O 1.600 Rabobanken in Spanje Rabo Kantoor Madrid officieel geopend Een jaar geleden tekende Rabo bank Nederland een samen werkingsovereenkomst met de Spaanse Banco Popular Es- panol. Daardoor kreeg de Rabo bank de beschikking over ruim 1.600 extra bedieningspunten voor haar in Spanje opererende cliënten. Er was al een eigen vertegenwoordiging in Madrid. Die werd op 4 oktober officieel geopend. 'Volgens mij weten nog niet alle banken wat we hier voor hen en voor hun cliën ten kunnen betekenen', stelt Maus Barendrecht, hoofd van de vertegenwoordiging in Ma drid. 'Dat is wellicht meer dan ze denken.' Tijd voor een inven tarisatie. Nummer 19/5 oktober 1990 band BANCO POPULAR ESPANOL De Banco Popular heeft 1.600 kantoren, ver spreid over heel Spanje. m ns eigen kantoor in Madrid is gg een vertegenwoordiging, dat wil dus zeggen dat wij de cliënten wel kunnen adviseren, maar dat we zelf geen bankdiensten verrichten', meldt Ba- rendrecht. 'Daarom werd gezocht naar een samenwerkingsverband met een Spaanse bank. Door de samenwerking met de Banco Popular kunnen we nu in alle uithoeken van het land onze cliënten bedienen.' Infrastructuur Waarom heeft de Rabobank niet een aantal eigen kantoren opgezet? Barendrecht: 'Spanje is in geogra fisch opzicht een lastig te bedienen land. Het bestaat uit een aantal regio's, die tame lijk los van elkaar staan en waartussen de verbindingen niet al te best zijn. Het land heeft een moeilijke infrastructuur. Willen wij onze cliënten in heel Spanje goed kunnen bedienen, dan hebben we aan een paar kantoren niet genoeg. Bovendien kent de Spaanse wetgeving een aantal beperkin gen. Een strategische alliantie meteen goe de nationale bank bleek de beste oplos sing.' Compleet pakket De samenwerking met de Banco Popular - met een balansto taal van 37 miljard gulden in grootte de zes de bank van Spanje - is gebaseerd op we derkerigheid. Relaties van de Rabobank die zaken doen of gaan doen met Spanje kun nen terecht bij de Banco Popular. Omge keerd kunnen cliënten van de Spaanse bank terecht bij de Nederlandse Raboban- ken. De banken bieden hun wederzijdse cliënten lokaal het complete bancaire dienstverleningspakket. De kosten en op brengsten worden daarbij gedeeld. Baren drecht: 'Wat betreft de produkten die we nu kunnen bieden, is dus veel mogelijk. Dat va rieert van een rekening-courant tot een hy potheek en van incasso van vorderingen tot leasing. We richten ons vooral op bedrijfsre- Spaanse afnemers krijgt. Dat spaart tijd en geld. Als steeds kleine betalingen door de Spaanse afnemers naar Nederland moeten worden gedaan, wordt het duur. Voordeel is nu, dat de klant in één keer een groter be drag naar zijn rekening bij de Nederlandse Rabobank krijgt overgemaakt. Dat spaart kosten. Een cliënt kan heel eenvoudig zo'n collecterende rekening openen. De Dutch Desk in Utrecht heeft er standaardformulie ren voor. Daarnaast verzorgen we kredieten voor Nederlandse bedrijven die bijvoorbeeld een vestiging in Spanje willen openen. Door de kredietrestrictie is het heel moeilijk en zeer prijzig om een krediet van een Spaan se bank te krijgen. Geeft de eigen Rabo bank een cliënt een garantie, dan is het kre diet eenvoudiger én voordeliger te krijgen. Je kunt zeggen dat de prijs van het krediet in Spanje wordt bepaald door de bedrijfsze kerheden in Nederland. Heeft men voldoen de onderpand, dan meldt de Rabobank dat aan de Banco Popular en kan het krediet worden verstrekt.' Dutch Desk Hoe kunnen Nederlandse cliënten in contact komen met de Banco Popular? 'Altijd via hun eigen Rabobank', meldt Barendrecht. 'Die kan contact opne men met de Landendesk Noord- en Zuid- Europa in Utrecht. Die landendesk fungeert als eerste intermediair. Bedrijven, die al in Spanje gevestigd zijn, kunnen direct con tact opnemen met ons, hier op de vertegen woordiging in Madrid. Verder is er binnen de Banco Popular een Dutch Desk ingericht. Deze wordt bemand door Javier Gafaell, een Spanjaard die Frans en Engels spreekt en veel buitenland-ervaring heeft.' Uitbreiding Barendrecht en zijn secre taresse Fréderique Wyt vormen samen de complete bezetting van de vertegenwoordi ging in Madrid. 'Maar dat gaat veranderen', laat Barendrecht weten. 'Volgend jaar zullen we een assistent nodig hebben en mogelij kerwijs ook een accountmanager. We heb ben het al druk, maar als de banken ons straks nog vaker weten te vinden, dan is die uitbreiding gewoon noodzakelijk.' laties die zaken doen of gaan doen met Spanje of zich in Spanje willen vestigen. En daarnaast op bedrijfsrelaties én particulie re cliënten, die geïnteresseerd zijn in de aankoop van onroerend goed in Spanje.' Succesvol De samenwerking met de Banco Popular en de vertegenwoordiging in Madrid bestaan nu een jaar. 'We mo gen constateren, dat de samenwer king vruchten afwerpt', vindt Baren drecht. Een paar voorbeelden. 'Voor particuliere cliënten hebben we een systeem opgezet om een hypotheek op een huis in Spanje te krijgen. De fi nanciering vindt plaats in Nederland. De taxatie en begeleiding wordt ge daan via de lokale Banco Popular. De directeur van de plaatselijke bank weet precies of de prijs van het aan te kopen object reëel is, of er bouwplan nen in de omgeving zijn, etcetera. Des noods rijdt hij er zelf even langs om te kijken. Het is dus van de belang dat de Rabobanken al voordat een van hun cliënten iets heeft gekocht, contact met ons opnemen. Ook de afhande ling, de contracten en benodigde docu menten worden hier in Spanje door de Banco Popular verzorgd.' Bedrijven Voor bedrijfscliënten heeft de Banco Popular een aantal in teressante produkten. Barendrecht: 'We hebben bijvoorbeeld de zoge naamde collecterende rekeningen. Een Nederlandse cliënt opent bij de Spaanse bank een rekening. Daarop komen alle bedragen die hij van Barendrecht: 'We kunnen hier in Spanje particulieren én bedrijfscliënten van dienst zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 3