Relatie beheer Particulieren: veelzijdige functie E E Rabo band Het gesprek rond de tafel Rond de tafel drie relatiebeheer ders Particulieren. Allemaal met een heel andere achtergrond, maar stuk voor stuk enthou siast over hun functie. Ze wer ken bij drie volkomen verschil lende banken. Maarn, een bij kantoor van de bank Wouden berg. Daar is nog veel te doen aan marktverbreding en markt- verdieping. Putten, een lang ge vestigde bank met een enorm marktaandeel. En Lelystad. Een bank in het nieuwe land met cliënten die van her en der ko men. Marktverdieping staat daar hoog in het vaandel. Een ge sprek over de dagelijkse prak tijk van 'Particulieren'. Nummer 20/19 oktober 1990 Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond de tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het over de ervaringen van medewerkers van plaatselijke banken die particuliere relaties adviseren. Wat houdt hen bezig? Hoe zien ze hun functie? En hoe de toekomst? heel veel klanten hebben, die maar één dienst bij ons afnemen. We willen aan de hand van de resultaten kijken hoe we rela tieverdieping kunnen realiseren en met wel ke produkten we aan de gang moeten. Spa ren is er één van.' Volumebeleid 'In Maarn voeren we een volumebeleid', vertelt Jan Huisman. 'Voor heen waren we een vrij kleine bank. Nu pro beren we de bank wat groter te maken. Dat houdt in dat we een stuk bekendheid moe- en aantal jaren geleden zijn we ge fuseerd met de Bondsspaarbank', aldus Henk letswaard. 'De plaat selijke Bondsspaarbank en de Rabobank waren de twee grootste banken in Putten. De Bondsspaarbank wilde niet opgaan in de Bondsspaarbank Oost-Nederland. Toen kre gen we het unieke feit dat de Rabobank ging fuseren met de Bondsspaarbank. Nu zijn we verreweg de grootste bank. Wij heb ben 75 man personeel. De Bondsspaar bank heeft weer een kantoortje geopend. Daar zitten nu twee of drie mensen.' Nieuwe bank Tanja Klaassen: 'Lelystad bestaat nog niet zo lang. De mensen die daar wonen komen uit alle windhoeken. Er zit van alles. Mensen uit de wat kleinere plaatsen, die waren al bij de Rabobank en die komen dan over. Maar de één zit voor zijn verzekeringen bij de ene en voor sparen bij een andere bank. Dat maakt ze allemaal niet uit. We hebben nu samen met het re giokantoor een onderzoek gedaan naar de opbouw van onze markt. Het blijkt, dat wij Henk letswaard (39) werkt sinds 1 oktober 1969 bij de Rabobank Putten. De laatste jaren als rela tiebeheerder Particulieren. Is heel toevallig het bankvak ingerold. 'Ik heb de groei in de jaren zes tig meegemaakt. Ondertussen wel aan het stude ren geweest. Ik vind dat ik nu een interessante job heb. Leidinggeven en selectief relatiebeheer. Boeiend. ten krijgen. En dat mensen moeten weten dat we alle bankzaken in huis hebben. We willen dus meer produkten aan bestaande klanten afzetten.' Om dat te kunnen berei ken laat Huisman een keer per maand op de fiatteringslijst de saldo's vanaf f 10.000,- aanstrepen: 'Via het pc-model, dat we op de bank gebruiken, kun je dan zien wat die klanten bij ons doen. Je bent zo heel doel gericht bezig. Vaak blijkt dat die cliënten met f 10.000,- op de betaalrekening verder niets bij ons doen. Die bellen we en nodigen we uit voor een kennismakingsgesprek. De reactie is over het algemeen positief.' PC-model Klaassen uit Lelystad: 'Het verbaast me steeds weer dat er mensen zijn, die niet weten wat de bank voor ze kan doen. Je benadert mensen die een betaal rekening hebben en die zijn er niet van op de hoogte dat we bijvoorbeeld ver zekeringen verkopen.' Het pc-model speelt in de relatieverdieping ook in Putten een belangrijke rol. Henk lets waard: 'Het mooie van het systeem is, dat je er alles uit kunt halen. Als je een doelgroep wilt benaderen, dan se lecteer je die. Wij hebben even pas op de plaats gemaakt. Omdat we KTO kregen, hebben we er een paar maan den niet zoveel mee gedaan. Maar nu gaan we er weer volop mee aan het werk.' Vragen aan balie Huisman heeft ervaring met relatieverdieping: 'Ik had I een cliënt op de bank die op vakantie I zou gaan en een reisverzekering wilde f boeken. De geneeskundige kosten I moesten worden uitgesloten, omdat hij een particuliere ziektekostenverze kering heeft. Dan vraag je, waar die verzekering loopt en van het een kwam het ander. Na z'n vakantie zou den we z'n verzekeringspakket eens doornemen. Hij reageerde zelf niet en daarom heb ik hem weer benaderd. Nu hebben wij dat verzekeringspak ket. Puur door vragen aan de balie.' Marketingplan 'In Putten werken wij met het marketingplan', vertelt letswaard. 'Naar aanleiding van dat marketingplan wor den alle acties verdeeld over de afdelingen. Met de bankadviseurs bespreken we wie welke acties krijgt toegewezen en wie coör dinator wordt. Die acties worden dan zoveel

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 7