Maatregelen zakelijk betalings verkeer slaan aan Rabo band Begin dit jaar maakte de Rabo- bankorganistie bekend, dat zij zou komen met een aantal maatregelen om het zakelijke betalingsverkeer kostendekkend te maken. Via een doorzichtig pakket maatregelen wordt nu gestreefd naar een efficiënter gebruik van het betalingsver keer en een eerlijke doorbelas ting van de kosten en opbreng sten. Momenteel zijn al zo'n 300 banken actief bezig met het omzetten van de zakelijke rekeningen naar de nieuwe sys tematiek. Een gesprek over de stand van zaken met drs. Frans de Rooij en Huub Bosch van de produktgroep Betaaldiensten in Eindhoven. Al 300 banken actief Nummer 20/19 oktober 1990 p 1 juli werd het automatiserings- M systeem, dat bij de omzetting naar TGT - zoals wij het samen stel van regelingen meestal afkorten - be hulpzaam moet zijn, operationeel', zegt De Rooij. 'Toen konden de banken met de in voer beginnen. Aan elke ingevoerde transac tie wordt automatisch het tarief gekoppeld. Ook het rekening-courantsysteem moest worden gewijzigd om de nieuwe rentesyste- matiek te kunnen toepassen en de valutada tum moest anders worden vastgesteld. Dus automatiseringstechnisch zaten er heel wat haken en ogen aan. We hebben het meren deel kunnen oplossen. Er zijn nu nog een paar knelpunten, waardoor 100 procent automatische doorbelasting nog niet moge lijk is. Er wordt aan gewerkt.' Ineens of niet Bosch: 'We hebben op 1 september een meting verricht. Toen bleek dat al 250 banken bezig waren met TGT. Dat wil zeggen, dat zij een aantal rekeningen in het systeem hadden opgenomen. Zeventig banken hadden alle zakelijke rekeningen al omgezet.' De Rooij: 'Ook andere banken zijn er mee bezig, maar dat kunnen we pas me ten op het moment dat ze de eerste reke ning in het systeem inbrengen. Vaak zijn ze nog bezig met voorlichting aan de cliënten en met voorbereidingen.' Een aantal banken zet haar hele cliëntenbestand in één keer om. Andere zeggen: Ik doe eerst de klanten, waarbij het weinig problemen geeft. Dan kunnen we indraaien', meldt Bosch. De Rooij: 'Dat is ook ons advies: Pak het gefa seerd aan. Het is natuurlijk afhankelijk van je cliëntenbestand.' Automatisering Bosch: 'Het invoeren van de stukstarieven geeft voor de cliënt een bepaald resultaat. Positief of negatief. Dat moet de relatiebeheerder gaan vertellen. De volgende fase is, dat gezamenlijk wordt ge zocht naar de voor de klant meest efficiënte betaalvormen. Dat is afhankelijk van hoe ver de cliënt is met de automatisering van zijn bedrijf. Als hij besparingen kan realiseren op de kosten van zijn betalingsverkeer, dan zal hij bereid zijn om bijvoorbeeld per diskette te gaan betalen of over te stappen op Teleban kieren.' De Rooij merkt op, dat er inderdaad een duidelijke toename is in de vraag naar elektronische produkten. 'Klanten worden geconfronteerd met de afrekening voor de wijze waarop ze hun betalingsverkeer rege len en zijn bereid te zoeken naar goedkopere methodes. Kan ik misschien mijn pc gebrui ken? In de oude systematiek was die dwin gende noodzaak niet aanwezig. Natuurlijk is er bij de één wel wat te veranderen en bij de ander niet.' Het hele ver haal Bosch: 'Wij hebben er geen pro bleem mee als or ganisaties kritisch staan ten opzichte van ons beleid. Maar ze moeten het ver haal wel goed én compleet vertellen. Obema - een over koepelende organi satie voor de detailhandel - is daar een mooi voorbeeld van. Die gaven halve infor matie. Daar hebben we op gereageerd en gezegd: Je mag best kritisch ten opzichte van onze systematiek staan, maar vertel wel het hele verhaal. Dat is toen door hen gerectificeerd. Als de mensen het complete verhaal horen, dat ze niet alleen gaan beta len, maar dat ook de rente en valuteringsda- gen worden aangepast, dan valt de kritiek reuze mee. Met TGT hebben we een totaal beleid