Goed zitten: eerst houding en gedrag, dan de stoel -Ra Klachten van rug, ders en armen zijn den voor ziekteverz de Rabobankorganis ze de tweede plaats staan ze zelfs bovei) ding voor de BGD- wat aan te doen. voor te zorgen dat veel mogelijk wo den. Van het onlar project 'Goed zittei preventieve werkin Goede stoelen en houding voorkomeh Maar uiteindelijk s de actie met de be de mensen zelf. met Thérèse Sparicja nette Wirtz van de nek, schou- Vaak een re- uim. Binnen atie nemen in, landelijk aan. Aanlei- bo om daar Vooral om er klachten zo- itden verme- gs gestarte moet een uit gaan. n goede zit- klachten. staat of valt reidheid van gesprek ens en An- BGD-Rabo. Goed zitten is bewust zitten Een Nummer 18/21 september 1990 e krijgen bij de Bedrijfsge zondheidsdienst veel vragen over zitten. Over stoelinstel- iingen, hoe men moet zitten, wat precies de juiste houding is ten opzichte van het beeld scherm. Mensen weten vaak niet hoe ze een stoel op de juiste manier moeten ge bruiken.' Aan het woord is Thérèse Spari- daens, projectleider 'Goed zitten'. 'Daar kwam bij, dat vanuit het bedrijfsartsen regi stratie-systeem bleek, dat rugklachten en andere klachten van het 'bewegingsappa raat' vaak voorkomen.' Externe deskundigen Er werd een pro jectgroep gevormd met medewerkers van verschillende disciplines binnen de BGD. Daarin zit iemand van bedrijfshygiëne en een bedrijfsarts. En Wirtz en Sparidaens natuurlijk. Wirtz: 'We hebben ook externe deskundigen in de hand genomen. Dat zijn mensen van de Hogeschool Rotterdam die deskundig zijn op het terrein van gezond heidsvoorlichting. We hebben tijdens het project ook nog een bedrijfsfysiotherapeut ingeschakeld.' Rugklachten onder beroepsbevolking In alle beroepen en bedrijven heeft ten minste één op de vijf werknemers regel matig rugklachten. In sommige beroepen loopt dat op tot twee op de vijf werkne mers. In het bank- en verzekeringswezen heeft 20,6 procent van de mannen en 27,2 procent van de vrouwen last van hun rug. Dit blijkt uit een recent rapport van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar rugklachten onder de Nederlandse beroepsbevolking. Het is voor het eerst dat er over dit onder werp gegevens beschikbaar zijn geko men. Diagnose 'Het is natuurlijk best moei lijk om te meten wat nu échte rugklachten en wat rugklachten door psychische klach ten zijn', legt Wirtz uit. 'Als het voor de be drijfsarts duidelijk is, dat rugklachten hun oorsprong vinden in psychische omstandig heden, dan wordt dat geregistreerd als een psychische klacht. Pas als blijkt dat die rug klacht echt op zich staat, dan kunnen we daar wat aan doen.' Brochure De voorlichting gebeurt op verschillende manieren. Sparidaens: 'Er is een brochure gemaakt die bestemd is voor iedere medewerker. De directeur van elke plaatselijke bank en het management van Rabobank Nederland hebben er onlangs een aantal ontvangen. Het is de bedoeling dat ieder kantoor en bijkantoor over een exemplaar kan beschikken. Extra brochures zijn natuurlijk altijd bij ons te bestellen.' Wirtz vult aan: 'Je bent er natuurlijk niet met alleen boekjes. Het moet met de mensen worden besproken, dan gaat het pas echt leven. De verantwoording ligt bij het ma nagement. Zij moeten zorgen dat de men sen op de werkplek er over worden geïnfor meerd.' Instructiebijeenkomsten Sparidaens vertelt verder: 'Voor wie met de brochure niet goed uit de voeten kan, organiseren wij instructiebijeenkomsten op de plaatselijke bank of op de afdeling. Dat zijn bijeenkom sten van zo'n anderhalf uur voor groepen van tien tot vijftien personen. De vijf be- drijfsgezondheids-medewerkers van de duidelijk. Maar ook, hoe krijg je de mensen zover dat ze er moeite voor willen doen. Tij dens zo'n instructie moeten de mensen met elkaar aan de slag. Om het ijs te bre ken, wordt er samen met de Audiovisuele Dienst een hele leuke video gemaakt.' Samenwerking Sparidaens: 'De men sen van de algemene diensten van Rabo bank Nederland en de bouwadviseurs op de regiokantoren zijn op de hoogte gebracht van het project. Met hen wordt ook bespro ken wat de uitkomsten zijn van een recent stoelenonderzoek, dat door de BGD is gehouden. Er zijn ook afspraken gemaakt over de doorverwijsfunctie. Wanneer de bouwadviseurs bijvoorbeeld weten dat er er gens meubilair wordt aangeschaft of is aan geschaft, horen wij dat. Op die manier zijn we meer preventief bezig.' BGD-Rabo hebben een dri zitinstructie gehad. Daart drijfsfysiotherapeut ingesi druk lag op de didactisch breng ik de informatie over edaagse training is ook de be- :hakeld. De na- e scholing. Hoe hoe maak ik het Eigen werkplek 'Wij willen graag dat ie dereen zo goed mogelijk omgaat met zijn eigen stoel op zijn eigen werkplek', vertelt Sparidaens. 'Er staan soms stoelen op plaatselijke banken die jaren geleden zijn aangeschaft. We zouden nu niet meer advi seren om die te kopen. Maar dat betekent niet dat zo'n stoel daarom ongeschikt zou zijn. Alles draait om de houding - letterlijk en figuurlijk - van de mensen zelf. Je kunt nog zo'n dure stoel kopen, maar als de mensen er zelf niets mee doen, heeft het geen nut. De mensen moeten leren het ma teriaal dat ze hebben, zo goed mogelijk te gebruiken.' Wirtz bevestigt dit: 'We zien heel vaak dat mensen, of ze nu een prima stoel of een wat mindere stoel hebben, niet of nauwelijks weten waar ze op moeten letten.' Collegiaal 'Je ziet ook dat collega's el- kaars stoelen gebruiken, en daar op gaan zitten', gaat Sparidaens verder. 'Maar dat kunnen heel verschillende mensen zijn in lengte, breedte, noem maar op. Heb je niet echt last van je rug, dan duurt het wel even voor je er iets van merkt. Mensen gaan 'ns verzitten, en werken dan gewoon door. Men- Wirtz (I) en Sparidaens: 'Ga z o goed mogelijk om met je eigen stoel op je eigen werkplek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6