Sparen is weer de moeite waard B RaDO band Oktober is van oudsher de spaarmaand. De tradit week krijgt veel aandacht. Naast de Rabobank konje banken in het najaar vaak met spaaracties. Over de veel gesproken, maar dit jaar wordt de lijn vanuit helt gewoon doorgetrokken. Dat betekent in ieder geval sparen. Maar hoe ontwikkelt zich de markt? En ooljc men er nieuwe produkten voor de jongerenmarkt? en een blik vooruit in een gesprek met drs. Guus Mé duktgroep Creditgelden. ionele Spaar- n ook andere Spaarweek is verleden nog aandacht voor wanneer ko en blik terug as van de pro- Spaar tegoeden Volgend jaar introductie spaarlijn jeugd- en jongerenmarkt Ingelegde spaargelden Nummer 19/5 oktober 199C innenkort staan de meeste banken in het teken van sparen. Presentjes en premies moeten cliënten, groot en klein, verlokken spaargeld naar de bankte brengen. Dat is het uitgangspunt van de tradi tionele Spaarweek. Cadeautjes spelen daarin een belangrijke rol. Hier en daar vraagt men zich af, of dit nog wel een goed uitgangspunt is. Maas: 'We kijken er al een tijdje met een schuin oog naar. We willen eens zien of we de Spaarweek niet op een andere leest moeten schoeien. Dit jaar blijft alles nog bij het oude. Wij hebben besloten om de Spaarweek nog maar een keer op de oude toer te doen.' Duurdere middelen Hoe het ook zij, in het eerste halfjaar van 1990 was er voor het eerst weer sprake van een overschot aan spaarmiddelen ten opzichte van de kre dietverlening. Dat betekent dat het goed gaat. Maas: 'Het is echter wel een verschui ving naar steeds duurdere middelen. In die middelen zit een groot aantal termijndeposi to's. Dat is vluchtig geld. Er is dus wel een enorme volumestijging, maar de kans dat het geld weer wegloopt is aanwezig. Sommi ge mensen zijn wat geschrokken van de ont wikkelingen op de beurs en hebben alterna tieven gezocht. Die vonden ze binnen de spaarsfeer en vooral in termijndeposito's.' Positieve ontwikkeling Zou de aanwas van middelen achterwege zijn gebleven als de beurs op dit moment nog aantrekkelijk zou zijn voor beleggers? Maas: 'Dat is de vraag. De spaarmarkt is in z'n totaliteit gro ter geworden, maar aan de andere kant is ook ons marktaandeel vergroot. Ongetwij feld zijn de ontwikkelingen op de beurs daar mede oorzaak van. Daarnaast is de hoge rentestand interessant voor spaarders. Ook zijn de gevolgen van de rente-renseignering een beetje weggeëbd en hebben de loon ontwikkelingen in verband met het nieuwe belastingstelsel van de commissie Oort een positieve invloed gehad. Dat geeft op zich zelf wat meer rust op de spaarmarkt en dat heeft weer tot gevolg dat spaarmiddelen bij de bank binnenvloeien.' Spaarpromotie Zorgen de positieve ont wikkelingen ervoor, dat er weinig gebeurt op het gebied van promotie rond sparen? Is het niet nodig om juist nu de publiciteit in te gaan? Maas: 'Dat hangt er vanaf. Wij zijn een decentrale organisatie. Dat betekent dat de banken zelf een stuk van de publici taire activiteiten doen. Zo voeren ze belang rijke direct mailingacties, die overigens vaak door ons worden hebben wij een relatief die beperkte hoeveelheid evenwichtig. Zo hebben we produkten in de ver. gelanceerd. Dat kostte voor zover het om het ment gaat, is het redelijk ring daarop is de campagi voeren. Die is gericht op ren en de grote bereikbae Jeugdsparen In de trale Kringvergadering over de nieuwe jeu, Maas: 'Ja, daar wacht Maar wij vinden, dat we produktassortiment in markt moeten brengen, huidige Tienerrekening, aan de wensen van deze zijn wij het wel mee werkt nu aan een produi jeugd van vijf tot en met die nieuwe jeugdspaarre Maas: 'Op dit moment volgt uit. Van vijf tot elf sparen voor en door het ment dat het de basissc den er bovendien wat bel toegevoegd. Op het vijftie ook een gea-opname-faci de rekeninghouder de ïïnitieerd. Centraal dein budget. Maar geld besteden we we een aantal nieu- ekerde spaarsfeer nogal wat. Maar standaardassorti- stil. Een uitzonde- ine die wij op de tv iet gemak van spa- rheid van het geld.' laatstgehouden Cen- was er een vraag jdspaarprodukten. men op. Terecht, straks het volledige één keer op de Er is kritiek op de Die zou niet meer tijd voldoen. Daar ns.' Creditgelden tl ijn gericht op de zeventien. Hoe gaat <ening er uitzien? et het plan er als jaar gaat het om kind. Op het mo- hool verlaat, wor- aalfaciliteiten aan nde jaar kan daar iteit bij komen. Is zeventien gepas- (ultimo mei 1990) Rabobanken 39,9% Spaar banken 10,9% Alge nene banken 49,1% seerd, dan gaat de rekening automatiscf over in een betaalrekening.' Nieuwe premiums Creditgelden ontwik kelt het nieuwe produkt in nauwe samen werking met de produktgroep Betaaldien sten. 'Er zijn nogal wat consequenties vooi wat betreft de automatisering. Dat vraagl veel inspanning. Ook omdat we met twee hele nieuwe premiums willen komen. De Tie- nerrekeningbox voldoet niet meer, vinden wij. Daarom zijn we voornemens om twee nieuwe premiums te lanceren. Voor de vijfjarigen wordt het een exclusief voor de Rabobank ontworpen Rolykit, een doos die je uitrolt. En een bureaulessenaar, maar dan wel een hele fraaie, voor de twaalfjarigen. Beide zijn het ui termate goede produkten. Het ligt in de be doeling om in de eerste helft van het komende jaar de nieuwe spaarlijn voor jongeren, inclu sief de nieuwe premiums, te introduceren.' Goed regelen Voor de ontwikkeling van de jeugd- en jongerenmarkt moeten forse in spanningen worden geleverd. Maas: 'Als je een produkt maakt, dan kost dat veel tijd. Ook al is het een produkt dat, als het een maal aan de oppervlakte komt, heel simpel lijkt. Je moet afspraken maken over auto matisering en procedures. Je moet alles goed regelen en wel zodanig dat het voor alle banken acceptabel is. Je wilt het be drijfsmatig goed kunnen runnen, maar ook beheersbaar houden. Hoe meer produkten, hoe ingewikkelder het wordt en hoe gecom pliceerder de geautomatiseerde systemen zijn. We moeten alles administratief in de huidige standaardsystemen onderbrengen. Dat vraagt op zich al een grote inspanning. En als je over een premium praat, dan heb je het toch al gauw over een groot financieel risico voor Rabobank Nederland. Je moet een premium ontwikkelen, dat de markt ac cepteert en dat door de plaatselijke banken als goed wordt beoordeeld.' Nog meer regelen Maas vervolgt met nog meer onderdelen die bij de ontwikkeling (Januari t/m mei 1990) Algemene banken 40,6% Incl. \IMB-Postbank en Verenigde Spaarbank Rabobanken 54,9% Spaar banken 4,4%

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8