Opleiding maakt relatie beheerders Bedrijven vertrouwd met computer 'W Rabo band Van oudsher bestaan er voor medewerkers in de bedrijvenmarkt opleidingen voor financieringen. Op terreinen waarin de Rabobank de afgelopen jaren actief is geworden, zoals zakelijke creditgelden en binnen- en buitenlands betalingsverkeer, zijn de opleidingen wat achtergebleven. Daarin is verandering gekomen. Cees van Tiggelen, hoofd van de produktgroep Betaaldiensten, reikte on langs de eerste diploma's uit van de opleiding Elektronisch Be talingsverkeer Bedrijven. Aanleiding voor een gesprek over de op leiding met twee mensen die aan de basis hebben gestaan, Roelof van Diffelen en Nico Kwantes. Nummer 19/5 oktober 1990 at wij willen is, dat het be talingsverkeer voor de bank én voor de cliënt efficiënt ver loopt en dus goedkoper is', aldus Van Diffelen van de produktgroep Betaaldien sten. 'We willen dat bedrijven zoveel moge lijk overgaan van handmatig betalingsver keer op elektronisch betalingsverkeer. De tussenslag bij de plaatselijke bank, het overtypen van bankgirootjes, olaatjes inle zen, dat kost allemaal klauwen met geld.' Nico Kwantes van Opleidingen Bedrijven: 'Je zou ook kunnen zeggen dat we willen, dat de lijn tussen de cliënt en de bank zo kort mogelijk is. In het voordeel van zowel de klant als van de bank.' Adviseren 'Het heeft geen zin om bij een bedrijf, dat amper is geautomatiseerd en de financiële administratie nauwelijks op orde heeft, een produkt als Telebankieren te adviseren', doceert Kwantes. 'Maar het getuigt van goed relatiebeheer als je samen met de klant tot een analyse van zijn bedrijfs voering kunt komen. Met een goed zicht op de financiële administratie, op de automati seringsgraad en met een goede analyse van het betalingsgedrag kun je de cliënt een aantal alternatieven voorstellen. Dan kun nen we er ook een kostenplaatje naast leg gen. Dan weet hij wat hij er voor betaalt.' Cliënt centraal In de opleiding Elektro nisch Betalingsverkeer Bedrijven willen de makers nadrukkelijk naar voren brengen, dat het betaalprodukt naadloos moet aan sluiten op het bedrijf van de cliënt, zijn be leid en zijn financiële administratie. De vraag is dan: Hoe kan de bank een zo goed en zo efficiënt mogelijke oplossing aanbie den. 'Dat alles vergt nogal wat van de advi seurs van de banken', vindt Van Diffelen. 'Je moet inzicht hebben in de administratie, weten hoe de systemen werken. Het wordt er niet eenvoudiger op. Dat vereist bijvoor beeld goede documentatie. En dat vergt ge degen opleiding.' Techniek 'Als je niet vertrouwd bent met de automatisering, die onder de ver schillende produkten en diensten ligt, dan kun je niet verwachten, dat een relatiebe heerder met de klant kan praten over de mogelijkheden', vindt Kwantes. Van Dif felen: 'Je zou kunnen zeggen dat we wat toetsenbordvrees wegnemen. Zodra het over automatisering en betalingsverkeer gaat, haken sommige relatiebeheerders al gauw af. Maar als ze de opleiding hebben gevolgd, dan zullen ze niet meteen met de mond vol tanden staan als de cliënt begint over een MS-DOS PC. Ze hebben dan wat basiskennis van automatisering. Ze weten iets over computers, randapparatuur, bestu ringssystemen en programmatuur.' De opleiding Het gaat in de opleiding vooral om het gebruik van de personal com puter. 