Rabo 'Nu ga je naar de mensen toe' Dealingroom feestelijk geopend Nummer 20/19 oktober 1990 ranja Klaassen (25) solliciteerde na de MEAO bij de Rabobank Lelystad. Werkte aan de kasbalie en de adviesbalie. Werd bankadviseur. Is nu alweer anderhalf jaar kantoorbeheerder. 'En dat bevalt me prima. Ik ben in zo'n zes jaar tijd redelijk opge klommen. Op de afdeling zit zo'n twintig man, waar ik dan leiding aan moet geven. We hebben veel part-timers. briefje op zijn bureau. Dan ga je bellen. En dan bied je gewoon je diensten aan.' Actiever 'Bij ons werd tot voor kort dus het hele verzekeringsgebeuren heel passief benaderd, maar we zijn nu zover dat één van onze bankadviseurs - die uit het verze keringswezen komt - zich meer daarmee gaat bezighouden', vertelt Klaassen. 'We krijgen er een nieuwe bankadviseur bij en die gaat echt de buitendienst verzekeringen doen. Gewoon om het weer wat actiever op te pakken. Op aangeven van de adviseur, die signaleert dat er bij een klant behoefte is aan een gesprek.' Consumptief De Lage Landen heeft een nieuw systeem. AAI, het on-line con sumptief kredietsysteem. 'Het werkt wat traag, maar je kunt er wel aardig wat mee doen', zegt Huisman. Klaassen vindt het een 'schitterend mooi' systeem: in een kwartier tijd hebben de klanten bij wijze van spreken hun geld. Wij promoten het met ad vertenties in de krant. Klaar terwijl u wacht. In feite kan dat. Alle contracten die wij slui ten zijn ABR-posten, dus allemaal voor reke ning en risico van De Lage Landen. Laatst is iemand van De Lage Landen bij ons ge weest om de portefeuille door te nemen. Die gaf aan, dat we bijna geen risicoposten hebben. Wij zijn misschien wat te voorzich tig. Op zo'n moment merk je dat er bij De Lage Landen heel veel te financieren is.' PL's, DK's 'Vroeger beslisten we het al lemaal zelf', merkt letswaard op. 'Nu ligt de beslissing over een consumptieve financie ring in feite bij het systeem. Je komt regel matig bij persoonlijke leningen en doorlo pend krediet situaties tegen waarvan je zegt, daar zou ik zelf nog even goed naar wil len kijken.' Klaassen: 'En dan zou jij het niet doen en dan doen zij het wel?' letswaard: 'Wij zijn daar niet zo moeilijk in, moet ik eer lijk zeggen. We zijn wel kritisch, maar in sommige gevallen waarin het systeem 'nee' zegt, doen wij het wel. Persoonlijke leningen en doorlopende kredieten worden gedaan door de assistenten van de bankadviseurs. Zelf hebben wij er nauwelijks iets mee te maken.' Ook in Lelystad is dat het geval. Klaassen: 'Ook bij ons wordt het gewoon aan de balie gedaan.' Reizen rendabel Wat vinden de drie rond de tafel van het produkt rei zen? letswaard: 'Ik vind het een heel mooie aanvulling op het dienstenpak ket. Maar ik heb van Rabobank Neder land begrepen, dat het winstgevend moet worden. Ze geven het nog een jaar of twee de kans. We gaan ons in Putten wat meer richten op het organi seren van groepsreizen voor bedrijven. We hebben net een sollicitatieprocedu re achter de rug om daar een goeie voor te krijgen. De medewerkster die het uiteindelijk is geworden, gaat be- g drijven benaderen voor groepsreizen. Binnen onze bank wordt veel gedaan 1 met groepsreizen. Als dat lukt zal het zichzelf echt wel kunnen bedruipen.' Wintermagazine Huisman: 'Wij zijn druk bezig met reizen en we boe ken veel pakketreizen. We hebben nu huis aan huis het Wintermagazine ver spreid en sturen er nog een brief ach teraan. Daarna volgt ook hierbij telefo nische nabewerking. Het geeft ons als bank bekendheid. In februari gaan we een informatie-avond houden over Aru ba, Florida en de Dominicaanse Republiek. Daar proberen we wat publiciteit aan te ge ven om zo de mensen te laten zien dat we een reisbureau hebben. Het draait op zich wel goed hoor, alleen het marktpotentieel is natuurlijk een stuk groter dan we nu benade ren. Je moet er constant bovenop zitten. Steeds attent zijn. Ook vanuit de reizenkant kan er weer een totale relatie ontstaan.' Achter bureau vandaan Vroeger was het zo, datje het van achter je bureau op je af liet komen', constateert letswaard. 'Nu is dat beeld veranderd. Nu ga je naar de mensen toe. Bij relatiebeheer Particulieren stappen we uit het leidinggeven, werken al leen op afspraak en gaan dan naar de men sen toe. Daar zijn we nu voorzichtig mee be zig. Of mensen bellen of mensen een briefje sturen.' Huisman: 'Da's belangrijk hoor, dat persoonlijke contact. Dat is toch iets wat de Rabobank heel duidelijk uitstraalt. Het werkt echt goed. Mensen vinden het heel belang rijk om als klant beschouwd te worden.' De drie rond de tafel zijn het over één ding helemaal eens. Je moet blijven stude ren wil je ook in de toekomst alles kunnen blijven bijbenen. En dat geldt zowel voor nieuwe produkten als voor nieuwe ontwikke lingen. 'Laatst sprak ik een klant over trans actiegebonden tarifering en de nieuwe kos tenstructuur', vertelt Huisman aan het eind van het gesprek. 'Hij werd daarover door de bank benaderd en er volgde een afspraak. Ik had me goed voorbereid. Die relatie zei dat hij nu eindelijk het idee kreeg, dat hij er bij ging horen. Uiteindelijk bleek dat hij per jaar f 250,- moest gaan betalen. Na het gesprek ging hij toch tevreden de deur uit. Ik was in staat hem alles goed uit te leggen en hij waardeerde de persoonlijke aandacht.' De nieuwe dealingroom aan de Croese- laan is vrijdag 12 oktober officieel ge opend. Met de professionele apparatuur loopt het directoraat Financiële Markten voorop in de Nederlandse financiële we reld. Tijdens de opening vond de première plaats van de audio-visual over de dealingroom, gemaakt voor bezoekers die de komende tijd in groten getale worden verwacht. Tekst en uitleg over de moge lijkheden van de nieuwe ap paratuur aan de genodigden bij de opening. De leveranciers van de dealingroom boden een kunstwerk van Desirée Tonnaer, getiteld 'De Wachter', aan. Hoofddirectie voorzitter Wijffels nam het werk symbolisch in ontvangst. Het zal een plaatsje krijgen bij de ingang van de dealingroom.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9