Rabo band In Putten is de Spaarweek één groot feest Nummer 20/19 oktober 1990 mogelijk volgens de richtlijnen van Rabo bank Nederland uitgevoerd, maar ze zijn na tuurlijk wel geënt op onze plaatselijke situ atie. Iedere coördinator schrijft zijn eigen actie met behulp van het actieplan van Ra bobank Nederland. Daarnaast zijn er stan daardacties die we gebruiken.' Vierhonderd baby's Een voorbeeld van zo'n standaardactie, letswaard: 'Een jaar of zes, zeven geleden zijn wij begonnen bij iedere geboorte binnen de plaats Putten - dat zijn er tussen de drie- en de vierhonderd per jaar - er iemand naar toe te sturen. Een van de dames kreeg die taak. Op het moment dat er een baby'tje geboren wordt, opent ze een spaarrekening, stort er f 7,50 op en doet er een 'Boek van Ikke' bij en nog een aardigheidje. De betreffende medewerkster stapt vervolgens één of twee keer per week in de auto en gaat al die pasgeborenen langs.' Huisman: 'Wordt dit positief ontvan gen?' letswaard: 'In de inmiddels zes jaar hebben we slechts tien negatieve reacties gehad. En we benaderen niet alleen klanten, iedereen.' Kinderspaarplan Klaassen: 'Hoe gaan de cliënten verder met de rekening om, blij ven ze die ook gebruiken?' letswaard: 'Nee, dat dus niet. Rond de Spaarweek maken we een selectie van de Kinderspaarplannen, die de laatste twee jaar niet zijn gebruikt en die worden nog een keer aangeschreven. Dan krijgen ze de mogelijkheid om de reke ning te activeren of op te heffen.' Klaassen: 'Wij hebben een tijdje tijdens de Spaarweek een premie gegeven. Dan werd er een tien tje gestort, de f 7,50 kwam erbij en een week later werd alles opgenomen.' lets waard: 'Dat zijn de premiejagers. Maar er zijn ook rekeningen waar na een aantal ja ren forse saldo's op staan.' Nieuwe release Onlangs kwam de nieu we release van Crab bij de banken. Hoe is die ontvangen? Henk letswaard: 'Dat bete kent dat er door de hele bank heen een aan tal mensen in wordt opgeleid. Als de gege vens goed zijn ingebracht en alle bestanden schoon zijn, is het een ideaal systeem om er gegevens uitte halen.' Tanja Klaassen is het daar mee eens: 'Anders is het een crime. Ie dere keer zie je weer welke mankementen er in zitten. Bij ons werkt het nog niet echt goed. Wij hebben adressen met dubbele nummers en dat schijnt het systeem niet aan te kunnen. Het geeft een opsomming van alle mensen uit die straat. Daar is nog niet echt een oplossing voor gevonden.' PC-model 'Het is mooi om uit Crab een selectie te trekken van mensen die je voor een bepaald produkt wilt benaderen. Als het goed is opgezet, kun je dat heel mooi doen', vindt Klaassen. In Maarn gebruikt men het pc-model Cliënten Relatie Particulieren (CRP) waarmee er veel mogelijkheden zijn om te selecteren. Huisman: 'Je kunt ermee selecteren op postcode, op inkomen, zien of ze een verzekering hebben, noem maar op. Daar kun je zo een uitdraai van laten maken, op een bepaalde postcode bijvoor beeld. Dan kun je heel doelgericht een be paalde markt gaan benaderen.' Studenten Hoe stellen de deelnemers aan het gesprek rond de tafel zich op als een cliënt gaat studeren en verhuist naar een studentenstad? 'Dat hangt helemaal af van de wensen van de klant', vindt Huis man. 'We vragen dan of hij, naast de betaal rekening, ook de spaarrekening wil meene men. De reacties zijn heel verschillend. Vaak zeggen mensen, mijn ouders wonen hier, laat die rekening hier maar. Ik weet niet of ik volgend jaar nog in de stad zit. Maar als ze zeggen dat ze alles willen mee nemen, dan kan dat.' Klaassen: 'Bij ons zijn er geen hogere scholen, dus als ze gaan studeren dan moeten ze toch al gauw de stad uit. Wij zijn niet echt heel actief met het benaderen van de studentenmarkt.' Grote klanten 'We zijn nu heel actief bezig met de spaarmarkt, want we kunnen in Lelystad heel goed toevertrouwde midde len gebruiken', vertelt Klaassen. 'We heb ben daarvoor de Spaarweek gekozen. Dat betekent stevige promotie via advertenties in de krant en op de kabelkrant. We geven niet de gratis inlage van f 7,50, maar we Jan Huisman (25) is sinds een jaar beheerder van het bijkantoor Maarn van de Rabobank Wouden berg. Begon drie jaar geleden bij de Rabobank Utrecht. 