'De Rabocard is boerenkool met worst, geen kaviaar' T Raho hand Twee miljoen cliënten komen in de maanden oktober, november en december naar de Rabobanken om hun Eurochequepas in te ruilen voor de nieuwe Europas. Daarbij krijgen zij gratis de Museumjaar- kaart uitgereikt. Bij de mailing, die de omwisseling aankondigt, zit ook een folder over de Rabocard: 'Europas en Rabocard, ideale combinatie voor compleet betaalgemak.' Volgens Henk van Dijck van de Produktgroep Betaaldiensten komen in principe zo'n één- en-een-kwart miljoen van de twee miljoen klanten met een Euro pas in aanmerking voor een Rabocard. Rabocard tot 1 maart 1991 gratis Nummer 21/2 november 1990 ot nog toe hebben zo'n 31.000 Rabobankcliënten een Rabocard. Dat vind ik heel weinig', aldus Van Dijck. 'De creditcard wordt nog te veel ge zien als een exclusief produkt, maar dat is het helemaal niet. ledereen die aan een paar simpele eisen voldoet kan er een krij gen. Wie per jaar bruto f 36.000,- verdient en een normale kredietwaardigheid en be taalgedrag heeft, komt in aanmerking. Het is geen produkt voor een exclusief top seg ment, maar voor ons standaard segment. Het is dus meer boerenkool met worst dan kaviaar.' Achterstand Op de 15 miljoen Neder landers zijn er momenteel een kleine mil joen creditcards. Dat is een verdubbeling in slechts twee jaar. Van Dijck: 'Toch is dat nog weinig als je het vergelijkt met landen als Engeland. Frankrijk of de Verenigde Staten. In Engeland is het heel gebruikelijk een stripboek van een tientje af te rekenen met een card en in Frankrijk betaal je er vijf franc mee voor de tolweg. In Amerika is het nog sterker. Daar wordt het betalen met cash geld haast gezien als een bewijs van onver mogen.' In Nederland zijn al 40.000 adres sen waar met de card kan worden betaald. 'En dan hebben we het bepaald niet over al leen maar exclusieve zaken', stelt Van Dijck, 'maar gewoon over V&D, Etos, allerlei restaurants, vrijwel alle grote benzinesta tions, enzovoorts. Dus zaken waar iedereen komt en regelmatig aardige bedragen moet betalen. En er zitten nog allerlei andere han digheidjes aan zo'n card. Als je je kaartnum mer doorgeeft kun je zo een hotelkamer boeken, een theaterkaartje reserveren of aan de andere kant van de wereld een boek bestellen.' Goedkoper Ook voor de bank heeft het stimuleren van het cardgebruik voordelen. Van Dijck: 'Gebruikt een cliënt een Euro cheque, dan kost dat de bank enkele gul dens. Wordt er daarentegen betaald met een creditcard, dan levert dat de bank geld op. In de eerste plaats de jaarlijkse cardbij- drage, die de cliënt betaalt en straks ook een deel van de commissie van iedere transactie, die een klant met de Rabocard doet. Zo levert ook de Rabocard een bijdra ge aan het kostendekkend maken van het betalingsverkeer.' Card-angst Van de bijna 900 Raboban ken verkopen er volgens Van Dijck zeker 300 zelden of nooit een Rabocard. 'Ze ken- Van Dijck: 'De Rabocard is er voor iedereen nen het produkt gewoon onvoldoende. Ve len veronderstellen nog steeds, dat het iets is voor de plaatselijke notabelen. Zoals al eerder gezegd: Dat is dus niet meer zo. Het is een standaard-produkt, dat thuishoort in het nieuwe vierpassenconcept. Het is net zo'n standaard-produkt als een autofinan ciering of een verzekering. Die zijn er ook voor - bijna - iedereen. Misschien dat de onbekendheid ook voor een stuk wordt ver oorzaakt door het feit, dat de medewerkers van die 300 banken zelf nog geen Rabocard hebben en dus het gebruiksgemak niet ken nen. Dan is het ook niet iets wat je je cliën ten makkelijk aanbeveelt. Maar de klanten zijn veranderd de laatste jaren. Hun uitga venpatroon is vaak heel anders dan voor heen. Men rijdt een luxere auto, gaat vaker uit eten en gaat net zo makkelijk naar Flori- da met vakantie als naar de Canarische Eilanden. Een Rabocard past in die nieuwe lifestyle.' Ideaal moment 'Vroeger kwamen de cliënten naar de bank en kregen de produk- ten die ze vroegen', aldus Van Dijck. 