'Als je naar een cliënt gaat en je hebt een verschrikkelijk mooie demonstratiedis kette bij je, maar je weet niet hoe je 'm in de PC van de klant moet stoppen, dan ben je niet goed en zelfs ongeloofwaardig bezig. De opleiding is daarom met name bedoeld voor mensen die wei nig of geen ervaring hebben op het gebied van automatisering', legt Kwantes uit. De opleiding bestaat uit een zelfstudiepakket, een tweedaagse oplei ding en een commer ciële training van één dag. Van Diffelen: 'Tij dens het tweedaagse onderdeel van de op leiding ligt het accent op het omgaan met de techniek, met MS- DOS, een terugkoppe ling naar de produkten vanuit het zelfstudie pakket en het oefenen met het pakket PC dis kette betalen en Tele bankieren.' Studiepakket De cursist krijgt vooraf aan de tweedaagse trai ning een studiepakket thuisgestuurd. Dat is behoorlijk omvangrijk. Kwantes: 'We gaan er vanuit dat de cursist het thuis door neemt. In dat zelfstudiepakket zit een com puterondersteunde diskette. Ook iemand die geen kennis heeft van de PC kan met die diskette overweg. Daar begint de oplei- lektronisch Istliligsverkf.» Beelden van de demonstratiediskette ding dus mee. Vervolgens krijgt hij een in- druk wat in de opleiding aan de orde komt en wat de context is. Onmiddellijk is het ver trekpunt de ondernemer, de klant. In de tweedaagse opleiding hebben we praktijk voorbeelden opgenomen. Aan de hand daar van wordt gepoogd te denken in termen van: Wat is het probleem? Hoe kan ik het oplossen? Welke produkten komen daar voor in aanmerking, enzovoort. Op die dis kette staat ook een hele reeks vragen en daarmee kun je een oneindig aantal keren toetsjes maken. Zo kun je je eigen produkt- kennis toetsen.' Probleemanalyse De ééndaagse com merciële training is ook opgezet vanuit een aantal praktijkvoorbeelden rond het be talingsverkeer. Van Diffelen: 'Ze hebben be trekking op de zogenaamde SPAAR-formule, die wordt gehanteerd op commerciële vaar digheidstrainingen van de bank. De 'S' is van situatie, de start. Dan de 'P' van pro bleemanalyse, aanbieding en afsluiting zijn de woorden achter de eerste en de tweede 'A' en de 'R' is van regelen. We proberen met de probleemanalyse een beeld van een cliënt naar boven te krijgen. Hoe ziet de ad ministratie eruit? Heeft het bedrijf veel be talingen of ontvangsten? Hoe wil het bedrijf door de bank worden geïnformeerd? Hoe kun je daar op inspelen met de produkten van de bank? Niet alleen administratief-or- ganisatorisch maar ook qua apparatuur.' Beperkingen In een opleiding van drie dagen kun je niet alles behandelen. Kwan tes: 'Als de doelstelling is, mensen ver trouwd maken met techniek in relatie tot de produkten, moet je naar ons idee niet ook nog eens alle produkten in extenso behan delen. We realiseren ons wel dat je daar mee een heel belangrijke zaak éven laat lig gen. Mensen die zeggen: Nu wil ik met Tele bankieren eens flink aan de slag, die wor den gedeeltelijk teleurgesteld. Althans in deze opleiding. Voor volgend jaar willen we als vervolg meer produktgerichte opleidin gen aanbieden. Een soort practicumdag voor produktspecialisten en commerciële functiona rissen Bedrijven.' Te laat? Er is nieuw beleid gemaakt en in de praktijk gebracht. Maar lopen de opleidingen er toch niet weer een beet je achteraan? Kwantes: 'Ja, in zekere zin klopt dat. We hebben niet eerst een totaal opleidin genaanbod in kaart ge bracht en vervolgens de r produkten geïntrodu- !- ceerd. Dat is namelijk j lang niet in alle gevallen j mogelijk. De afgelopen i jaren is er rond het be- s talingsverkeer enorm veel gebeurd. Het is haast ongelooflijk. In de toekomst zullen de veranderingen nog gro ter zijn en zich nog sneller voltrekken. We hebben nu met de opleiding Elektronisch Betalingsverkeer een zodanige basis ge legd, dat die ontwikkelingen op z'n minst bij gehouden worden kunnen. En dat men met het huidige produkten- en dienstenpakket uit de voeten kan.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5