'W Filmdagen moet platform worden van de Nederlandse film Special Blij met sponsor Rabobank Nummer 17/7 september 1990 Het gaat goed met de Nederlandse film. Dat is onder meer te rrter- ken aan de maar liefst 168 inschrijvingen voor de Nederlanqse Filmdagen, die plaatsvinden van 20 tot en met 26 septemberEn het is ook te merken aan de bedrijvigheid op 't Hoogt 4, het ie- nuwcentrum van de Filmdagen. Telefoons gaan, faxen lope.., mensen komen en gaan, lijsten worden uitgedraaid. Op de zolder kamer stijgt de temperatuur, ondanks de nieuw ingezette dubbt Ie ramen. De nieuwe directeur van de Nederlandse Filmdagep Jacques van Heijningen blijft uiterlijk redelijk kalm. Een gesprek e zijn op dit moment nog ontzettend druk om het hele pro gramma in te vullen', meldt Van Heijningen een maand voor de start van het evenement. Hij ver telt wat de Filmdagen inhouden: 'Tijdens de Filmdagen wordt een terugblik gegeven over het film jaar van september tot septem ber. En alle films dingen mee naar de grote prijs van de Neder landse film: het Gouden Kalf. Tot 1 september blijft het moge lijk om in te schrijven. Dus je be grijpt dat de tijdslijnen zeer krap zijn. We moeten de draaische- ma's nog helemaal maken. Gis teren had het programma eigen lijk rond moeten zijn. Op 6 sep tember komt de festivalkrant uit. En wat daar in staat moet al lemaal kloppen. Het is een soort handleiding voor alle be zoekers van het festival.' Grote belangstelling Tij dens de Filmdagen worden alle films vertoond, die het afgelo pen jaar zijn geproduceerd. En dat is dit jaar heel veel. Korte en lange speelfilms, documen taires, animatiefilms en com mercials. De belangstelling voor de filmdagen is nog nooit zo groot geweest. Van Heijningen: 'Het gaat goed met de Neder landse film. Niemand had dat eigenlijk verwacht, ledereen had zo'n beetje het idee dat er niet veel was geproduceerd. Het tegendeel is waar, getuige het aantal inschrijvingen. We hebben er nu 168, dat zijn er 40 meer dan vorig jaar. En som mige filmmakers zijn zelfs op dit moment nog hard bezig hun filmpje af te maken.' De Filmda gen geven een terugblik over het afgelopen jaar, maar de organisatoren willen ook vooruit kijken. 'We proberen daarom zo veel mogelijk premières te heb ben. De speelfilms 'Kracht' en 'Let the Music Dance' gaan zelfs tijdens de filmdagen in pre mière, ook in andere steden.' Low budget 'Het verschil met andere jaren is, dat er veel meer low budget films zijn', ver telt Van Heijningen. 'Een produ cent kan vaak niet verder gaai dan één miljoen gulden. Dal houdt in, veel op lokatie draaien! met gebruik van natuurlijk licht en met zo min mogelijke techni sche ingrepen. De echt grote speelfilms, met veel effecten en studiowerk zijn er niet veel. Die komen al snel op zo'n drie miljoen. De financiering van de films voor het Nederlands taal gebied wordt steeds moeilijker. Alles wordt duurder, acteurs en actrices, materialen. In vergelij king met Frankrijk en Engeland zijn we nog een goedkoop land. Helemaal in vergelijking met Amerika. Daar komt een speel film gemiddeld op 10 miljoen dollar. Het wordt steeds moeilij ker om te produceren, en daar mee quitte te spelen of zelfs wat winst te maken.' Toekomst 'We willen tij- se film te maken hebben. We moeten laten zien dat Neder land een filmproduktie heeft, die van een hoge kwaliteit is. Dat het interessant is voor men sen uit het buitenland om die week in september naar Neder land te komen. Het moet hét festival gaan worden.' Aantal bezoekers Vorigjaar registreerden de Filmdagen 30.000 bezoeken aan