Cijfers Trends: meer middel dan doel Rabo band De brochure Cijfers Trends verschijnt dit jaar voor de veer tiende keer. De brochure heeft zich ontpopt als een gewaar deerd naslagwerk voor de zo genaamde intermediairs van het midden- en kleinbedrijf als accountants, boekhoudbureaus en adviseurs. Cijfers Trends is ook een kapstok. Landelijk, re gionaal en lokaal worden aan die kapstok vele activiteiten op gehangen om de Rabobank te profileren als bank voor het mid den- en kleinbedrijf. Die formule slaat aan. De Rabobank heeft een marktaandeel van 45 pro cent, en dat neemt eerder toe dan af. Dit jaar onderzocht het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in op dracht van Rabobank Nederland de financiering van produktinno- vaties in het industriële mkb. Samen met TGT Nummer 20/19 oktober 1990 Wie de brochure Cijfers Trends in handen krijgt, zal merken dat die er anders uitziet. Het naslagwerk, dat een terug- en een vooruitblik biedt van branches in het midden- en kleinbedrijf, is voor het eerst geheel in full colour gedrukt. Het aantal in de brochure beschreven branches is dit jaar verhoogd van vijftig naar vijfenzeventig. Willem van der Velden van Bedrijfstakonderzoek: 'We hebben gezocht naar een betere vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf. We hadden het idee dat we met die vijftig niet meer de beste af spiegeling hadden. Van oudsher schreven we nogal wat over de detailhandel. Niet on belangrijk, maar bedrijfstakken als indus trie, groothandel en dienstverlening zitten duidelijk in een herwaarderingsfase. We heb ben de witte plekken opgezocht en ingevuld.' Doelgroep Voor wie is Cijfers Trends bestemd? Van der Velden: 'We kennen ei genlijk twee doelgroepen. Primair zijn dat de zogenaamde intermediairs of tussenperso nen, of dat nu op landelijk, regionaal of lo kaal niveau is. Dat zijn accountantbureaus, overkoepelende instanties, boekhoudkan- toren, adviseurs van Kamers van Koophan- Een voorbeeld van produktinnovatie: een hijskraan die zichzelf binnen tien minuten volautomatisch op bouwt. del, noem maar op. Met name voor hen is de complete brochure bestemd, die een op lage van 40.000 heeft. De tweede groep be staat uit de ondernemers die werkzaam zijn in het midden- en kleinbedrijf. Voor hen zijn de 55.000 deelbrochures bestemd. Maar eigenlijk kom je de brochure overal tegen. Eerlijk gezegd verbaast ons dat soms wei eens. Als we wat zelfkritiek uitoefenen dan zeggen we: het 'enige' wat we aanbieden is een verzameling, een compilatie van be schrijvingen van branches. Blijkbaar heeft dat toegevoegde waarde.' Nieuwe formule 'We hebben dit jaar ge probeerd de accenten wat te verleggen', gaat Van der Velden verder. 'Omdat we nu meer branches hebben, zat de kans er in dat de brochure te omvangrijk zou worden. Daar om hebben we geprobeerd de wat meer al gemene verhalen als industrie, detailhandel en dienstverlening, zwaarder aan te zetten. Er is minder tekstuele aandacht aan de af zonderlijke branches gegeven. Daardoor zijn er minder overlappingen. In de voedings middelendetailhandel bijvoorbeeld moest je soms wel twintig keer achter elkaar schrij- De Rabobank Rotterdam doet het anders. Daar zijn op 1 november vanaf half vier 's middags alle accountants uit de omge ving welkom. 'Wij grijpen Cijfers Trends aan om het een en ander te vertellen over transactiegebonden tarifering', ver telt Theo Zweers, hoofd marketing en pu bliciteit. 'We zitten midden in de voorbe reidingen, want we gaan TGT per 1 januari invoeren. Rotterdam en omstreken telt aardig wat accountants en die willen we goed informeren over TGT. Zij hebben veel contacten in en met het midden- en klein bedrijf, dus dat werkt als de bekende steen in het water.' Na afloop ontvangen de deelnemers een informatiemap met de brochure Cijfers Trends, de deel- brochure Dienstverlening, de diskette, de (eigen) profileringsbrochure 'Rabobank slaat een brug', de mkb-editie van het maandblad Rabobank en informatiemate riaal over TGT. ven dat de speciaalzaak het won of verloor van de supermarkt. Dat zetten we nu in het algemene verhaal. Bij de afzonderlijke branche beschrijvingen laten we het dan achterwege, tenzij het een opvallende afwijking is. Ook zijn er dit jaar vijf deelbrochures in plaats van zes. Bouw en industrie zijn vanwege hun verwantschap samengevoegd.' Economie Hoe gaat het eigenlijk met het midden- en kleinbedrijf? Van der Velden: 'Over het algemeen gaat het goed. Het eco nomisch klimaat is redelijk gunstig, er is meer te besteden. Met name bij de branches die door de markt worden gestuurd, gaat het voortvarend. De vooruitzichten voor de bouw zijn wat twijfelachtig. Maar ik moet wel zeggen dat de situatie op het moment dat we het schreven rooskleuriger was dan nu. Er is nu meer onzekerheid, vooral door de Golfcrisis en door de hoge rente.' Samenwerking 'Wat mij wel is opgeval len is dat een 'oud' thema als samen werking beslist geen modeverschijnsel is', meent Van der Velden. 'Eigenlijk zien we dat overal terugkomen. Vooral in combinatie met specialisatie. Binnen de industrie en de dienstverlening zijn er hele gespecialiseer de bedrijven. Bijvoorbeeld binnen de logis tieke dienstverlening zoals de overslagbe drijven en de verpakkers. De detailhandel is altijd al een potentiële samenwerkings- groep geweest.' Trends Hoe zit het met Europa'92? Van der Velden: 'Een bedrijf krijgt uiteraard te maken met sterke concurrentie als de gren zen open gaan of als het zelf de grens over wil. Dan ligt het voor de hand samenwerking te zoeken, zeker als een fusie of overname niet aan de orde is. Een klein bedrijf neemt niet gemakkelijk een ander bedrijf over. We merken trouwens duidelijk dat men zich meer van de buitenwereld bewust is. Of het nu gaat om Europa '92 of om consumenten voorkeuren bij voedsel. Bedrijven laten zich daar meer door leiden.' MKB-dag Sinds enkele jaren wordt aan de presentatie van de brochure Cijfers Trends een voor de doelgroep relevant on derwerp gekoppeld. Vorig jaar was dat mi lieu, het jaar daarvoor Telebankieren. Van der Velden: 'We zien Cijfers Trends steeds meer als middel dan als doel. We willen toe naar een jaarlijkse dag voor het midden- en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12