'Biedt woning corporaties totaalpakket' land Woningcorporaties behoren tot de grotere creditrelaties van een bank. Ze zijn belangrijk voor de 'funding', de middelen voorziening van een bank. Ne derland telt zo'n 800 woning corporaties. Ongeveer de helft daarvan heeft een relatie met een plaatselijke Rabobank. De Rabobank heeft dus een sterke marktpositie. Maar die positie is niet altijd even gemakkelijk. Gerald Wolf van Creditgelden Bedrijven vertelt over de speci fieke eisen en wensen. Excursie Huis van de Toekomst Nummer 21/2 november 1990 et gaat bij woningcorporaties om lim een kleine, maar interessante I doelgroep', stelt Wolf. 'Vooral qua middelen is het een vermogende doel groep. De 400 instellingen die bij de Rabo bank bankieren, houden samen een aan zienlijk bedrag aan. Maar er is ook sprake van verdere verwevenheid tussen plaatselij ke banken en woningverenigingen. Rabo- bankmedewerkers vervullen bijvoorbeeld soms bestuursfuncties bij een woningcor poratie.' Regelgeving Het geld dat een woning corporatie bezit, komt deels van huurop brengsten en deels van overheidssubsi dies. De hoogte van die subsidies staat mo menteel ter discussie in de Tweede Kamer. Een woningcorporatie is voor het uitzetten van zijn vermogen aan wettelijke regels ge bonden: de gelden moeten rentegevend zijn en met zo min mogelijk risico worden be legd. Ook worden er eisen gesteld aan de mate van liquiditeit. Wolf: 'Een woningcor poratie heeft twee reserves; de algemene bedrijfsreserve en het onderhoudsfonds. Die gelden worden voor een deel aange wend voor investeringen in eigen woningen en onderhoud. Daarnaast vormen zij een soort buffer voor calamiteiten. Daarom mag van de algemene bedrijfsreserve maar zes tig procent langer dan één jaar worden be legd. De overige veertig procent moet kort lopend worden belegd. Het laatste geldt ook voor het onderhoudsfonds. Dat fonds moet een hoge liquiditeitsgraad hebben. De middelen moeten binnen twaalf maanden op te vragen zijn.' Inspelen 'Dat zijn regels waar de wo ningcorporaties mee te maken hebben en daar moet je als bank uiteraard rekening mee houden', meent Wolf. 'Vandaar dat we met het Beleggingsplan voor Woningcorpo raties zijn gekomen. We hebben gekozen voor een één-maands variant. Het Beleg gingsplan is een vorm van vermogensbe heer. Woningcorporaties leggen geld in, dat geld gaat in een gezamenlijke pot, die pot wordt zeer risicomijdend belegd en het ren dement wordt naar rato van deelname weer uitgekeerd aan de woningcorporatie. Er is een maandelijkse toe- en uittredingsmoge lijkheid. Per de eerste van de maand kan een minimumbedrag van f 250.000,- of een veelvoud daarvan worden gestort of opge nomen. Aan het einde van de maand komt er een rapportage.' Relatieverdieping De Rabobank heeft dus een hele sterke positie in de markt van woningcorporaties. 'Maar het is ook een moeilijke positie', meent Wolf. 'Het zijn gro te partijen, er gaat veel geld in om en ze zijn zeer rente-kritisch. Hun streven is: een zo hoog mogelijk rendement genereren op mid delen. De rentemarge voor een bank is ge ring. Je moet het dan niet alleen gaan zoe ken in de creditprodukten, maar ook in de mee-verkoop van andere produkten, in rela tieverdieping. Door een goede totaalrelatie op te bouwen, krijg je uiteindelijk ook wat rust in een relatie. Daardoor kunnen de kos ten wat lager worden.' Interpolis De mee-verkoop krijgt vol gend jaar wat meer accent. Dan gaat Credit gelden samen met Interpolis maar ook met Financieringen en