'Onze houding is anders dan die van andere banken' E Rabo band De Rabobank is een andere bank, een coöperatieve bank. De or ganisatiestructuur is wezenlijk anders dan die van de Amro, ABN, Postbank, Verenigde Spaarbank, noem maar op. Betekent dat ook een andere houding naar de klant en een andere stijl van bankie ren? Voor drs. Peter de Munck Mortier van Communicatiebeleid en -onderzoek is dat zeker zo. Een gesprek over normen en waarden, of anders gezegd, over de ethiek bij het Rabobankieren. ïlïitfiii 'We zijn altijd een bijzondere bank geweest' Nummer 20/19 oktober 1990 nige tijd geleden hebben we de identiteit van de organisatie be schreven', vertelt De Munck Mor tier. 'Je zet dan op papier wie je als Rabo bank bent, waar je als organisatie voor staat en hoe je je naar de relaties toe opstelt. Breng dat maar eens kernach tig onder woorden! Al snel werd duide lijk dat het voor een heel groot deel be trekking heeft op de houding die je ten opzichte van de klant hebt. Onze op stelling is dan ook anders dan die van andere banken. Je kunt dan vaststellen dat je als Rabobank een andere stijl van bankieren hebt.' Naast de klant Wat betekent die an dere houding ten opzichte van de klant? 'Als Rabobank hebben we een duidelijk dienstverlenende doelstelling. Je staat in feite in dienst van de leden. Die houding vind je - als het goed is - in alle geledingen terug. Die kom je te gen op het ogenblik dat je produkten ontwikkelt, klanten adviseert en de dien sten uitvoert. In al die fasen moet je die dienstbare opstelling zien te realiseren. Dat doe je vanuit een besef van normen en waarden. Dat zijn zaken als: Wat streef je na en hoe wil je dat bereiken? Wat vind je als organisatie fatsoenlijk?' Anders? Concurrenten stellen zich in fei te toch op dezelfde wijze op ten opzichte van de cliënt als de Rabobank? De Munck Mortier is het daarmee niet eens. 'De pri maire doelstelling is anders. De eerste taak van de Rabobank is het verlenen van bancai re diensten. Dat doen we onder de randvoor waarde van een zekere rentabiliteit, want an ders is het niet mogelijk het bankbedrijf uit te oefenen. Bij de concurrenten zie je in feite het omgekeerde. Zij zorgen er op de eerste plaats voor een rendabele onderneming te zijn voor hun aandeelhouders. En daarnaast zijn ze gebaat bij het onderhouden van de markt om als bankbedrijf te kunnen blijven bestaan. Precies andersom dus.' Normen en waarden Ook de verdere op stelling van de Rabobank is volgens De Munck Mortier anders. Hij stelt vast dat er onder de mensen van de Rabobank een gro ter besef van normen en waarden leeft. Maar daarbij maakt hij een kanttekening. 'Dat besef was er altijd al en is er nog steeds. Als je de wat oudere mensen in de organisatie ontmoet, dan herken je heel duidelijk die coöperatieve signatuur. Geluk kig spreekt het ook veel jongeren aan. Maar toch heb ik het gevoel dat als we niet uitkij ken, we het Rabogevoel in de grote breedte wat zouden kunnen gaan verliezen. Dat blijkt ook uit een intern identiteitsonder- zoek dat we enige tijd geleden hebben laten Sïiïai")*! De Munck Mortier: 'Hoe om?' i je met klanten en met elkaar houden. Hier en daar voelt men zich toch wat minder onderscheidend van andere banken dan wellicht wenselijk zou zijn. En dat is jammer.' Overeenstemming Wat bedoelt De Munck Mortier met het begrip normen en waarden? 