Rabo band Cliënten zijn geïnteresseerd in beschikbaarheid Stichtingen Spaarbank verdwijnen Beschikbaarheid spaargeld centraal in tv-commercial '-3P» jf*. ',l Z i/mmitii'vlte Nummer 19/5 oktober 1990 van produkten veel aandacht krijgen: 'Een nieuwe produktlijn komt in de plaats van een bestaande. Dat mag niet te veel on evenwichtigheid veroorzaken. Je moet dan binnen de bestaande automatiseringsruim te een code vrijmaken. Daar moet het een en ander voor geregeld worden omdat je dan een andere rekening uit het systeem moet halen, die nog wel actief wordt gevoerd bij plaatselijke banken. Daarnaast is er toe stemming nodig van de Nederlandsche Bank om zo'n produkt als spaarrekening te mogen gebruiken. Bovendien koppelen we er de no dige publiciteitsactiviteiten aan. Die moetje pakweg een half tot driekwart jaar van tevo ren inkopen. Anders ben je te laat. Dat zijn nog maar enkele van de zaken die je moet ondernemen.' Concurrenten De jeugd- en jongeren markt wordt door de andere banken inten sief benaderd. Maas: 'Binnen onze organi satie wordt overigens wisselend over die markt gedacht. Er zijn plaatselijke banken die zeggen, dat ze het allemaal veel te duur vinden. Aan de andere kant zijn er banken die juist méér willen doen. Zij vinden het de basis voor de toekomst van de bank. Wij bij Creditgelden zijn die laatste mening toege daan. Zeker als je het koppelt aan de veel belovende activiteiten in de studenten markt. Daarmee borduren we voort op wat we in de jeugd- en jongerenfase hebben op gebouwd. Voorheen was het moeilijk om jongeren, als ze gingen studeren, voor de Rabobankorganisatie vast te houden. Veel stadsbanken wilden die studenten liever niet als cliënt. Met de nieuwe opzet voor de studentenmarkt, waarbij de bank in de stu dentenstad een dotatie krijgt van Rabobank Nederland, is dat veranderd.' Nieuwe verhoudingen Wat heeft de bank, als het om creditgelden gaat, te duch ten van de NMB-Postbank Groep en van de ABN-Amro-combinatie? Veranderen de ver houdingen op de spaarmarkt? Maas: 'Dat is moeilijk. Het hangt er natuurlijk vanaf, hoe die banken zich gaan opstellen. De ABN- Amro is traditioneel een echte internationa le bank. Dat zal het wel blijven, maar ze zul len willen opereren vanuit een sterke thuis basis. Dat je er een fikse concurrent aan overhoudt, zwaarder dan nu, dat lijkt me wel. Ook hun vestigingennet wordt verbreed en dat geeft ons enig nadeel. De ABN en de Amro stonden voorheen tegenover elkaar en ieder apart tegenover ons. Nu doen ze dat gezamenlijk, onder één naam. Maar er gaat natuurlijk tijd zitten in de fusie. Dat geeft ons de gelegenheid er voordeel uit te behalen.' NMB-Postbank 'De Postbank heeft het thuisbankiersconcept en de aanvulling van de NMB is op papier een hele fraaie', ver volgt Maas, 'Ik denk dat daar immense cul tuurverschillen heersen. De NMB enerzijds en de Postbank anderzijds. Voordat je die hebt overwonnen, ben je zeker een forse tijd verder. Maar dat neemt niet weg dat de nieuwe generatie er komt, en datje er dan best last van krijgt. Dat betekent wel, dat wij die tijd nu hard nodig hebben en die ook zin vol moeten gebruiken, om de voordelen die we tot nog toe altijd hebben gehad veilig te stellen. Dat vraagt forse inspanningen, ook van ons als produktgroep Creditgelden.' Onderzoek Vorig jaar zijn de resultaten bekend geworden van een onderzoek naar de spaarmarkt. Maas: 'Eén van de beslui ten die daaruit voortkwam is, dat we actie ver met de hoogste tarieven in de markt zijn gaan adverteren. Ook hebben we besloten om op korte termijn het standaardassorti ment niet ingrijpend te wijzigen. Cliënten zijn in hoge mate geïnteresseerd in beschikbaar heid en bereikbaarheid van hun spaargeld. Ze zijn bereid daar wat voor te betalen. Dat honoreer je met een wat lager percentage.' De concurrentie in de spaarmarkt wordt de komende tijd groter. Andere financiële in stellingen maken zich op voor de toekomst. De gevolgen van fusies zullen op termijn merkbaar worden. Maar voor die tijd zullen de antwoorden van de Rabobank klaar lig gen. De nieuwe aanpak voor de jeugd- en jongerenmarkt, waarvoor de plannen in de maak zijn, geeft de Rabobanken volgend jaar de mogelijkheid goed te anticiperen op Binnenkort wijzigen de algemene voor waarden van de Spaarbank. Maas: 'Dat is een administratieve verandering die voortvloeit uit de statutenwijziging waar bij ondermeer de stichting Spaarbank is opgeheven. Dat is een zaak van efficien cy. Waarom al die stichtingen als ze toch geen doel meer hebben? Daarom wor den ze opgeheven. Iedere bank had zijn eigen stichting Spaarbank. Dat had voor al een fiscale reden. Een stichting Spaar bank werd vroeger niet ten volle belast voor de vennootschapsbelasting. Van lie verlee heeft de politiek dat fiscale voor deel ingetrokken. Er verdwijnen dus heel wat stichtingen in Nederland.' de activiteiten van de andere banken. De spaarprodukten van de Rabobank worden steeds up-to-date gehouden en verbeterd. De hevige concurrentie resulteert echter wel in een grotere druk op de rentabiliteit. Met de regelmaat van de klok is op de tv de commercial over sparen te zien. De beschikbaarheid van spaargeld bij de Rabobank staat daarin centraal. Maas (r): 'We zullen het standaardassortiment niet op korte termijn wijzigen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9