproef zat. De post code wordt getypeerd en via CRAB krijgt iedere klant aan zijn postcoderecord een waardering gehangen.' 'Met deze informatie kunnen de cliënten op een zeer gerichte ma nier worden benaderd over produkten, waar voor zij wellicht belangstelling hebben', ver klaart Van der Heijden. 'Je weet dan ook wel ke cliënten je over bepaalde produkten niet hoeft te informeren. Iemand in het basis segment zal niet geïnteresseerd zijn in een lijfrente koopsompolis, iemand uit het pri maire segment juist wel.' Betrouwbaarheid Hoe betrouwbaar is de indeling op postcode? Van der Heijden: 'De kwaliteit kent zijn beperkingen. In grote delen van het land is het geen probleem, omdat die postcodestukjes met 15 of 20 woningen meestal vrij homogeen zijn. Maar in stadscentra kan dat duidelijk anders zijn. Daar heb je kanto ren, studentenhuizen, en derge lijke.' Kuil: 'De banken moeten de aangeleverde indeling zelf controleren en eventueel aan passen op basis van hun eigen kennis. We zeggen dus niet dat een en ander voor 100 procent j goed is, maar toch zeker wel voor 70, 80 procent.' Gerichte benadering 'De banken hebben door de segmen- tering met behulp van de postco- t de een indicatie van wat voor soort cliënten ze hebben', aldus informatie Kuil. 'Met die wijsheid kunnen ze aan de gang. Ze kunnen cliënten gericht gaan benaderen en in schatten wat de potentie van een cliënt is. Die zit bijvoorbeeld in een hoge inkomens klasse, maar neemt maar één of twee pro dukten af. Dat soort klanten ga je extra be werken om tot relatieverdieping te komen.' Uitsplitsing Banken kunnen ook selec teren op een combinatie van consumenten segment en buurtcode. Kuil: 'Wil een bank vanuit een bijkantoor een bepaald segment nader bewerken, dan kijkt men welke buur ten bij dat kantoor horen. Dat betekent ook een besparing. Een bank kan bij een bepaal de actie wel een brede doelgroep nemen, maar dat kost veel geld en het effect is mi-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7