Een directeur: 'Ik heb Wijffels nog nooit gesproken, zij wél.' D Rabo band In september 1988 begonnen veertig HBO-ers aan een één jaar du rende interne opleiding bij Rabobank Nederland, het zogenaamde basistraject. Na dat jaar zijn ze bij een plaatselijke bank gaan wer ken. Hoe HBO-ers over hun werk bij de Rabobank denken, kwam vorige maand in een gesprek rond de tafel in Raboband aan de orde. Maar hoe sluit de opleiding aan bij de realiteit? En wat vin den de directeuren van hun nieuwe medewerkers? Paul Kempe en Stella Volkers, studenten psychologie, deden in het kader van een stage een halfjaar onderzoek. Nummer 20/19 oktober 1990 e Rabobank zocht mensen om het project kadervoorziening, zo als het officieel heet, te onder zoeken', vertelt Kempe. 'Eén van de voor naamste vragen was, hoe de opleiding in het basisjaar aansluit bij het werk op de bank. Op 1 maart zijn we met het onderzoek begonnen en vorige maand hebben we het afgesloten.' Volkers: 'Eerst hebben we via gesprekken en veel lezen kennis gemaakt met de organisatie en het project. Vervol gens hebben we een vragenlijst gemaakt met open vragen. Dan kan iedereen echt al les kwijt. We hebben bijna alle betrokkenen gesproken. Veertig HBO-ers en achtender tig directeuren en leidinggevenden van de banken waar ze nu werken.' Basisjaar Op het moment, dat Kempe en Volkers hun interviews hielden, waren de HBO-ers al ruim een halfjaar aan het werk. De basisopleiding was dus verleden tijd. Kempe: 'Toch hebben we ze gevraagd terug te kijken. Wat vond je ervan toen je net klaar was? Over het algemeen was men te vreden, maar natuurlijk was er ook kritiek. Wat men bijzonder op prijs stelde, waren de vaardigheidstrainingen, het leren omgaan met de mensen binnen de bank.' 'Van de di recteuren vond 56 procent, dat het basis jaar goed aansluit op de dagelijkse praktijk op de bank', vertelt Volkers, '39 procent vond van niet. Vermoedelijk verwachtten de directeuren, dat men in het basisjaar al veel praktische en specialistische kennis op zou doen.' Middenkader 'Wat opviel, was dat men van mensen die voor een toekomstige mid denkaderfunctie worden aangenomen, ook al meteen leidinggevende capaciteiten ver wacht', zegt Kempe. 'Overigens schatten de HBO-ers hun eigen kennis en kunde duide lijk hoger in dan hun bazen... De deelne mers aan het traject zien zichzelf soms nu al als middenkaderlid. De directeuren me nen terecht, dat ze daar pas over een aantal jaren rijp voor zijn. Dat botst dus op een ge geven moment. Blijkbaar zijn de ideeën die de HBO-ers en de directeuren hebben niet dezelfde. Het wordt anders verteld of anders opgepikt, dat weten we niet. We ver moeden, dat men eruit pikt wat men wil ho ren...' Veranderingen Kempe: 'De HBO-ers ko men vaak met een bepaalde air de bank bin nen, zo van wij hebben een jaar geleerd hoe het allemaal moet. Een directeur zei zelfs: Zij hebben Wijffels wel gesproken en ik niet. Kijk, het is niet slecht om bijvoorbeeld iets te willen verande- schikbare HBO-ers. De procedure verschil- de per regio. In sommige regio's is plaat sing tot stand gekomen in overleg met de regionale coördinator, elders kon men vrij solliciteren. Bij plaatsing is men achteraf gezien ontevredener dan wanneer er werd gesolliciteerd. Je ziet in het basisjaar, tij dens de stages, dat banken al kijken hé, die wil ik hebben en zo kijken de HBO-ers ook. Men wil graag zelf kiezen. Over het alge meen was men toch wel tevreden over de bank waar men terecht kwam, maar de functie viel vaak tegen. Men vond het niet dynamisch, te veel administratief