'Maarn is een dorp waar veel forenzen wonen. Mensen met betere inkomens. Overdag zijn ze vaak weg. Dat betekent veel telefonisch contact en werken op afspraak. proberen klanten voor een wat langere tijd aan de bank te binden met tien keer een tientje, leder tiende spaarder krijgt tien maanden lang een premie van een tientje. Zo probeer je wat toevertrouwde middelen aan te trekken. Als tijdens de Spaarweek geld wordt vastgezet geven we een kwart procent opslag op de rente. Dat betekent meer aandacht voor de Spaarweek.' Sobere Spaarweek Extra aandacht voor de Spaarweek in Lelystad. Hoe is het bij de anderen? Huisman: 'Dit jaar wordt bij ons de Spaarweek vrij sober gehouden. We wil len kijken of we 'm volgend jaar eventueel kunnen afschaffen. We willen kijken of we de jongeren rond de verjaardag een kaart kunnen sturen met een persoonlijke uitnodi ging voor het ophalen van een presentje. Je spreidt het dan over het hele jaar in plaats van binnen een week.' Klaassen: 'Wij spit sen ons niet alleen toe op de jongeren. Wij willen eigenlijk gewoon de grotere spaar ders binnen zien te krijgen en we gebruiken de Spaarweek ervoor om aandacht te vesti gen op onze produkten en de rentetarieven. Voor de jongeren hebben we wel presentjes, maar ons belangrijkste aandachtspunt is gewoon de grotere spaarders. Dat doen we in de Spaarweek, maar het had net zo goed een week in december kunnen zijn.' Feestelijk In Putten is de Spaarweek één groot feest, letswaard: 'Bij ons is die Spaarweek heel traditioneel. De hele bank- hal wordt omgetoverd tot één grote feest zaal, allemaal ballonnen en slingers, heel gezellig. We hebben sinds een paar jaar drie tafels, met cadeautjes. Als ze bij de balie zijn geweest krijgen ze een bonnetje en dan wordt het vechten voor de cadeautjes. De mensen rekenen daar gewoon op. Als je het niet zou doen denk ik datje een stuk traditie en good will verliest. Daarnaast geven we de f 7,50, maar dat levert niet veel nieuwe relaties op.' Rondleidingen Het gesprek blijft bij de jeugd. 'Voor de jeugd verzorgen wij rondlei dingen', vertelt letswaard. 'In de maand mei worden alle groepen zeven en acht van de basisscholen in Putten uitgenodigd. Dat zijn er zo'n zeventien. Ze krijgen dan de vi deo 'De bank rond' te zien. Die is bij ons op genomen met Aart Staartjes, Wieteke van Dort en Arnold Gelderman. Dat herkennen ze. We hebben een pro grammaatje van zo'n twee uur. Je merkt dan toch, dat de Rabobank in Putten een behoorlijk dominante plek heeft. Die staat midden in het dorp. Kinderen komen heel veel naar de bank, maar het is heel moeilijk om be taalrekeningen voor 17-jarigen binnen te halen.' Huurwoningen Een ander onder werp dient zich aan: hypotheken. Klaassen: 'Bij ons wordt er op dit mo ment niet veel gebouwd. Het ligt een beetje stil. Dat komt omdat Almere wat sneller is gegroeid dan verwacht. Amsterdammers gaan nu allemaal naar Almere en niet meer naar Lely stad. De groei is er bij ons een beetje uit. Maar nu worden huurwoningen aan huurders verkocht. Dat loopt heel aardig. We hebben contacten gehad met projectontwikkelaars en beleg gingsmaatschappijen die zo'n heel project opkochten. Daar zijn leuke contacten uit ontstaan en dat levert nu de nodige hypotheken op. Dat werkt ineens. Met de makelaars loopt het voor geen meter. Bij heel veel banken hoor je dat.' letswaard: 'Ik heb begrepen dat het beleid van Rabobank Nederland er op is ge richt veel zelf te doen en tussenpersonen te omzeilen.' Gezamenlijke aanpak letswaard vraagt zich af hoe anderen met hypotheken om gaan. 'Hoe kun je grip krijgen op de verhui- zersmarkt?' Klaassen: 'Dat kun je haast niet. Een makelaar is er altijd als eerste bij. Huisman: 'Wij sturen af en toe een mede werkster naar de makelaar. Die schrijft dan netjes op welke huizen te koop staan en kijkt of die cliënten bij ons in het klantenbe stand voorkomen.' letswaard: 'Wij hebben een aantal jaren geleden een intern tip-sys- teem in het leven geroepen. Uit plaatselijke krantjes en het Veluws Dagblad worden alle advertenties van de makelaars geknipt. Zo wordt bijgehouden wat er te koop staat. Op het moment dat er ergens een bordje in de tuin staat met 'Verkocht' wordt dat door onze eigen mensen gesignaleerd. Dan krijgt de desbetreffende relatiebeheerder een

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8