'Eerst commercieel denken, dan pas handelen.' Rabo band Toen vorig jaar de opzet van de regiokantoren veranderde, vervie len de functies van de adviseurs Particulieren. Hun taken werden overgenomen door de stafeenheid Marketing Services Particulie ren van Rabobank Nederland. 'Marketingplanning is iets waar veel banken over het algemeen nog steeds te weinig aandacht aan be steden. Toch wordt het steeds essentiëler. In het onlangs versche nen beleidsplan aangesloten banken komt de commercie zeer na drukkelijk aan de orde.' Aan het woord is George Bosch. Hij was adviseur Particulieren in de regio Groningen en is nu marketing consulent Particulieren, gedetacheerd op het regiokantoor Gro ningen. De vijf noordelijke provincies vormen zijn werkgebied. Nummer 18/21 september 1990 arketing is officieel de leer van het opstellen van plannen voor de vergroting of het behoud van de afzet', meldt Bosch. 'Vertaald naar de Rabobank kun je zeggen: Marketing is proberen zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van de cliënten en daardoor tegen zo laag mogelijke kosten marktaande len te behouden of te vergroten. Veel ban ken hebben moeite met analyses van hun marktpositie. Men is wel actief in die markt, maar weet eigenlijk niet waar men zich op richt. Een bank eist van ondernemers, die bij haar bankieren, allerlei commerciële plannen voordat er wordt gefinancierd. Waarom doen de meeste banken dat dan zelf zo weinig gestructureerd?' Marketing consulent Wat kan een mar keting consulent voor de banken beteke nen? Bosch: 'Als een bank bijvoorbeeld voor grote investeringen staat, denk aan een fusie, nieuwbouw of verbouw, willen wij graag bijtijds worden ingeschakeld. We zeg gen: Zorg dat er een goed plan ligt voordat je zulke drastische zaken aanslingert. Ver bouwen is prima, maar bedenk bijvoorbeeld wel van te voren wat de invoering van selec tief relatiebeheer met zich meebrengt. Dat heeft namelijk consequenties voor de inde ling van je bankhal. Bedenk bij een verbou wing, datje de investeringen in de toekomst in de markt moet terugverdienen. Het ge beurt in de praktijk, dat een bank net een verbouwing achter de rug heeft en dan con stateert, dat men bepaalde zaken is verge ten. Er blijkt bijvoorbeeld toch een adviseur beleggingen nodig te zijn, die een eigen hoek van de bankhal moet hebben. Wij vin den dat grote investeringen veel meer ge daan moeten worden op basis van de marktmogelijkheden, dan alleen op de fi nanciële mogelijkheden van een bank. Van daar dat wij trachten in te breken in dat pro ces.' Onderzoek Bosch: 'Wij kunnen onder zoek doen in het werkgebied van een bank en op basis daarvan een bank adviseren. Ook vertellen we wat bepaalde plannen in grote lijnen voor de inrichting van de bank betekenen en wat voor personeel dat vraagt. Kijk voor je je ergens op gaat richten of dat nu het belangrijkste is wat je moet Kees de Jonge, directeur van de Rabo bank Varsseveld: 'Wij hadden behoefte aan een analyse van ons werkgebied en onze werkwijze. Bosch kwam bij ons op het moment dat we het selectief relatie beheer wilden invoeren. Hij heeft ons la ten zien waar onze sterke en zwakke kan ten zitten. Ondertussen speelden fusie besprekingen met twee buurbanken. Ook daar doen we hetzelfde traject en we proberen die drie trajecten in elkaar te schuiven. De nieuwe bank weet dan waar ze zich na de fusie op moet gaan richten en wat voor personeel en wat voor aan passingen er nodig zijn. Je komt zo snel en efficiënt tot een goed en verantwoord activiteitenplan.' doen. Je kunt wel een bepaalde actie voe ren, maar misschien zijn er nog dingen die je eerder moet doen. Je hebt maar beperkte tijd ter beschikking. Doe dan ook alleen die acties, die voor de bank interessant zijn. Richt je op voor de bank interessante groe pen. Eigenlijk willen wij de kansen en be dreigingen boven tafel krijgen. Waar liggen de mogelijkheden? Je kunt het een sterk te/zwakte analyse noemen. Je probeert bin nen een bank een discussie over commer cieel denken en han delen op gang te brengen en dat te on derbouwen met cij fers.' Toekomst 'De toekomst wordt be paald door de markt en niet doordat je in een mooi pandje zit', stelt Bosch. 'We pro beren de banken cliëntgericht te laten denken. Hou steeds in het achterhoofd: Voor wie doe ik, wat ik doe? Wat voor werkgebied hebben we? Men kent het wel, maar kent men de juiste dingen? Men weet dat A een broer is van B, maar dat is niet het belangrijkste. Kijk naar de moge lijkheden die je hebt bij die cliënten A en B.' Rapportage 'Ik ben zo'n twaalf dagde len bezig om de gegevens van een bank op te snorren en tot een rapportage te komen', zegt Bosch. 'Zo'n onderzoek kost een bank pakweg f 5.000,-. Maar dat staat in geen verhouding tot investeringen bij verbouw, bouw, etcetera. Als ik klaar ben, breng ik de directeur en als het kan tevens de leden van de beheerscolleges op de hoogte van mijn bevindingen. Ook voor hen is het es sentieel te weten wat er in hun markt leeft. Omdat we een coöperatieve bank zijn, ko men bestuursleden meestal voort uit de be- drijvenhoek en die weten vaak niet zo veel van de particulierenmarkt. Toch maken bij veel banken de activiteiten in de particulie renmarkt zo'n tweederde van het balansto taal uit. Als je inkomsten uit die markt moe ten komen, besteed dan ook eens wat meer aandacht aan de topsegmenten in de parti culiere sector. Die groep moeten we extra aandacht geven. Zo'n investering zal zeker vruchten afwerpen. Overigens staat of valt alles met de mensen die op een bank zit ten. Een goede beleggingsexpert bijvoor beeld trekt klanten. Mensen willen goed worden geholpen. En misschien moet je toch de ene cliënt anders behandelen dan de andere. Als je ergens een dure auto koopt, dan word je toch ook anders behan deld dan iemand die een tweedehands wa gentje koopt... Iemand die twee ton komt brengen, krijgt een sigaar, koffie, ga even zitten. Natuurlijk ga je met alle klanten cor rect om. Maar je moet wel kijken hoeveel tijdje aan welke klant besteedt, watje aan biedt en wat het rendement is.' Marketingcursus De komende week start in alle regio's de Rabo Marketing Cur sus. Die is bedoeld voor mensen, die ver antwoordelijk zijn voor de organisatie voor de bewerking van de particuliere markt. Bosch: 'We hebben zo'n duizend inschrijvin gen. We willen een handreiking geven om systematisch onderzoek, planning en marktbewerking op te zetten. Het is een praktische cursus, waarbij men later terug kan vallen op het cursusboek. We willen de cursisten leren, dat ze voor ze hun markt gaan bewerken, die eerst moeten leren ken nen. Denk eens na over een aantal dingen. Hap-snap-beleid moet worden gestroom lijnd. Dat is de essentie van marketing en dus ook van deze cursus.' Bosch: 'Als een bank haar cliënten kent, kan ze haar werkzaamheden daar beter op afstemmen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9