'W
Filmdagen moet platform
worden van de Nederlandse film
Special
Blij met sponsor
Rabobank
Nummer 17/7 september 1990
Het gaat goed met de Nederlandse film. Dat is onder meer te rrter-
ken aan de maar liefst 168 inschrijvingen voor de Nederlanqse
Filmdagen, die plaatsvinden van 20 tot en met 26 septemberEn
het is ook te merken aan de bedrijvigheid op 't Hoogt 4, het ie-
nuwcentrum van de Filmdagen. Telefoons gaan, faxen lope..,
mensen komen en gaan, lijsten worden uitgedraaid. Op de zolder
kamer stijgt de temperatuur, ondanks de nieuw ingezette dubbt
Ie ramen. De nieuwe directeur van de Nederlandse Filmdagep
Jacques van Heijningen blijft uiterlijk redelijk kalm. Een gesprek
e zijn op dit moment
nog ontzettend druk
om het hele pro
gramma in te vullen', meldt Van
Heijningen een maand voor de
start van het evenement. Hij ver
telt wat de Filmdagen inhouden:
'Tijdens de Filmdagen wordt een
terugblik gegeven over het film
jaar van september tot septem
ber. En alle films dingen mee
naar de grote prijs van de Neder
landse film: het Gouden Kalf.
Tot 1 september blijft het moge
lijk om in te schrijven. Dus je be
grijpt dat de tijdslijnen zeer krap
zijn. We moeten de draaische-
ma's nog helemaal maken. Gis
teren had het programma eigen
lijk rond moeten zijn. Op 6 sep
tember komt de festivalkrant
uit. En wat daar in staat moet al
lemaal kloppen. Het is een
soort handleiding voor alle be
zoekers van het festival.'
Grote belangstelling Tij
dens de Filmdagen worden alle
films vertoond, die het afgelo
pen jaar zijn geproduceerd. En
dat is dit jaar heel veel. Korte
en lange speelfilms, documen
taires, animatiefilms en com
mercials. De belangstelling voor
de filmdagen is nog nooit zo
groot geweest. Van Heijningen:
'Het gaat goed met de Neder
landse film. Niemand had dat
eigenlijk verwacht, ledereen
had zo'n beetje het idee dat er
niet veel was geproduceerd.
Het tegendeel is waar, getuige
het aantal inschrijvingen. We
hebben er nu 168, dat zijn er
40 meer dan vorig jaar. En som
mige filmmakers zijn zelfs op dit
moment nog hard bezig hun
filmpje af te maken.' De Filmda
gen geven een terugblik over
het afgelopen jaar, maar de
organisatoren willen ook vooruit
kijken. 'We proberen daarom zo
veel mogelijk premières te heb
ben. De speelfilms 'Kracht' en
'Let the Music Dance' gaan
zelfs tijdens de filmdagen in pre
mière, ook in andere steden.'
Low budget 'Het verschil
met andere jaren is, dat er veel
meer low budget films zijn', ver
telt Van Heijningen. 'Een produ
cent kan vaak niet verder gaai
dan één miljoen gulden. Dal
houdt in, veel op lokatie draaien!
met gebruik van natuurlijk licht
en met zo min mogelijke techni
sche ingrepen. De echt grote
speelfilms, met veel effecten
en studiowerk zijn er niet veel.
Die komen al snel op zo'n drie
miljoen. De financiering van de
films voor het Nederlands taal
gebied wordt steeds moeilijker.
Alles wordt duurder, acteurs en
actrices, materialen. In vergelij
king met Frankrijk en Engeland
zijn we nog een goedkoop land.
Helemaal in vergelijking met
Amerika. Daar komt een speel
film gemiddeld op 10 miljoen
dollar. Het wordt steeds moeilij
ker om te produceren, en daar
mee quitte te spelen of zelfs
wat winst te maken.'
Toekomst 'We willen tij-
se film te maken hebben. We
moeten laten zien dat Neder
land een filmproduktie heeft,
die van een hoge kwaliteit is.
Dat het interessant is voor men
sen uit het buitenland om die
week in september naar Neder
land te komen. Het moet hét
festival gaan worden.'
Aantal bezoekers Vorigjaar
registreerden de Filmdagen
30.000 bezoeken aan films.
