Vier nieuwe passen: basis voor markt bewerking nieuwe stijl De Rabopas De Europas we Binnenkort introduceert de Rabobank de eerste fase van het vier-passenconcept. De con sument kan daardoor bij de Rabobank zelf kiezen uit de mo gelijkheden die het betalingsver keer biedt. Daarbij komt de on dersteuning van InterHelp, die standaard aan alle passen van de Rabobank wordt toegevoegd. Leopold Lindner, coördinator van het passenconcept: 'Er is nog geen bank die een dergelijk con cept op de markt heeft. We kun nen er als bank dan ook heel goed mee scoren.' Nummer 17/7 september 1990 Géén kosten bij gebruik van de geldauto maat bij de eigen Rabobank. Ais de cliënt gebruik wil maken van alle geid- en betaal automaten in Nederland moet de cliënt er voor betalen. Gebruik InterHelp en Unico- Helpline. Enkele jaren geleden dreigde er een wildgroei van passen en cards. Ban ken, andere financiële instellingen, maar ook andere bedrijven boden ze aan. Dat is nog zo. Om te komen tot meer duide lijkheid voor de cliënten van de Rabobank ontwikkelde de produktgroep Betaaldien sten het 'vierpassenconcept'. Lindner legt uit wat daarmee wordt bedoeld: 'We bieden de cliënt vier passen aan. De eerste pas, de Rabopas, biedt een beperkt aantal moge lijkheden. De Europas, de tweede in de rij, méér. De derde plastic kaart, de Rabocard, nog meer. En de vierde, de Topcard, héél veel. De cliënt kan zelf kiezen aan welke pas hij het meeste behoefte heeft. In princi pe kan de cliënt met één pas volstaan. De kosten van de passen zijn gerelateerd aan de mogelijkheden die ze bieden. De meest eenvoudige pas kost niets en de pas met de meeste mogelijkheden een paar hon derd gulden per jaar.' Marktsegmenten De passen en cards worden steeds belangrijker in de marktbe werking. Lindner: 'Tot nu toe was de betaal rekening nog de ingang bij relatiewerving en relatieverdieping. De plastic kaarten nemen die rol over. Als in maart alle vier passen be schikbaar zijn, is de cliënt voor de mensen achter de balie beter herkenbaar. Wij ver wachten namelijk dat de profielen van de pashouders overeenkomen met de verschil lende segmenten. De Rabopas zal voorna melijk worden afgenomen door cliënten in het basis-segment, de Europas door het standaard-segment, de Rabocard door het extra-segment en de Topcard door het pri maire segment. Er is nog een ander voor deel dat ik wil noemen. Was de betaalreke ning iets ongrijpbaars, met de passen heeft de cliënt iets tastbaars in handen.' Mogelijkheden 'Het leuke van de pas sen en cards in het nieuwe concept is, dat je er heel eenvoudig een faciliteit aan kunt toevoegen', licht Lindner toe. 'Dat is het voordeel als je de passen heel communica tief en heel marketingtechnisch gastgebrui ken. Als we bijvoorbeeld iets kunnen rege len met een bepaalde culturele manifesta tie, dan nodigen we bijvoorbeeld de Top- card-houders uit en kunnen zij op vertoon van de Topcard gratis toegangsbewijzen op- Gebruik van geldautorr aten in buitenland en betaalautomaten 'n Nederland. Ook Eurocheques mogelijk. Gebruik InterHelp en Unico-Helpline. an halen bij hun Rabobank nen we de klant regelrr bereiken en kunnen houd doen. Dat is heel de geldautomaat houde buiten de deur. We ve met de klant een beetj we, met dezelfde elekti de klant buiten de deur toch weer persoonlijk den we cardhouders met een aanbieding voo Speciaal voor houders v kunt dat perfect regeler Straks één pas Tq> niet in alle gevallen mo; daad één pas te geven, het rijtje van vier, de R wel. Met die pas in de afhankelijk van de afge^ geld opnemen uit ge bea's. Dat geldt ook voor ten die slechts kiezen van die pas hebben d Europas genoeg. Ander; card en de Topcard. D. vierpassenconcept stan> van de Europas. Lindner: cliënt daarom bij die cards automatisch een Europas. Binnen afzienbare tijd moet dat veranderen. Dan zullen de faciliteiten van de Europas in de Rabocard en de Top card zijn opgenomen en is er werkelijk spra ke van één pas per persoon.' Eén pincode Om het gebruik van de Europas in combinatie met de Rabocard of de Topcard wat cliënt- vriendelijker te maken zal het volgend jaar mogelijk zijn beide J pasjes te voorzien I van dezelfde pincode, j Lindner: 'Dat wordt in 5 de loop van 1991 Op die manier kun- atig met iets leuks aan relatie-onder- tjelangrijk, want door n we de klant wat diezen het contact Gelukkig kunnen onische pasjes die houden, de klant Ibenaderen. Zo zou- <unnen benaderen koopsompolissen, an onze kaarten. Je ■chnisch is het nog 'delijk de cliënt inder- 3ij de eerste pas uit abopas, kan het al aand kan de cliënt, proken faciliteiten, s en betalen via de Europas. Cliën- voor de faciliteiten ook aan die ene is het bij de Rabo- aarbij horen in het Jaard de faciliteiten Voorlopig kriiet de technisch mogelijk. Daarbij is de pincode van de Europas leidend, die staat vast. De cliënt kan de pincode van de creditcard zelf aanpassen. Hij kiest dan de code van de Europas en dan heb je één pincode op twee kaarten. Om er nog meer een eenheid van te maken bieden we beide kaarten in één map je aan. Voor de Topcard praatje dan uiteraard over een luxer mapje dan voor de Rabocard.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8