de bank geklapt Rabo band Bankgeheim Buitenlandse vestigingen Treinvervoer Nummer 17/7 september 1990 'Wat wordt er exact door het bankgeheim geregeld'? 'Er is in Nederland geen wet die 'het bankgeheim' regelt', vertelt mr. Hetty van Asch van de Juridische en Fiscale Dienst. 'Een bank heeft geen wettelijke zwijgplicht en geen wette lijk zwijgrecht. Wat de bank in dit opzicht mag en moet hangt van de om standigheden af. Tegenover de cliënt is een bank verplicht diens gegevens vertrouwelijk te behandelen. Die plicht vloeit voort uit de bancaire relatie, die er tussen de bank en z'n cliënt bestaat. Ook leggen de Algemene Bankvoorwaarden de bank een zorgvuldig heidsplicht op. Daarnaast kan door particu lieren bescherming worden ontleend aan de Wet Persoonsregistraties. Op grond van die wet moet de bank haar gegevensbestanden beveiligen. De gegevens daaruit mogen al leen worden gebruikt door personeelsleden die deze functioneel nodig hebben. Zonder toestemming van de cliënt mag de bank uit die bestanden geen gegevens aan derden verstrekken. Alleen als er een wettelijke plicht is, of als er sprake is van een zeer ge wichtige reden, mag daarop een uitzonde ring worden gemaakt. Dat laatste is zelden het geval. Los van dit alles geldt, dat het verstrekken van informatie door de bank aan derden, een 'onrechtmatige daad' kan zijn tegenover de cliënt. Deze kan de bank dan zelfs aanspreken voor schade die hij daardoor heeft geleden.' Van Asch vervolgt: 'In sommige gevallen echter is de bank zonder meer verplicht in lichtingen over een cliënt te geven. Voor beelden hiervan zijn beslaglegging op te goeden van de cliënt of bij het faillissement van een cliënt. En enige jaren geleden is de rente-renseignering, het melden aan de fis cus van uitgekeerde rente, ingevoerd. Ook moet een bank desgevraagd informatie ge ven aan de Nederlandsche Bank en aan daartoe bevoegde opsporingsambtena ren.' Een bank kan ook met tegengestelde be langen te maken krijgen. Van Asch geeft een voorbeeld: 'Stel dat een bank over on gunstige, nog niet openbare, gegevens be schikt van een bedrijf aan wie zij krediet ver leent. Hoe moet die bank dan haar cliënten adviseren over een belegging in aandelen in dat bedrijf? Daarop kun je bijna geen ant woord geven. Een positief advies kan cliën ten duperen. Zou de bank de belegging af raden, dan draagt zij er misschien toe bij dat het met dat bedrijf nog slechter gaat doordat beleggers het fonds gaan mijden.' Van Asch besluit: 'Ook moeten banken alert zijn op cliënten die misbruik willen maken van het bankgeheim. Dat betekent bijvoor beeld, dat banken en haar personeelsleden niet mogen meewerken aan constructies waarbij geld en andere waarden die op cri minele wijze zijn verkregen, worden schoon gewassen of waarbij geld en andere waar den voor de fiscus worden verborgen. Om dezelfde reden worden er geen zogenaam de nummerrekeningen toegestaan, moeten cliënten zich op de voorgeschreven wijze le gitimeren en dienen de banken niet af te wij ken van de gebruikelijke procedures.' De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen\te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van of zaken is. bepaalde woorden In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redai tie Raboband, Uit de bank geklapt, iiterne adrescode UCR 514. 'Wat is het verschil tussen een vertegen woordiging en een kantnor?' joint-venture', vertelt drs. Beheer Buitenlandse Ves staat een vertegenwoordi genwoordiger met enkele medewerkers. Eén van hi markt in het betreffende brengen. Een andere taai van klanten van de plaa ken. Een kantoor daaren 'Een veitegenwoordiging is eigenlijf een vooruitge schoven post in het buiten land dir meestal na ver loop var tijd - en dat kun nen jare zijn - wordt omge zet in een volledig bank kantoor <pf bijvoorbeeld een Charles Ruys van igingen. 'Vaak be- »ing uit één verte ondersteunende n taken is om de land in kaart te is de advisering itjselijke Raboban- egen heeft een De nieuwe LPO in Brussel. heel andere functie. We hebben als Rabo- bankorganisatie kantoren van onszelf, van dochters en joint-ventures. Een kantoor trekt zelf middelen aan en zet die uit. Ook voert een kantoor een eigen administratie en kan zelf besluiten om bepaalde produk- ten te gaan voeren, bijvoorbeeld voor han delsfinanciering.' Ruys vervolgt: 'Kantoren zijn in eerste instantie gericht op de grotere bedrijven en de multinationals, dus meestal niet op de retailsector in die landen. Wel worden door zowel vertegenwoordigingen als door kantoren functies vervuld voor klanten van plaatselijke Rabobanken in Ne derland. Bijvoorbeeld behulpzaam zijn bij in cassozaken, maar ook uitzoeken wie in dat land goede adviseurs zijn of wie er veel weet van pindakoeken of spruitjes.' Deze maand wordt in Brussel een Loan Produc tion Office geopend. 'Dat is een bijkantoor van een kantoor, waar een zeer beperkt dienstenpakket wordt gevoerd, voorname lijk het verstrekken van leningen', legt Ruys uit. 'Zo'n bijkantoor huisvest vaak maar één of enkele accountmanagers met hun secre taresse. Hun kredietaanvragen gaan eerst naar het hoofdkantoor in dat land en wor den dan, afhankelijk van de eigen beslis singsbevoegdheden, doorgezonden naar Nederland.' Ruys besluit: 'Je zou kunnen zeggen dat een vertegenwoordiging naar verwachting nooit permanent is. Of het wordt omgezet in een volledig bankkantoor of de vertegen woordiging wordt opgeheven. Dat laatste is trouwens nog niet voorgekomen binnen onze organisatie.' 'Waarom maakt de Rabobank, en met name Rabobank Nederland, geen gebruik van het door de NS aangeboden goedkope re groepsvervoer?' 'De Nederlandse Spoorwe- gen biedt inderdaad bedrij- JLragJB ven de mogelijkheid om voor hun werknemers kaar ten te kopen', bevestigt drs. Ger de Weert van Ar beidsvoorwaarden/ Rechts positie. 'Voorbeelden zijn de bijzondere trajectkaart en de NS-jaar- kaart. Een bedrijf kan vanwege het grootver bruik een zekere korting bedingen. Wij zijn nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn. Uit een eerste inventarisatie is gebleken, dat het aantal medewerkers dat hiervoor in aanmerking kan komen, niet groot is. Veel plaatselijke banken en sommige vestigin gen van Rabobank Nederland zijn niet of moeilijk met het openbaar vervoer bereik baar. Denk maar aan Best en Zeist, of aan de regiokantoren.' De Weert vervolgt: 'Dat neemt echter niet weg, dat voor medewerkers die bijvoorbeeld op de hoofdkantoren van Rabobank Neder land in Eindhoven en Utrecht werkzaam zijn, een dergelijke faciliteit misschien wel mo gelijk is. Voor deze groep worden op dit mo ment in overleg met de NS de mogelijkhe den nagegaan. Met name de jaartraject- kaart, die met ingang van 1 oktober door de NS wordt ingevoerd, lijkt een redelijk alter natief te zijn voor de maandelijkse tege moetkoming in de reiskosten woon/werk verkeer.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6