Rabo band Cijfers Trends regionaal Intermediairs spelen een belangrijke rol Nummer 20/19 oktober 1990 kleinbedrijf. Als extra thema kozen we dit jaar voor industrie, en dan met name in noverende industrie. Op de landelijke pre sentatie in Utrecht op 31 oktober nodigen we organisaties en instellingen uit die hier mee te maken hebben. Daarnaast uiteraard ook de overkoepelende organisaties van de beschreven branches in de brochure.' EIM-onderzoek Aan het extra thema werd een onderzoek gekoppeld naar de fi nanciering van produktinnovaties in de in dustrie. Het EIM, Economisch Instituut voor het MKB, kreeg daarvoor opdracht. Inge borg Ruigrok van Bedrijfstakonderzoek be geleidde het onderzoek samen met collega Lex Raadgever. Ruigrok: 'Over de financie ring van produktinnovaties was tot nu toe weinig bekend. Ook sloten we met dat the ma prima aan bij het communicatiethema van dit jaar 'mens en technologie'. Het the ma is én voor de ondernemer én voor de bank belangrijk.' Interviews Het onderzoek werd gehou den in de vorm van mondelinge interviews bij de ondernemers die waren geselecteerd uit het EIM-bestand. Bij het EIM was een heel voortraject bekend, omdat daar al veel on derzoek is gedaan naar innovaties in het mid den- en kleinbedrijf. 'Ons onderzoek sloot daar mooi op aan', zegt Ruigrok. 'Naar de fi nancieringvan produktinnovaties en de erva ringen daarmee van de ondernemers, was in Nederland niet eerder onderzoek gedaan.' Geslaagd De (mondelinge) interviews zijn gehouden bij ondernemers bij wie de in novatie is geslaagd; bij wie de financiering geen bottleneck was. Wel blijkt bij twintig procent, dat zonder externe financiële mid delen de innovatie geen doorgang had kun nen vinden. Ruigrok: 'Daarnaast stelt nog eens twintig procent dat, als ze niet waren gefinancierd er een behoorlijke vertraging zou zijn opgetreden. En als je dan weet dat die bedrijven vaak opereren op markten waar de ontwikkelingen heel snel gaan, dan is dat een hele wezenlijke factor. Innoveert het bedrijf niet snel genoeg, dan komt de concurrent met het produkt op de markt.' Willie Wortel Ruigrok legt uit wat onder produktinnovatie wordt verstaan: 'Het is het hele traject van het ontstaan van een idee tot Er zijn 33 regionale bijeenkomsten in het ka der van Cijfers Trends. Het regiokantoor Bergen op Zoom organiseert er dit jaar twee: voor de kringen Roosendaal en Breda in Etten-Leur en voor de kring Zeeuws-Vlaan- deren in Philippine. Beide bijeenkomsten verschillen. In Etten-Leur worden de advies disciplines én grote bedrijfsrelaties van de plaatselijke banken uitgenodigd. Als spreker treedt op de algemeen directeur van de KLM, De Soet. Hij geeft een toelichting op in noveren en kwaliteitszorg. In Zeeuws-Vlaan- deren vond, vooruitlopend op de landelijke presentatie, al op 12 oktober de traditionele bijeenkomst plaats. Daar komen jaarlijks de adviesdisciplines bij elkaar: regionale inno vatiecentra, regionale kamers van koophan del, de sociaal-economische voorlichters, mensen van organisaties als de Noordbra bantse Christelijke Boerenbond, enzo voorts. Daar sprak professor Anselin, hoog- het moment waarop het uiteindelijke produkt van dat idee op de markt komt. Het is nog steeds een beetje Willie Wortel-achtig. Er is dus nog helemaal niets. De ondernemer heeft geen enkele zekerheid dat zijn idee ook daadwerkelijk iets zal worden. Maar de finan cier heeft die zekerheid ook niet.' Tussendoor Ruigrok: 'Een andere con clusie is dat produktinnovatie niet planma tig verloopt. De ontwikkeling van nieuwe ideeën gebeurt tussen de bedrijven door. Daardoor realiseert de ondernemer zich vaak niet direct dat er geld voor nodig is. Pas als de cash-flow op is denkt hij: hé, nu moet ik toch een financier gaan benaderen. Dat is typerend voor het midden- en kleinbe drijf. Veel ondernemers weten achteraf niet hoeveel geld het heeft gekost om het pro dukt op de markt te brengen. Ze hebben ook de tijd niet om dat goed bij te houden, andere zaken gaan vaak voor.' Rabobank Ruim veertig procent van het hele innovatieproces wordt met externe mid delen gefinancierd. Daarvan neemt het bankwezen met 21 procent van de totale kosten de belangrijkste plaats in. Ruigrok: 'De Rabobank springt er niet echt uit, maar dat is ook niet