Rabo band Uit de media M e 'Een coupon is hetzelfde als een klant in de bankhal' Brochure voor arbeidsmarkt verschenen Festival Oude Muziek, succes van niveau Paarden in kunstagenda Beleggers over de drempel Uit door het CBS bekend gemaakte cijfers blijkt dat de spaartegoeden bij ban ken in de eerste zes maan den met f 7,5 miljard zijn toegenomen, tegen een groei van f 4,6 miljard in het eerste halfjaar van 1989. Daarmee werd een sinds eind 1987 stijgende trend voortgezet. De ontwikkeling van het consumptief krediet toonde een ander beeld. In de eerste zes maanden van 1990 werd voor f 4.141 miljoen krediet aan particulieren verstrekt voor consumptieve bestedin gen. Dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar de stijging in die periode bedroeg het dubbele, namelijk 4 procent ten op zichte van het eerste halfjaar 1988. Daarmee wordt de af nemende groei in de con sumptieve kredietverlening voortgezet. Het ministerie van Econo mische Zaken gaat de steun aan middelgrote onderne mingen verruimen. EZ vindt de vergroting van de hulp ge rechtvaardigd vanwege de toenemende concurrentie op de Europese markt. Bewoners van premie-B- woningen moeten toch belas ting betalen over de ontvan gen premie. Dit heeft de Hoge Raad onlangs bepaald. Volgens hen moet de B-pre mie worden gezien als een periodieke uitkering en is zij daarom belastbaar. Enkele duizenden bezitters van pre- mie-B-woningen hadden bij de fiscus bezwaarschriften ingediend tegen de belasting heffing. Geld maakt niet geluk kig. Hoe hoger het inkomen, hoe groter de ontevreden heid over de beloning voor betaald werk. Dit blijkt uit een onderzoek van de Eras- musuniversiteit in Rotter dam. Mensen, werkloos of met een baan, zeggen te werken voor het geld. De inkomens in de akker bouw en de intensieve vee houderij zijn in het boekjaar 1989/90 krachtig hersteld. Dit meldde prof.dr. J. de Veer, directeur van het Landbouw- Economisch Instituut in een verslag over de economische situatie van de Nederlandse land- en tuinbouw. Verzorgd door Bibliotheek en Documentatie Een jaar geleden is de Ra bobank begonnen met het plaatsen van advertenties met een antwoordcoupon. Vijf keer konden cliënten direct reage ren als ze over een bepaald on derwerp informatie wilden hebben. Tijd om een en ander te evalueren. Cliënten kunnen de coupon opsturen naar Rabobank Ne derland, die deze vervolgens doorstuurt naar de bank in wiens werkgebied de inzender woont. De bank zorgt ervoor Sinds kort is er de wer vingsbrochure 'De Rabobank: een veelzijdige werkgever' die kan worden ingezet bij banen- markten of worden uitgereikt aan sollicitanten, die meer over de Rabobankorganisatie willen weten. In de vier-kleuren brochure wor den de plaatselijke banken en Rabobank Nederland los van el kaar beschreven. Daardoor is het mogelijk de brochure vaker te gebruiken. Er wordt uitge legd dat de Rabobankorganisa tie een coöperatie is. In organo grammen wordt schematisch de structuur van een plaatselij ke bank en van Rabobank Ne derland weergegeven. Het soci aal beleid van de organisatie komt aan de orde en er wordt ingegaan op de arbeidsvoor waarden volgens de CAO voor het bankbedrijf. Als er meer specifieke informatie aan de kandidaten wordt meegegeven c at de cliënt de gevraagde in formatie krijgt. Op de vijf ge plaatste advertenties zijn zo'n 5.000 reacties gekomen. Naar één van de advertenties is onlangs een onderzoek ge daan. 'Dat betreft de Rabo Ter- mijnspaarpolis', licht Joost Huvenaars van Publiciteit Par ticulieren toe. 'We hebben de in;:enders gevraagd of ze te vreden waren over de afhande- linj. Velen waren dat inder daad. De banken zonden bin- ne een paar weken de ge- we aste informatie toe. In 23 pre cent van de gevallen had mei echter na drie weken nog nie s van de bank gehoord. Ik derk dat men zich op de bank moet realiseren dat de inzen ders van coupons ook klanten Nummer 18/21 september 1990 of heel vaak zelfs potentiële klanten zijn. In de bankhal zou den ze meteen worden gehol pen. Daar moeten we bij cou pons ook naar streven. Het niet binnen een bepaalde ter mijn toesturen van de informa tie schaadt ons imago. Omdat het nog niet zo vaak is ge beurd, is het verwerken van de coupons nog geen routine op de banken. Misschien is het praktisch als men een vast ie mand deze taak toebedeelt. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om binnen een week te re ageren.' Deze maand komen er advertenties met antwoord coupon over de Spaar-Opti- maalhypotheek en in novem ber en december voor de Rabo Lijfrente Koopsompolis. Het Muziek Utrecht opnieuvi Holland Festival Oude dat eind augustus in werd gehouden, was bijzonder succesvol. Bezoekers, pers, radio en tele visie reageerden enthousiast op het uit vele concerten be staande programma. Voor aan vang van één van de festival concerten in de Pieterskerk ver zamelde zich een lange rij mu ziekminnaars. De Rabobank was hoofdsponsor van het festival. over de feigen bank of eenheid, kan dat «orden gedaan in een omslagmapje. Dat mapje heeft hetzelfde gezicht als de bro chure. Bestelnummer brochu re 935-8-90, prijs f 4,75. Be stelnummer omslagmapje 936- 8-90, prijs f 1,90. De kunstagenda 1991 staat in het teken van 'het paard'. Voor dit the ma is gekozen vanwe ge de bindingen van de Rabobank met de hippische sport. Dat komt ook tot uiting in de sponsoractivitei ten van de bank. Vorig jaar was het thema muziek. De agenda ziet er deze keer iets anders uit. Het kalen- darium id vernieuwd en de ver trouwde spiraal is aan het zicht onttrokken. De kunstagenda 1991 wordt een dezer dagen uitgelever Onlangs verscheen bij het NIBE het boekje 'Over de drempel van de beurs'. Het boekje is bestemd voor begin nende particuliere beleggers. Mensen die willen gaan beleg gen raken al snel verstrikt in jargon en procedures. Het nu verschenen boekje geeft in 131 stappen een helder inzicht over wat zich precies op de beursvloer afspeelt. Het kost f 25,- en is te bestellen bij het NIBE in Amsterdam.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12