werk. Niet de snelle-auto-sfeerdie men had verwacht.' Volkers illustreert: 'Bij 52 procent van de HBO-ers voldoet de startfunctie niet hele maal aan de verwachtingen. Men merkt zelf, dat er nog een gebrek aan kennis is. Het verschil tussen opleiding en de functie op de bank is soms groot. Vandaar dat één van onze aanbevelingen is, om de laatste stage te laten aansluiten bij de toekomstige startfunctie op de plaatselijke bank.' Halfprodukt 'De directeuren vonden, dat men een goede basiskennis had over het bankwezen in het algemeen, maar geen specialistische en praktische kennis', con cludeert Kempe. 'Maar dat was ook de op zet van het traject. Een aantal directeuren vindt, dat het basisjaar en de realiteit niet aansluiten. Je kunt zeggen: Zij verwachten Hoe wordt het niveau van de startfunctie ervaren?* Werkgebied In aantallen HB&ers, inclusief dubbeltellingen ren of om een fris se kijk te hebben op zaken, maar bedenk wel, dat de medewerkers van een bank veel ervaring hebben. Wat de HBO-ers wel eens missen is tact. Als ze met een bij binnen komst roepen dit en dat is niet goed, dan denkt men: wat denkt die snotneus wel, hij heeft nog nooit gewerkt, maar zegt dat ik het fout doe. Daar ko men denk ik veel negatieve opmer kingen van de directeuren en leidinggeven den vandaan. Die voelen zich bedreigd.' De algemene conclusie van de twee studenten is, dat het basisjaar redelijk goed voldoet, maar dat er nog wel wat te verbeteren is. Plus- en minpunten 'In één maand kre gen de HBO-ers een lawine van informatie', meldt Volkers. 'Alle mogelijke directoraten en activiteiten van Rabobank Nederland presenteerden zich. Dat was te veel van het goede in zo'n korte tijd. Overigens wordt die informatie nu al meer verspreid over het ba sisjaar.' Kempe: 'De stages worden over het algemeen heel goed beoordeeld. Men vindt Bedrijven duidelijk de leukste afdeling. Veel HBO-ers komen van de commerciële richting van de HEAO. Dus dan denk je al gauw aan Bedrijven.' Harde werkelijkheid Kempe: 'Na het basisjaar was er de sollicitatieprocedure. Er waren banken die voor aanvang van het pro ject hadden aangegeven, dat zij een HBO-er konden plaatsen en er waren veertig be- Niveau Volgens de Volgens de directeuren HBO-ers Bedrijven/Particulieren Uitvoerend 0 1 Particulieren Hoofd 0 1 Particulieren Groepshoofd 4 6 Particulieren Uitvoerend 1 1 Bedrijven Groepshoofd 2 3 Bedrijven Uitvoerend 21 16 Creditgelden Uitvoerend 1 5 BTZ Hoofd 2 1 BTZ Groepshoofd 0 1 BTZ Uitvoerend 2 2 Commerciële Administratie Groepshoofd 2 2 Commerciële Administratie Uitvoerend 3 4 - niet terecht overigens - een specialist, maar krijgen een generalist. Iemand noem de het een halfprodukt. Ze verwachten dat iemand direct inzetbaar is, maar merken dat men nog veel moet leren. Ook de HBO- ers dachten dat ze al veel meer konden. Op het moment van interviewen werkten ze al ruim een halfjaar. Beide partijen hadden on dertussen een wat reëler beeld gekregen. Ook de praktische kennis was in die korte tijd al fors bijgespijkerd. Op de vraag aan di recteuren in hoeverre hun verwachtingen over de HBO-ers zijn uitgekomen, werd over wegend positief gereageerd.' 'Directeuren en HBO-ers moeten met beide benen op de grond blijven staan', stellen Volkers en Kempe. 'Het enige wat de HBO-ers extra hebben, is een opleiding van een jaar. Daarmee zijn ze er nog niet, al den ken ze vaak van wel. Het zijn mensen die nog niet eerder hebben gewerkt, recht van school. De verwachtingen van beide partij en moeten reëel blijven.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11