'Te genwoordig benaderen we de klanten ac tief. Je kunt zeggen dat we van administra tieve afhandeling naar commerciële aan pak zijn gegaan. De Rabocard is zo'n pro dukt, dat we actief aan de man kunnen brengen. De situatie rond de vervanging van de Eurochequepas door de Europas is daarvoor het ideale moment, ledereen krijgt een mailing thuis, met daarbij de fol der met een aanvraagformulier voor de Rabocard. Daarin staat ook, dat de kaart tot 1 maart op proef kan worden gebruikt. Dat aanbod geldt trouwens ook voor mede werkers. Zij betalen bovendien maar een jaarlijkse bijdrage van f 20,-. De praktijk leert, dat iemand die de kaart eenmaal een paar maanden heeft gebruikt, hem zel den weer opzegt, ledereen moet naar de bank komen om de Europas en de Mu seumjaarkaart persoonlijk af te halen en de oude Eurochequepas in te leveren. Dat moment, als de klant aan de balie staat, is hét moment om de Rabocard nogmaals on der de aandacht te brengen. Heel simpel. 'Heeft u de folder over de Rabocard gelezen?' of 'Heeft u het aanvraagformulier voor de Rabocard al ingevuld?'. Verdubbeling Er zijn twee miljoen mai lings over de Rabocard verzonden. Van Dijck hoopt op een uiteindelijke respons van minimaal één tot anderhalf procent van het mailingbestand. Dat betekent 20 tot 30.000 nieuwe cardhouders erbij. Dat is zo'n beetje een verdubbeling van het huidi ge aantal. 'Ik vind het heel belangrijk dat we die doelstelling halen. Bedenk bij dit al les, dat als wij als Rabobank de cliënt geen creditcard aanbieden, de concurrent het wel doet en dan lopen wij de verdiensten mis en verliezen we een deel van de rela tie. De Postbank heeft ondertussen al zo'n 100.000 creditcards méér verstrekt dan wij. Ook moeten we als bank niet te gauw denken: 'Ach, de cliënt zal er wel geen be hoefte aan hebben of is er nog niet aan toe. Van die betutteling moeten we af. We vinden te vaak dat wij iets voor de klant moeten beslissen. Dat is niet zo. De card kost f 40 per jaar en is daarmee een eigen tijdse goedkope creditcard, voor iedereen.' Vierpassenconcept De Rabocard is de derde in de rij van het vierpassenconcept, dat onlangs werd ingevoerd. De eerste is de Rabopas, voor cliënten die geen che ques gebruiken. De tweede is de Europas. Dan komt de Rabocard en tot slot is er voor een hele beperkte doelgroep de Topcard. En dan praat je wél over kaviaar... Van Dijck: 'Binnen het vierpassenconcept is het beleid om de cliënt steeds de naasthoger- liggende pas aan te bieden. Zo breng je de relatie met een cliënt steeds op een hoger level. Maar liefst drie miljoen klanten heb ben een Rabopas. Ik schat dat zeker de helft daarvan in aanmerking komt voor een Europas. Zeker als binnenkort de Europas ook zonder cheques - en dus zonder risico voor de bank - aan de klanten kan worden aangeboden. Zo krijgje een steeds comple tere relatie met de cliënt. Een relatie die ook meer geld in het laatje van de bank brengt.' 'Het moment dat de klant naar de bank komt om zijn nieuwe Europas op te halen is een gouden moment', benadrukt Van Dijck nog eens. 'Alle potentiële Rabocardcliënten komen naar je toe. Dat is uniek, maak er ge bruik van!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3