Betaaldiensten een geza menlijk marktbewerkingspakket aan de plaatselijke banken aanbieden. Centraal daarbij staat de totaalrelatie. Een relatie, waar het totale scala aan produkten wordt af gezet. Wolf: 'Op dit mo ment gebeurt dat nog te weinig. Zo is een woning corporatie uit verzeke ringsoogpunt heel inte ressant. De grootste moot zit hem in de verze kering van de woningen. En wat denk je van verze keringen op het gebied van wagenpark, glas, in ventaris, ongevallenrisi co, brand of stormverze- kering. Maar ook daar is de prijsconcurrentie erg groot.' Relatiemarketing Wolf: 'Het gaat om een cliëntgroep die uitslui tend met maatwerk te bedienen is. De term re latiemarketing ontstond. We zijn gaan zoeken naar mogelijkheden om de relatie te onderhou den en te verdiepen. Zo introduceerden we de ex cursie naar het Huis van de Toekomst in Rosma len. Een rondleiding, le zingen en eventueel een lunch, aangeboden door een plaatselijke Rabobank. Ook hebben we, samen met Interpolis en H.P. Verbist, een stand gehad op de bouwbeurs van de Natio nale Woningraad.' Maatwerk Naast relatiemarketing is maatwerk voor deze cliëntgroep een eerste vereiste, meent Wolf. 'Geen standaardop lossingen met een standaard-rekening-cou rant of een standaard-termijndeposito. Pro beer de wensen en eisen van de cliënt te vertalen door telkenmale maatwerk te leve ren. Zo kregen we toevallig vanmorgen een liquiditeitenplaatje van een woningcorpora tie voor volgend jaar binnen. Je kunt dan als bank zeggen: We offreren een standaard deposito en een rekening-courant en we zijn klaar. Nu, een dergelijke bediening van de markt van woningcorporaties is niet meer mogelijk. Je moet écht gaan zoeken naar maatwerkprodukten. Je moet dan denken aan op- en afbouwarrangementen of ter mijndeposito's met opnamemogelijkheden. In de commerciële handleiding die we vol gend jaar willen gaan uitbrengen, komen dit soort zaken aan de orde.' Gezamenlijk 'Wij willen hier een aan spreekpunt zijn en ondersteuning bieden', benadrukt Wolf. 'We verwijzen de banken waar nodig door. Bij Interpolis hebben we een vaste contactpersoon, bij het directo raat Financiële Markten ook. We moeten wat meer over de muurtjes van onze pro dukten heen kijken. Zeker als je bedenkt dat die totaalrelatie zo belangrijk is. Er loopt nu een project, waarin, naast Creditgelden, ook Interpolis, Financieringen en Betaal diensten zijn vertegenwoordigd. Met dat project gaan we een gezamenlijke marktbe werking op poten zetten.' Wolf benadrukt: 'De uitwisseling tussen plaatselijke banken en Rabobank Neder land is heel belangrijk. We houden de plaat selijke banken via een maandelijkse mailing op de hoogte. Van alle banken waarmee we O o contact hebben noteren we de contactper soon en op die manier komt een adressen lijst tot stand. Eigenlijk hebben we hier ook een doorgeeffunctie. Wat een plaatselijke bank heeft bedacht als produktoplossing kan ook ideaal zijn vooreen andere bank.' Van eind oktober tot maart vol gend jaar kunnen plaatselijke ban ken met hun woningbouwcorpora tie het Huis van de Toekomst in Rosmalen bezoeken. Dit huis is een project van Chriet Titulaer en wordt onder meer door Rabobank Nederland gesponsord. Het kenmerkt zich door de toepassing van zeer geavan ceerde bouwmaterialen en moderne elektronica. In het ochtendprogramma kunnen naast een rondleiding ook één of twee inleidingen worden opgenomen. Voor infor matie: Creditgelden Bedrijven (040) 346500. ir. Gerald Wolf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5