neergezet, het beleid van betalen. En betalen kun je zien als een commerciële dienstverlening van de bank aan de cliënt, waaraan een prijs kaartje hangt. Wie een produkt afneemt betaalt ervoor.' Ondernemers Ondernemingen zien veel eerder de voor delen van een effi ciënt en goed lopend betalingsverkeer. De Rooij: 'Via de fiatte ringscommissie, die bij Rabobank Neder land de financie- ringsaanvragen be oordeelt, horen we dat er nieuwe klan ten binnenkomen, waarbij TGT de doorslag heeft gegeven. TGT heeft dus zelfs relatie winst tot gevolg. Onze concurrentiepositie is door de invoering van TGT verbeterd.' Bosch: 'De pers schrijft veel over betalingsverkeer. De Telegraaf meldde bijvoorbeeld, dat de Consumentenbond vindt dat de banken met een totaalbeleid moeten komen voor het be talingsverkeer. Wij hebben zo'n totaalbeleid en dragen dat dan ook regelmatig uit. De Volkskrant gaf ons laatst een pluim, omdat we een totaalpakket aanbieden, dat - zoals zij zeggen - een stuk duidelijkheid geeft en op reële gronden is gebaseerd.' Meer of minder betalen Verwacht werd, dat 20 procent van de cliënten meer zou moeten gaan betalen voor het betalingsver keer. Is die verwachting uitgekomen? 'Meer klanten dan verwacht gaan erop vooruit', vertelt De Rooij. 'Dat komt door de geste gen rente. De compensatiemaatregelen le veren daardoor meer op. Het kost de bank dus wel iets meer...' Hoe reageren klanten als ze meer moeten gaan betalen? Bosch: 'De meeste klanten hebben er begrip voor. Ze maken kosten, dus die moeten worden betaald. Een bank is ook een ondernemer. Je spreekt dus eigenlijk als ondernemers onder elkaar. Moet een klant bijbetalen, dan kan de bank in zo'n geval adviseren om het betalingsverkeer op een andere manier in te richten. Soms wordt een overgangsre- geling aangeboden. Je bereikt dat de klant er over gaat nadenken. Hij moet leren dat zijn manier van handelen voor de bank kos ten met zich meebrengt. Als relatiebeheer der moet je tegen een cliënt kunnen zeg gen: Wat doe jij als ondernemer aan het eind van het jaar? Dan maak je een optel ling en die moet plus zijn. En als er min staat, dan heb je een slecht oud en nieuw. Dat geldt voor een bank ook. Wij zijn ook on dernemer en aan het eind van de rit moeten de kosten gedekt zijn.' We lopen voorop 'De invoering loopt volgens plan', vindt De Rooij. 'We verwach ten dat op 1 januari de helft van de rekenin gen omgezet zal zijn en eind volgend jaar 95 procent.' Bosch: 'Veel banken hebben voor een gefaseerde invoering gekozen. Men laat het gelijk oplopen met de jaarlijkse be oordeling van de cliënt. We hebben het sys teem zo flexibel mogelijk gemaakt, met de mogelijkheid voor differentiatie.' Doet de Rabobank niet het voorwerk voor de andere banken? Bosch: 'Ik denk dat het een voor deel is dat wij voorop lopen. Je kunt beter je eigen beleid neerzetten. Dan ziet het eruit zo als jij het wilt hebben. Anders moetje je neer leggen bij wat de concurrent heeft bedacht. Nu moeten zij zich naar ons schikken. Wij zien nu, dat ABN en Amro de omzetprovisie met name in het mkb drastisch verhogen. Ta rieven van 2 en 3 promille zijn geen uitzonde ring. Daarnaast wordt veelvuldig kasstortings provisie in rekening gebracht. Ook de Post bank is actief met het in rekening brengen van tarieven. Uitgangspunt is steeds, dat het betalingsverkeer kostendekkend moet zijn.' Een aantal Rabobanken heeft gezegd TGT nog niet te zullen invoeren. Bosch: 'On dernemers bespreken onder elkaar steeds vaker de tarieven die banken in rekening brengen. Hoe verder TGT wordt ingevoerd, hoe groter de kans dat klanten er zelf om gaan vragen. Ze horen van elkaar hoe TGT werkt en zien de voordelen.' Op een persconferentie gaven de heren Van de Kerk (I) en Burghouts de Nederlandse media uit leg over TGT.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3