'Als je het even algemeen stelt heeft dat betrekking op de vraag wat je in het leven belangrijk vindt: watje streven is en hoe je dat wilt bereiken? Zo heeft ieder een zijn eigen ethische opvattingen. Het be grip bedrijfsethiek ligt wat moeilijker. Dan heb je te maken met een grote verzameling mensen binnen de organisatie die het met z'n allen over de normen en waarden eens moeten zijn. Maar je kunt je voorstellen dat je binnen de bank over wezenlijke zaken ge zamenlijke opvattingen hebt. Wat vind je als organisatie belangrijk? Wat stel je primair in je activiteiten en hoe wil je dat effectueren? Hoe ga je met klanten om en - niet te ver geten - hoe ga je met elkaar om?' Onderscheidend Hoe vul je de begrippen normen en waarden voor de Rabobankorga- nisatie in? De Munck Mortier: 'We stellen ons ten doel functionele produkten te ma ken en in de eerste plaats te kijken naar wat de klant er aan heeft. Functionaliteit staat voorop. Een tweede punt is, dat wij de duur zame relatie met de klant heel belangrijk vinden. Bij het verstrekken van leningen zijn we misschien wat selectiever. We kijken na tuurlijk naar de man of de vrouw. En naar wat hij of zij met de lening gaat doen. Maar eenmaal lid kun je op de bank rekenen. Mis schien is wel één van de meest onderschei- dende kenmerken, dat we een zorgvuldig en integer bankier zijn. Vooral bij die integriteit komt tot uitdrukking, dat wij onze klanten met respect behandelen. Of dat nu zakelijke of particuliere klanten zijn maakt niet uit en mag ook niet uitmaken. Die relatie, de be trouwbaarheid, integriteit, bij de gratie daar van bestaat de bank en zeker de coöperatie ve bank. Er is nog een ander punt dat type rend voor ons is. Dat doelt op het feit dat wij nadrukkelijk onderdeel willen zijn van de plaatselijke samenleving. Door dicht bij de mensen te staan zorg je datje daar niet van vervreemt. Hoe zou je anders de grootste bank van Nederland zijn geworden?' Altijd eigentijds In de Verenigde Staten bijvoorbeeld wordt steeds op een dwingen der wijze naar het gedrag van bedrijven ge keken. Dat zal in de nabije toekomst ook in Nederland meer en meer het geval zijn. De Munck Mortier onderkent die ontwikkeling, maar: 'Meestal komt die dwang van buiten. Bij de Rabobankorganisatie is er een be hoefte van binnen uit. Dat is het aar dige van onze bank. In het hoogste beleidsorgaan zijn uiteindelijk de le den vertegenwoordigd. Dat is eigen lijk ook de waarborg, dat de Rabo bank een klantgerichte bank blijft. Als wij onze structuur overboord zouden zetten, zouden we dat onherroepelijk kwijt zijn en weieens een stuurloze in stelling kunnen worden. Dan zouden we alleen maar op de prikkels van wetgeving en zo drijven. Wat dat be treft zij we altijd al een eigentijdse bank geweest!' Verantwoordelijkheid Hoe kun je nu met de normen en waarden iets doen binnen de organisatie? 'We den ken aan het formuleren van een be paalde gedragscode voor het perso neel en management', aldus De Munck Mortier. 'Dan heb je in ieder geval een ka der waarbinnen je met z'n allen kunt werken en waarop je elkaar kunt aanspreken. Veel bedrijven hebben zo'n gedragscode. Als je mensen aanneemt kun je ze laten zien wat voor organisatie we zijn en wat we nastre ven. En als je bij ons komt werken, dan ken je ongeveer de manieren, de normen en waarden van de bank. Van de leiding mag je daarbij verwachten dat ze erop toezient dat we die stijl van bankieren vasthouden. Dat is een taak voor het management, maar ook voor de beheerscolleges. Zeker ook voor die laatste groep, want die heeft alles met de identiteit van de bank te maken.' 'De laatste tijd hebben we met het onder scheidende van de Rabobank naar buiten toe niet zo erg hard aan de weg getimmerd', stelt De Munck Mortier ten slotte vast. 'Toch zal het klanten er veel aan gelegen zijn te weten, dat hun financiële aangelegenheden in goede handen zijn. Steeds meer klanten zijn daar gevoelig voor. Daarom vind ik het een goede zaak om dat onderscheid eens goed te versterken en naar buiten te bren gen dat we bij uitstek een deskundige, be trokken en klantvriendelijke bank zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5