'De bank heeft een zwembad gefinancierd: Zet het in het jaarverslag!' wmxè ■um%ê Rabo band In april verscheen het jaarverslag van de Rabobankorganisatie over 1989. Vervolgens verschenen de verslagen van bijvoorbeeld de Rabohypotheekbank, de OWM en Engels- en Duitstalige uitga ven. In september is men alweer begonnen met de voorbereidin gen voor de verslagen over dit jaar. Er moet een lange weg worden afgelegd om alle informatie, op een compacte manier gebundeld en op een verantwoorde manier vormgegeven, als jaarverslag te kunnen presenteren. Voor de jaarverslagen van de plaatselijke banken is het al niet anders. 'Je kunt het zien als een bouwdoos' Nummer 21/2 november 1990 et een jaarverslag leggen bedrij ven en organisaties verantwoor ding af over het gevoerde beleid. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de financiële resultaten. Maar er is meestal meer in te lezen. Dat geldt ook voor het jaar verslag van de Rabobankorganisatie. Het jaarverslag geeft aan welke ontwikkelingen de bank het afgelopen jaar heeft doorge maakt. 'Met het verslag kan meer worden gerealiseerd', aldus Peter de Munck Mor tier van Communicatiebeleid en -onderzoek, die de totstandkoming van het jaarverslag van de organisatie coördineert. 'Het is niet alleen maar een plichtmatig stukje druk werk. De uitstraling die wij als Rabobank wil len bereiken moet ook tot uitdrukking ko men in het jaarverslag. Dat doen we in woord en beeld. En in getallen natuurlijk. Voor de bank is het daarom een public rela- tions-instrument bij uitstek. Met het jaarver slag kan aan bepaalde doelgroepen duide lijk worden gemaakt wat de Rabobank is en welke rol zij speelt.' Betrokken 'Dat alles geldt ook voor plaatselijke banken', meldt De Munck Mortier. 'In het jaarverslag kun je de plaats van de bank in de sa menleving laten zien. Je kunt onder woorden brengen en visualiseren wat je als coöperatieve bank ten opzichte van de leden en cliënten belangrijk vindt. Hoe heeft de bank zich het af gelopen jaar gemanifesteerd? Wat heeft zij gedaan voor de lokale bedrij vigheid, de motor van de plaatselijke welvaart? En wat deed zij voor de ge hele gemeenschap? Een voorbeeld: De bank heeft een zwembad gefinan cierd. Dat is voor de hele plaatselijke gemeenschap van belang. Dat feit zou je een plaatsje kunnen geven in het jaarverslag. Maar ook zaken als sponsoring en steunverlening passen daarin. En natuurlijk een jubileum, een opening, het ingebruiknemen van nieuwe apparatuur, tele bankieren... Je maakt dan van de bank, een nogal abstract instituut, een begrijpelijk ge heel dat in de plaatselijke samenleving een bepaalde rol speelt.' Modellen De produktie van het jaarver slag van de organisatie vraagt veel aan dacht en tijd. Specialisten van Rabobank Nederland verzamelen en schrijven de infor matie. Fotografen en vormgevers houden zich bezig met het uiterlijk. Bij een plaatse lijke bank kan er over het algemeen veel minder tijd in worden gestoken. Tijd is geld, nietwaar? 'Daarom bieden we de banken de mogelijkheid om hun eigen jaarverslag door ons te laten maken', licht Jos Huiskes van Publiciteitsproducties toe. 'Je zou het kun nen zien als een bouwdoos. Een deel van de tekst is al standaard beschikbaar, het cijfer materiaal komt van de Accountantsdienst en de andere onderdelen kunnen door de bank worden ingevuld. Het is ook mogelijk eigen foto's op te nemen.' Eenduidigheid Biedt het 'bouwpakket' voldoende mogelijkheden om er een verant woord verslag van te maken? 'Over het alge meen wel', meldt De Munck Mortier. 'De ene bank kiest voor het jaarverslag de bro churevorm, de andere voor een groter for maat, meestal A5 en soms A4, maar weer doen. Waar we wel voor moeten oppassen is, dat we de uniformiteit niet op de helling zetten, leder ontwerper voelt zich geroepen om een eigen vorm en een eigen kleur aan te brengen. Dat begrijp ik wel, maar het is niet bevorderlijk voor een eenduidig beeld van de Rabobankorganisatie.' 'Overdruks' Het jaarverslag van Rabo bank Nederland en die van de plaatselijke banken zullen volgend jaar veel op elkaar lij ken. Huiskes: 'De vormgeving zal veel meer nog dan in het verleden op elkaar zijn afge stemd. Dat doen we om de familieverwant schap van de zelfstandige banken nog meer gestalte te geven. De huisstijl voeren we nog consequenter door. We willen jaarver slagen brengen die door een nieuwe lay-out makkelijker leesbaar en overzichtelijker zijn.' Het jaarverslag over 1990 zal niet meer in foldervorm worden geleverd. 'Daar is bijna geen belangstelling meer voor', weet Huiskes uit ervaring. 'We komen nu met jaarverslagen op de formaten A4 en A5. De zogenaamde overdruks, dat zijn ko pieën van de accountantsrapporten in een ringbandje, brengen niet het beeld van de bank naar buiten dat we nastreven. We ho pen dat die minder zullen worden gebruikt.' Vorig jaar was er voor het eerst een eenduidig beeld in de omsla gen van de jaarverslagen mogelijk. Veel banken maakten er ge bruik van. andere banken maken er zelf iets van. Of ze besteden het uit aan een plaatselijke druk ker of reclamestudio. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe bewerkelijk en kostbaar zoiets is. De realiteit leert ons, dat er behoefte be staat om zich als eigen bank te profileren. Een grote bank kan er nog wel de middelen voor vrij maken. In het algemeen zal het niet lukken om het verantwoord helemaal zelf te Steeds alert 'Het is verstandig nu al re kening te houden met het komende jaarver slag', adviseert Huiskes. 'Noteer steeds de bijzonderheden van belangrijke gebeurtenis sen en let daarbij op de aardige details. Dat maakt het een stuk eenvoudiger als de tekst moet worden opgegeven. Wil je foto's ge bruiken, dan is echt niet alle materiaal ge schikt. We hebben daarvoor wat criteria vastgesteld. Allereerst moet de foto natuur lijk iets te zeggen hebben. Dus niet alleen gebouwen maar ook mensen. Daar gaat het om. Maar ook op de technische details moet je letten. Ze moeten diep-contrastrijk zijn, hoogglanzend en zwart-wit.' Aanbieding In de derde week van januari zal volgens Huiskes de infor matie over het jaarverslag de banken bereiken: 'Dat pakket is heel com pleet. Naast de mogelijkheid om het jaarverslag te bestellen, met daarbij alle teksten, komt er een aanbieding van hulpmiddelen die de jaarvergade ring aantrekkelijk kunnen maken. Daarbij hoort ditmaal een diareeks waarmee de jaarcijfers op een profes sionele wijze kunnen worden gepre senteerd en toegelicht.' Voor de aanbieding aan de plaat selijke banken de deur uit kan, moet er nog heel wat gebeuren. Antwoor den worden gezocht op vragen als: Is het mogelijk om de tekst in te leveren op floppies? Hoe kunnen de cijferma tige gegevens het best worden aangeleverd nu de Accountantsdienst is geregionali seerd? Als de banken in januari zijn geïnfor meerd, is er al heel wat werk verzet. Tek sten moeten op papier staan. De vormge ving moet vaststaan. Daarna volgt de twee de krachtsinspanning: het snel leveren van de bestelde materialen, die bovendien van goede kwaliteit zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13