Van Heijningen: 'Dit jaar mik ik
'iets' hoger. Het moeten er dit
jaar tussen de veertig- en zes
tigduizend worden. Ik heb de
gok genomen om het aantal
stoelen te verdubbelen. Vroeger
hadden we Springhaver, 't Hoogt
en City/Movies. Nu hebben we
de drie zalen van Rembrandt er
bij genomen. Dat zijn in totaal
[bijna 900 stoelen per voorstel
ling. En als we uitgaan van zes
Voorstellingen per dag per bio-
icoop...'
Sponsors 'Ik ben erg blij
|at de Rabobank weer met ons
leedoet. Het is voor het derde
jclar. Je bouwt toch een band op
et een sponsor. Van de doel
groep waarvoor de bank dit
dqet, de studentenmarkt, gaf
76 procent in een onderzoek
Bedrijvigheid alom op de 'zolder' van de Filmdagen
dens de Filmdagen steeds bre
der te werk gaan', betoogt Van
Heijningen. 'Steeds meer de
hele filmindustrie gaan cove
ren. Ik wil dat het duidelijk wordt
dat de Nederlandse Filmdagen
een platform zijn van de hele
Nederlandse filmindustrie. Dat
er maar één jaarlijks festival is,
waar de hele Nederlandse pro-
duktie te zien is. En waar we
alle activiteiten omheen kunnen
bouwen die met de Nederland-
aan film als het belangrijkste
medium! te beschouwen.' An
dere sponsors zijn ASA-studen-
tenuitzerldbureau, Cannon-the-
aters, Grblsch Bier en de Volks
krant. Vara Heijningen: 'We mik
ken op delgroep: hoog opgeleid,
nu nog laag inkomen, brede in
teresse, culturele belangstel
ling. Utrecht is een studenten
stad, en het grootste deel van
onze bezoekers komt dan ook
uit Utrecht.'
Nevenprogramma's De
Filmdagen bestaan uit meer
dan 'alleen maar' de filmverto
ningen. Er zijn praatprogram
ma's, studiedagen en er wordt
een screenactingseminar van
vijf dagen georganiseerd. Zo
houdt de Russische cineast
Aleksej German een lezing. 'Die
lezing moet veel discussie ople
veren', zegt Van Heijningen.
'Het is weliswaar voor een klei
ne groep specialisten, maar het
is iets waar wij ons als organi
satie mee kunnen profileren.' In
het kader van 'Tien jaar Neder
landse Filmdagen' werd via een
enquête onder de leden van de
Kring voor Nederlandse Film
journalisten een programma sa
mengesteld met de beste
speelfilms, documentaires en
korte films van de afgelopen
tien jaar.
Organisatie De organisa
tie van de Nederlandse Filmda
gen is een verhaal apart. Er is
een kleine top: directie, pro
gramma, financiën, produktie
en Holland Film Meeting. Van
Heijningen: 'We zitten hier nu
met z'n twaalven. Per week ko
men er twee a drie mensen bij.
En voor het sponsorgedeelte
hebben we een markteting-bu-
reau in de hand genomen, die
staan ook op onze pay-roll.' Wat
moet er allemaal gebeuren?
Van Heijningen somt op: 'Als je
een festival wilt opzetten, komt
er meer voor kijken dan alleen
maar een lijstje met films ach
ter elkaar zetten. In de Neder
landse filmindustrie zijn zo'n
7.000 mensen werkzaam. Die
moeten allemaal worden uitge
nodigd. We moeten zorgen dat
alle films er ook daadwerkelijk
zijn. Verder nodigen we honderd
buitenlandse gasten uit. Alleen
daarvoor hebben we eigenlijk al
iemand nodig. Wie nodig je uit
en waarom, waar zitten ze, heb
ben ze tijd? De openings- en de
slotavond moeten worden geor
ganiseerd. Dan heb ik het nog
niet over de jury, de organisatie
van de retrospectieven, de ne
venprogramma's of de perscon
tacten.'
Het is duidelijk: Van Heijnin
gen wil weer verder met z'n
werk. Hij heeft er nog steeds
plezier in. Volgend jaar weer?
'Wat mij betreft wel', zegt hij be
scheiden. 'Maar eerst moet ik
ervoor zorgen dat dit jaar alles
letterlijk en figuurlijk goed
draait.'