specifiek onderzocht. We heb ben als Rabobankorganisatie op basis van het aantal vestigingen een marktaandeel van 35 procent in het industriële midden- en kleinbedrijf.' Uitkomsten Uit het onderzoek komt een aantal zaken naar voren. Het al eerder genoemde gemis aan planmatigheid. Ver der blijken de kosten van het innovatiepro ces enorm te variëren. Van minder dan f 50.000,- tot meer dan f 1 miljoen. Van die kosten neemt marktonderzoek met 4 pro cent slechts een klein deel in beslag. Veruit de meeste kosten (66 procent) gaan ge paard met technische ontwikkeling. Het aanpassen van produktiemiddelen neemt 12 procent van de kosten in beslag. Onge- leraar Rijksuniversiteit Gent, over toekomsti ge economische ontwikkelingen van het Schelde-bekken. En hoe de middenstand en de industrie daar het beste op kunnen inha ken. Wim Huibregtse, communicatie- en pr- adviseur op het regiokantoor Bergen op Zoom: 'We proberen sprekers van kaliber te krijgen die over het speciale onderwerp een inleiding houden. We willen laten zien wat de Rabobank betekent. Eerst wordt dat macro aangegeven, daarna wordt aangegeven wat dat voor regionale betekenis heeft. Het is bedoeld om contacten te leggen en te ver stevigen. Dat geldt voor ons als Rabobank maar zeker ook voor de ondernemers zelf.' Beide bijeenkomsten zijn lunch-bijeenkom- sten. 'We willen de lunch een informeel ge beuren van niveau laten zijn', benadrukt Hui bregtse. Goed eten, op tijd sluiten, afstem men op de dagindeling van de onderne mers. We sluiten de bijeenkomsten dan ook om 14.00 uur af, zodat de dag niet helemaal is gebroken. Na afloop krijgen alle deelne mers een verslag van de bijeenkomst toege stuurd.' Cijfers STrends Cijfers STrends Cijfers STrends Cijfers &Trends Ciifers -STrends De diskette Cijfers Trends: een schat aan infor matie met onder meer een rekenprogramma om bedrijfsvergelijkingen te maken. veer 13 procent van de kosten heeft betrek king op de marktintroductie en 4 procent op het aanvragen van patent. Eisen en wensen In het EIM-onderzoek is een inventarisatie gemaakt van de wen sen die ondernemers hebben ten aanzien van hun financiers. Eén van de belangrijkste eisen die men stelt aan een bank is be trouwbaarheid. Ook hecht de ondernemer er waarde aan dat degene met wie hij onder handelt beslissingen kan nemen en daar voor niet eerst naar een hoofdkantoor moet. Kennis van de sector en van specifie ke problemen zijn belangrijk, evenals advi sering en begeleiding. Ook vindt een groot aantal bedrijven het wenselijk, dat de bank een deel van het risico overneemt. Bevestiging Henk Vruggink van Sector management HID: 'Wij zijn best tevreden met de uitkomsten van het, overigens slechts in dicatieve, onderzoek. Die uitkomsten beves tigen voor een groot deel het beleid dat wij als produktgroep willen voeren: betrouwbaar zijn, lang achter de leden-cliënten blijven staan. De noodzakelijke vertrouwensrelatie bevorderen we onder meer door de sector kennis bij de relatiebeheerders op de plaat selijke banken te versterken. Snelheid van beslissen blijkt belangrijk. Dat kan bij de Ra bobank. Een aanvraag voor een financiering kan in de meeste gevallen bij de eigen plaat selijke bank worden afgehandeld.' Garantiefonds Innoverende onderne mers blijken behoefte te hebben aan op maat gesneden financieringsvormen. 'Wij hebben als Rabobank, naast de gangbare fi nancieringsvormen, het Garantiefonds', meldt Vruggink. 'Startende en doorstarten de ondernemers mét een goed onderne mersplan, kunnen uit dat fonds achterge stelde leningen krijgen. Ook bestaat de door de overheid gegarandeerde financie ringsmogelijkheid in het kader van de Rege ling Borgstellingskredieten '88.' Om aan de informatiebehoefte van de innoverende on dernemer tegemoet te komen ontwikkelde Sectormanagement een vouwblad. Vrug gink: 'Daarin staan de conclusies van het onderzoek en geven we tips. We leggen een aantal zaken nog eens uit.' In het midden- en kleinbedrijf spelen in termediairs een belangrijke rol. Bij algeme ne advisering én bij advisering omtrent fi nanciering. Ze worden vaak geraadpleegd en hebben een sturende rol. Zaak dus voor de Rabobank om deze groep te blijven voe den met voor hen relevante informatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13