Uit de bank geklapt Rabo band Databanken Relatienetwerken S* f» 'Wie zwijgt stemt (niet) toe' Nummer 20/19 oktober 1990 'Wat zijn databanken en wie kunnen daar gebruik van maken?' 'Een databank bestaat uit een of meerdere verzame lingen van gegevens', legt Ton Karmiggelt van Net werkdiensten in Zeist uit. 'Die gegevens zijn vastge legd in een direct, vanuit verschillende ingangen toe gankelijk opslagsysteem. Het is bestemd voor informatieverstrekking in ruime kring. Het doel is het toegankelijk maken van in formatie. Een uitgebreide kaartenbak is dus ook een databank. Het is namelijk een verzameling van gegevens, de gegevens zijn direct toegankelijk en er kan vanuit diverse gezichtspunten worden gezocht.' Het is toch veel makkelijker om dat geauto matiseerd te doen? 'Natuurlijk', zegt Karmig gelt, 'je kunt dan meer bestanden bij elkaar brengen en die met elkaar verbinden. Ze kun nen op afstand worden geraadpleegd, via te lecommunicatie. Theoretisch kan er op elk gezichtspunt worden gezocht. De kring die er gebruik van kan maken, kan veel ruimer zijn.' Naast interne databanken van bedrijven zijn er internationaal ongeveer 4.000 openbare databanken. Die worden aangeboden door overheden, wetenschappelijke instellingen en commerciële organisaties. Openbaar be tekent echter niet gratis. Een zoeksessie kost al snel f 175,-. Karmiggelt: 'Vanwege die hoge kosten is een aantal jaren geleden besloten om een aantal intern aanwezige gegevensverzamelingen onder te brengen in één databank. Deze databankdienst heet 'Informatiebanken' en is te raadplegen via RTN. Doel ervan is om op snelle wijze tegen lage kosten relevante informatie te kunnen selecteren over een willekeurig onderwerp. Dat kunnen zowel interne als openbare da tabanken zijn. De inhoud bestaat onder meer uit korte economische berichten van het ANP, zo'n 130.000 literatuurverwijzin gen, exportinformatie, samenvattingen van gerechtelijke uitspraken en informatie over cursussen en opleidingen. 'Informatieban ken' wordt dit jaar geïntroduceerd bij Rabo bank Nederland en volgend jaar bij de plaat selijke banken. De Rabobankorganisatie beschikt al langer over databanken die af- zoekbaar zijn volgens de videotex-methode. Dat zijn bijvoorbeeld Mira en Eftel.' 'Ik hoor de laatste tijd veel over relatienet werken. Wat zijn dat?' 'Kort gezegd zijn het net- ét' wt'- werken van overkoepelen de organisaties die voor groepen relaties van de bank belangrijk zijn', ver telt Auke Nauta, communi catie en pr-adviseur op het regiokantoor Noord-Neder land. 'De Rabobankorganisatie richt haar marktbenadering zo zorgvuldig mogelijk op doelgroepen: ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, agrariërs, jeugd en jongeren, studenten, noem maar op. Het is belangrijk dat we die doelgroepen goed leren kennen. De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband. Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 514. Dat we weten wat er leeft, aan welke wet ten, afspraken en regelingen de leden van die groepen zijn gebonden. De bank kan daar dan met haar produkten en diensten op inspelen. De meeste groepen kennen hun eigen organisaties zoals werkgeversvereni gingen, middenstandsverenigingen, stands organisaties en overheden. Die nemen be slissingen, waaraan de hele groep zich aan past of zich aan moet houden.' 'Banken moeten zich dus niet alléén tot cliënten richten', benadrukt Nauta. 'Goede contacten met de organisaties waarin die cliënten zijn georganiseerd, zijn belangrijk. Want daar worden belangrijke zaken bespro ken of zelfs vastgesteld. Aan de andere kant is het ook van belang dat die organisa ties weten welke mogelijkheden wij als bank hebben om hun leden zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Zij zijn soms de be slissers, ze bepalen vaak de opinie van gro te groepen. Dat speelt niet alleen op lande- Relatienetwerken: Contacten over en weer met overkoepelende organisaties. lijk niveau, maar ook provinciaal, regionaal en lokaal. Het heeft zin dat de Rabobankor ganisatie op al die niveau's in deze netwer ken betrokken is, op de juiste plaatsen en aan de juiste persoon informatie verschaft en op zijn beurt ook informatie krijgt.' Nauta besluit: 'Om al deze activiteiten over al zoveel mogelijk volgens één bepaalde lijn te laten verlopen, werken we aan een geau tomatiseerd systeem. Daarin wordt vastge legd met welke organisaties de Rabobank organisatie landelijk, provinciaal en lokaal te maken heeft en met welke middelen die relaties kunnen worden bereikt.' 'Wat betekent het als cliënten een brief krij gen met daarin een zogenaamde negatieve akkoordverklaring of een negatieve optie?' 'Bij een zogenaamde nega tieve optie gebeurt het vol gende. Een bedrijf of instel ling stuurt een brief met een bepaald voorstel, bij voorbeeld verandering van een verzekeringspolis of verlenen van een machti ging tot automatische incasso. In de brief staat dat het voorstel wordt doorgevoerd, tenzij de cliënt laat weten hiermee niet ak koord te gaan. Het is eigenlijk een systeem van: wie zwijgt stemt toe.' Aan de telefoon Paulieri Bruinsma, medewerkster bij de af deling Juridische Ledenservice van de Con sumentenbond. 'Dit systeem staat op ge spannen voet met wat de wet vereist', ver volgt Bruinsma. 'Daarin staat namelijk dat bij het totstandkomen of wijzigen van een geldige overeenkomst uitdrukkelijke over eenstemming moet bestaan tussen de be trokken partijen. Bij een negatieve optie is daarvan duidelijk geen sprake. Wij hebben ons als Consumentenbond altijd sterk tegen deze werkwijze verzet. Mensen hebben er on voldoende greep op. Vaak lijken dit soort brie ven standaardbrieven of reclame, worden maar half gelezen of belanden zelfs direct in de prullenmand. Het gevolg is dat mensen plotseling worden geconfronteerd met iets wat ze eigenlijk helemaal niet willen.' Bruinsma: 'In 1978 heeft de toenmalige Unie van Schadeverzekeraars een code op gesteld. Aan de plaatselijke Rabobanken is geadviseerd die code te hanteren. Die houdt in, dat een maatschappij alleen onder bepaalde voorwaarden met een stilzwijgen de toestemming aan het werk mag. Bijvoor beeld bij aanpassingen van bestaande po lissen vanwege overheidsmaatregelen of bij een algemeen gangbare maatschappelijke ontwikkeling. De meeste Rabobanken gaan er van uit dat ze de negatieve optie ook mo gen gebruiken als grote groepen moeten worden benaderd en als de cliënten er mee zijn gediend. Daar hebben wij als Consu mentenbond begrip voor. We snappen na tuurlijk ook wel dat het voordelen biedt. Overigens hebben we goede afspraken met Rabobank Nederland kunnen maken.' Bruinsma besluit: 'We vinden eigenlijk dat het systeem niet zou moeten worden gehan teerd. Gebeurt het wel, dan moet een cliënt ruim de tijd hebben, ten minste twee keer één maand, om de aanpassing af te wijzen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6