films. Van Heijningen: 'Dit jaar mik ik 'iets' hoger. Het moeten er dit jaar tussen de veertig- en zes tigduizend worden. Ik heb de gok genomen om het aantal stoelen te verdubbelen. Vroeger hadden we Springhaver, 't Hoogt en City/Movies. Nu hebben we de drie zalen van Rembrandt er bij genomen. Dat zijn in totaal [bijna 900 stoelen per voorstel ling. En als we uitgaan van zes Voorstellingen per dag per bio- icoop...' Sponsors 'Ik ben erg blij |at de Rabobank weer met ons leedoet. Het is voor het derde jclar. Je bouwt toch een band op et een sponsor. Van de doel groep waarvoor de bank dit dqet, de studentenmarkt, gaf 76 procent in een onderzoek Bedrijvigheid alom op de 'zolder' van de Filmdagen dens de Filmdagen steeds bre der te werk gaan', betoogt Van Heijningen. 'Steeds meer de hele filmindustrie gaan cove ren. Ik wil dat het duidelijk wordt dat de Nederlandse Filmdagen een platform zijn van de hele Nederlandse filmindustrie. Dat er maar één jaarlijks festival is, waar de hele Nederlandse pro- duktie te zien is. En waar we alle activiteiten omheen kunnen bouwen die met de Nederland- aan film als het belangrijkste medium! te beschouwen.' An dere sponsors zijn ASA-studen- tenuitzerldbureau, Cannon-the- aters, Grblsch Bier en de Volks krant. Vara Heijningen: 'We mik ken op delgroep: hoog opgeleid, nu nog laag inkomen, brede in teresse, culturele belangstel ling. Utrecht is een studenten stad, en het grootste deel van onze bezoekers komt dan ook uit Utrecht.' Nevenprogramma's De Filmdagen bestaan uit meer dan 'alleen maar' de filmverto ningen. Er zijn praatprogram ma's, studiedagen en er wordt een screenactingseminar van vijf dagen georganiseerd. Zo houdt de Russische cineast Aleksej German een lezing. 'Die lezing moet veel discussie ople veren', zegt Van Heijningen. 'Het is weliswaar voor een klei ne groep specialisten, maar het is iets waar wij ons als organi satie mee kunnen profileren.' In het kader van 'Tien jaar Neder landse Filmdagen' werd via een enquête onder de leden van de Kring voor Nederlandse Film journalisten een programma sa mengesteld met de beste speelfilms, documentaires en korte films van de afgelopen tien jaar. Organisatie De organisa tie van de Nederlandse Filmda gen is een verhaal apart. Er is een kleine top: directie, pro gramma, financiën, produktie en Holland Film Meeting. Van Heijningen: 'We zitten hier nu met z'n twaalven. Per week ko men er twee a drie mensen bij. En voor het sponsorgedeelte hebben we een markteting-bu- reau in de hand genomen, die staan ook op onze pay-roll.' Wat moet er allemaal gebeuren? Van Heijningen somt op: 'Als je een festival wilt opzetten, komt er meer voor kijken dan alleen maar een lijstje met films ach ter elkaar zetten. In de Neder landse filmindustrie zijn zo'n 7.000 mensen werkzaam. Die moeten allemaal worden uitge nodigd. We moeten zorgen dat alle films er ook daadwerkelijk zijn. Verder nodigen we honderd buitenlandse gasten uit. Alleen daarvoor hebben we eigenlijk al iemand nodig. Wie nodig je uit en waarom, waar zitten ze, heb ben ze tijd? De openings- en de slotavond moeten worden geor ganiseerd. Dan heb ik het nog niet over de jury, de organisatie van de retrospectieven, de ne venprogramma's of de perscon tacten.' Het is duidelijk: Van Heijnin gen wil weer verder met z'n werk. Hij heeft er nog steeds plezier in. Volgend jaar weer? 'Wat mij betreft wel', zegt hij be scheiden. 'Maar eerst moet ik ervoor zorgen dat dit jaar alles letterlijk en figuurlijk goed draait.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 18