Uit de bank geklapt Rabo band Toonbanklening De zeven typologieën 'Herindiensttreders' Lange nummers Rabocard Nummer 21/2 november 1990 'De Nederlandse staat geeft toonbankle ningen uit. Wat zijn dat?' Jaap Weeda van de Direc tie Voorlichting ministerie van Financiën legt uit: 'Bij een toonbanklening wordt per dag en soms zelfs per dagdeel de koers en dus de prijs vastgesteld. Zo'n lening is trouwens niet al leen voorbehouden aan de minister van Fi nanciën, ook andere instellingen kunnen dat doen. Een toonbanklening wordt vaak gebruikt als onzeker is wat er gaat gebeu ren met de rente. In onrustige tijden kun je dus heel alert reageren op wisselende marktomstandigheden.' Je zou dus kunnen zeggen dat op het moment dat men aan de toonbank komt, de prijs van de lening wordt bepaald? 'Dat klopt wel', zegt Weeda, 'maar het begrip toonbank moet niet al te letterlijk worden genomen. De inschrijving gebeurt telefonisch, via banken en commis sionairs in effecten. Beleggers gaan naar hun eigen bank of commissionair en die hebben weer contact met het ministerie van Financiën. We hebben daar in Amsterdam een speciaal agentschap voor. Soms noemen we het ook wel eens onze uitkijk post op de kapitaalmarkt.' Waarom worden niet alle leningen als toonbanklening uitge geven? 'Als de omstandigheden rustig zijn, kun je ook een zogenaamde tender uitge ven', legt Weeda uit. 'Dat is een emissie van obligaties waarmee op één dag een flink bedrag kan worden binnengehaald. Met een toonbanklening komt het geld beet je bij beetje binnen, dan zijn we er voortdu rend mee bezig. En we moeten nogal wat doen. De financieringsbehoefte van het Rijk bedraagt zo'n f40 miljard per jaar. Dat komt aan de ene kant door het hoge financie ringstekort van ruim f 20 miljard. Maar ook omdat het Rijk opnieuw moet lenen voor jaarlijkse aflossingen op eerdere leningen. 'We komen bijna elke maand met een le ning', vertelt Weeda. 'Er worden ook gecom bineerde leningen uitgegeven. Dat is een prima middel. We geven bijvoorbeeld op dinsdag een tender uit en op woensdag start de toonbankuitgifte. Uit de koers van de tender halen we een goede aanwijziging voor de beginkoers van woensdag. We heb ben op 16 oktober trouwens nog zo'n ge combineerde lening uitgegeven.' 'Wat wordt bedoeld met de typologie van een bank? En wat kun je er mee?' 'Een typologie is een clas sificatie op basis van een aantal criteria', aldus drs. Theo van der Heijden, hoofd Marketing Informatie Particulieren. 'Wij hebben de werkgebieden van de plaatselijke banken inge deeld in zeven verschillende typologieën. We kijken daarbij naar het aantal inwoners en het aantal woonkernen binnen het werk gebied van een bank.' Deze interne Rabo- bankindeling is ontstaan in 1982. Voorheen werd gebruik gemaakt van een landelijke in- De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514. deling door het Centraal Bureau voor de Statistiek, die was gebaseerd op de volks telling van 1971. Van der Heijden: 'Daar mee konden we tien jaar later niet meer uit de voeten.' De zeven typologieën zijn weer onderverdeeld in veertig referentiegroepen. 'Daarbij wordt gekeken naar het balansto taal van de verschillende banken binnen een typologie', zegt Van der Heijden. 'Ban ken kunnen hun eigen cijfers leggen naast die van banken met dezelfde typologie en referentiegroep. Zo kunnen ze zien of be paalde ontwikkelingen een landelijke ten dens zijn of dat ze bij bepaalde produkten duidelijk hoger of lager scoren dan vergelijk bare banken.' Banken kunnen zich abonne ren op een overzicht, zodat ze steeds een goed beeld hebben van hun eigen situatie ten opzichte van die bij andere gelijksoorti ge banken. Als banken fuseren, wordt de nieuwe bank meteen in een nieuwe typolo gie ingedeeld. Voorde andere banken wordt de indeling elke vier of vijfjaar bekeken. Van der Heijden: 'We doen dat, omdat je alleen over een aantal jaren een goed overzicht kunt krijgen van de groei en bloei van ban ken in een bepaalde typologie.' 'Kunnen werknemers die hun dienstver band hebben beëindigd, weer opnieuw in aanmerking komen voor een functie bij de Rabobank?' 'Onder bepaalde voorwaar den kan dat inderdaad', vertelt drs. Ger de Weert van Arbeidsvoorwaarden/ Rechtspositie. 'Bijvoorbeeld als een werknemer of werkneemster met een dienstverband voor onbe paalde tijd wegens geboorte of adoptie van een kind het dienstverband beëindigt. Op dat moment kan het personeelslid een ver zoek indienen om binnen vier jaar na het ontslag weer in aanmerking te komen voor een functie binnen de bank. De werkgever toetst dat verzoek vervolgens aan een aan tal criteria, die ook in de CAO voor het Bank bedrijf zijn vastgelegd. Zo moet het perso neelslid relevante ervaring en een positieve beoordeling hebben. Ook moet hij of zij be reid zijn eventuele opleidingen te volgen en moet uiteraard binnen die vier jaar weer te rugkeren.' Bij herintreding heeft de ex-medewerker, bij gelijke geschiktheid, voorrang op externe kandidaten. 'Er moet wel sprake zijn van een passende functie', zegt De Weert. 'De werkgever dient de toekomstige herintreder op de hoogte te houden van vacatures bin nen de bank, personeelsinformatie toe te zenden en eventueel ook studiefaciliteiten te verschaffen die gericht zijn op een toe komstige functie.' wereldwijd beluien handtekening Lange nummers: Ze hebben een functie. 'Waarom zijn nummers op creditcards al tijd zo lang, het lijkt wel alsof er biljoenen cards worden uitgegeven?' 'Inderdaad lijken nummers van creditcards overdreven lang, getallen van zestien cijfers zijn geen uitzonde ring', vertelt Oscar Sweep van Bankpas Betaaldien sten. 'Die cijfers hebben echter wel een functie, het is niet zo dat men bij 1 is begonnen en aan het doortellen is gegaan. De meeste cards beginnen met een code voor de uitgevende instantie. Daar zijn internationale stan daards voor. Iedere organisatie heeft een eigen code gekregen, die van land tot land verschilt. De eerste acht cijfers staan ach tereenvolgens voor de kaartorganisatie, het land van herkomst en het type kaart. Dat kan bijvoorbeeld een Rabo-, Euro-, ANWB- of KLM-card zijn. De laatste cijfers, en dat zijn er bij een Rabo- en Eurocard zelfs acht, vor men het persoonlijke, unieke kaartnum mer.' Sweep besluit: 'De lengte is niet voor geschreven. Sommige organisaties code ren in het nummer het soort kaart, bijvoor beeld goud of platina, vanwege maandelijk se kredietlimieten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6