Rabobank voorop met dealingroom f Rabo band irifu lïïfff \mj De nieuwe dealingroom aan de Utrechtse Croeselaan wordt op vrijdag 12 oktober officieel in gebruik genomen. Begin sep tember zijn de medewerkers verhuisd. Ze wennen al aan hun nieuwe werkplek en zijn enthou siast. De technologische ont wikkelingen gaan snel. Met de nieuwe huisvesting loopt de Rabobank voorlopig voorop in de Nederlandse financiële wereld. Nummer 19/5 oktober 1990 Een bezoek met projectmanager Ralf Dekker aan de nieuwe dealingroom aan de Utrechtse Croeselaan laat zien dat de Rabobank volop vernieuwend bezig is. Maar het bezoek daarna aan de 'kelder' toont pas écht wat er aan de hand is. Daar staan 215 pc's, liggen bossen ka bels, nemen bandrecorders elk gesprek in duplo op en is de apparatuur voor airconditio ning, telecommunicatie en stroomvoorzienin gen te vinden. De kosten van het hele project lopen in de tientallen miljoenen guldens. Uniek systeem Dekker: 'De Rabo bank heeft nu als enige in Europa een grote dealingroom met een compleet digitaal sys teem. Alles waarvan dat mogelijk is, komt als een computersignaal binnen op een net werk van pc's. De 215 pc's werken samen als één systeem waarop alle dealers direct zijn aangesloten. Dat alleen al is uniek. Ook uniek is de scheiding tussen de pc's, in de kelder, en de beeldschermen boven, drie eta ges hoger. Dat is om redenen van beveiliging. Maar ook het geluid en de warmte die al die pc's samen produceren waren redenen om ze in een aparte ruimte te plaatsen. Door deze manier van huisvesten kan bovendien het on derhoud gemakkelijker worden uitgevoerd.' Eén ruimte Per dag voeren de hande laren duizenden transacties uit. Die trans acties worden steeds ingewikkelder. Dek ker: 'Het is zeer functioneel om alle hande laren, de dealers, bij elkaar in één ruimte te hebben. Een transactie bestaat namelijk steeds vaker uit verschillende produkten, uit een combinatie van handelsdisciplines. Daarom er voor gekozen iedereen in één ruimte te plaatsen. Men moet ook voeling houden met de markt. Een aandelenhande laar bijvoorbeeld hoeft niet constant te we ten wat de dollar-mark koers is. Maar hij moet wel globaal weten hoe het gaat in die markt; is het druk of is het rustig. Dat was trouwens ook een onderliggende reden voor de samenvoeging begin dit jaar van de di rectoraten Geldbeheer en Merchant Ban king tot het directoraat Financiële Markten. En er was ook sprake van een huisvestings probleem. Beide directoraten hadden een dealingroom die veel te vol was.' Technologie 'De dealers werden on dersteund door technologie die alweer ver ouderd was', vervolgt Dekker. 'Technologie is aan snelle veroudering onderhevig. Vijf jaar geleden liepen we voorop, nu liepen we alweer bijna achteraan. Een simpel voor beeld: de 'oude' dealingroom beschikte over een telefooncentrale waar niet genoeg lijnen op konden.' Dekker: 'We hebben er met drie projectteams aan gewerkt. Informatie De handelaren worden in tern en extern continu van informatie voor zien. Dekker: 'Vroeger had ieder informatie systeem een eigen beeldscherm met een eigen toetsenbord. Nu beschikt elke me dewerker over ten hoogste vier beeldscher men. Daarop kunnen informatieleveran ciers worden opgeroepen als Reuters, Tele- rate, Octopus, Datastream, ANP en Tele- track. Die geven koersen, marktontwikkelin gen, nieuws, noem maar op. Maar ook inter ne systemen en pc-toepassingen, zoals het maken van een grafiek. De informatie komt nu trouwens in kleur op het scherm. Banken geven bijvoorbeeld aan Reuters een koers- quote af. Dat zeggen honderden banken te gen Reuters. Telkens als er iets verandert, licht dat even op of verandert de kleur.' Eigen schermen Met zogenaamde windows, vensters, kan een eigen, individu eel scherm worden opgebouwd. Van alle in formatiebronnen kan een handelaar net dat stukje dat hij of zij wil hebben, op een scherm zetten. Dekker legt uit: 'Van een Reuters-scherm bijvoorbeeld heeft iemand soms alleen maar de dollar-mark koers no dig. Dan kan alleen die ene regel in een aparte window worden gezet. We kijken per dealer wie waar op wordt aangesloten. Elke dealer heeft ook zijn eigen telefooninrich ting met touch-screens. Zijn lijnen, cliënten en makelaars zijn allemaal ingeprogrammeerd.' Inrichting Wie de dealingroom binnenkomt, raakt onder de indruk. Mooie vloerbedekking, grote spiegelwand met wereldkaart, kleerknaap- jes aan iedere stoel om het colbert niet te laten kreuken. Maar liefst 185 airconditioning-roosters, die vanwege de hoeveel heid extra zacht blazen en afzuigen. Dekker: 'Het is belangrijk dat de mensen niet worden af- Kilometers kabel... geleid door allerlei bijgeluiden. Er zijn al zo veel mensen in één ruimte die door elkaar heen roepen en lopen. De hele bouw is erop gericht geweest om zowel qua zicht als ge luid contact met elkaar te hebben. De desks zijn ook heel laag.' Roze stippen De vloer van de appara- tuurruimte beneden werd met vijftig centi meter verhoogd. Er liggen kilometers kabels onder. In totaal 15 km. glasvezelkabel en 70 km. koperkabel. Naar de dealingroom- vloer gaat een gigantische bos kabels. Op het tapijt in de dealingroom staan roze stip pen. Iedere roze stip is een bekabelings aansluiting. Dat zijn er meer dan 150. Ook in de kantoorruimtes ernaast zijn die plek ken al voorbereid. Daar kunnen zo desks worden neergezet. Projectteam Het project startte in ok tober '88. Er vond een enorme keten van honderden verhuizingen plaats. 'We hebben er met drie interne projectteams met in to taal meer dan 20 mensen aan gewerkt', be nadrukt Dekker. 'Die teams waren bouw en techniek, systemen en verhuizingen. De projectleiders waren respectievelijk Jan Pennings, Willem Alink en Rob Couturier. Ook de leveranciers zijn er bij betrokken. In het weekend voor 3 september hebben we de hele boel omgezet. Dat was best span nend. We kregen op maandag ook nog een storing; de helft van de dealerposities viel uit. Gelukkig was het een rustige handels dag, want Amerika had een bankholiday.' Problemen en oplossingen Vanzelf sprekend kwam het projectteam voor on voorziene problemen te staan. Dekker ver telt over 'de piep'; 'Als er een boodschap binnenkomt van een informatieleverancier geeft de pc een piep. Maar ja, die staat be neden. Daar hadden we niet aan gedacht. De pc's zijn toen voorzien van een soort oortelefoon-uitgang. Vanaf al die pc's loopt naar iedere desk een kabeltje naar een speciaal luidsprekertje. En dat alleen voor de piep!' Hij gaat verder; 'De speciaal ge maakte koeldoos met ventilator gaf storing op een van de beelschermen. Om de venti latormotor af te schermen hadden we Mu- metaal nodig dat speciaal uit Frankrijk moest komen.' 12 Oktober wordt de nieuwe ruimte of ficieel in gebruik genomen. In de loop van volgend jaar zijn de plaatselijke banken met hun relaties in de gelegenheid om de technische én visuele snufjes te bewonde ren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11