I Rabo band Nieuwe Europas binnenkort beschikbaar 'De klanten zien dat voordeel niet altijd' Nummer 17/7 september 1990 Romeijnders: 'Ik vraag me wel af waarom mensen echt heel lang op hun plaats zit ten. De doorstroming is niet optimaal. Dat hangt natuurlijk ook af van de persoon zelf of hij wel wil doorgroeien.' Pardijs heeft in de periode waarin hij bij de organisatie werkt de zelfstandigheid van de plaatselij- Tonnie Pardijs werkt inmiddels bij de Rabobank Varsseveid als aankomend relatiebeheerder agrarisch. 'De banken zijn allemaal heel enthou siast over de ervaringen die je hebt opgedaan. Ik zie het wel lukken. Ik weet waar mijn mogelijk heden liggen en dan zit ik binnen de organisatie goed. ke banken geproefd, 'ledereen is verant woordelijk voor zijn eigen plaatselijke bank. Dat speelt wat minder bij andere banken, die meer centraal worden geleid. Bij de Rabobankorganisatie is het zo, dat men verantwoordelijk is voor het eigen hachie en daar blijft men ook voor staan.' Lange: 'Als je bij een andere bank zit en je wordt overgeplaatst naar een andere functie, dan is de stap in wezen ook groot, maar je blijft bij dezelfde bank werken. Als je bij de Rabo bank naar een andere Rabobank wilt, krijg je echt een andere werkgever en een nieu we aanstelling.' Voordelen De coöperatieve organisa tievorm heeft enkele minder sterke punten, maar ook veel positieve. Peeters heeft er heel wat ontdekt: 'Er zijn er zoveel. Je kunt met offertes bijvoorbeeld veel sneller naar een bedrijf. Bij Rabobanken kan er in één of twee dagen goedkeuring zijn. Van concur renten ligt er vaak pas twee weken later een offerte. Dat heb ik tijdens mijn stage een paar keer ervaren. Dat is leuk om mee te maken. Zeker als een cliënt er ook nog een opmerking over maakt: De offerte was goed, maar ik vind het ook knap dat jullie zo snel zijn. Die cliënt zat toevallig ook nog bij een concurrent.' Romeijnders: 'Het is ook wel afhankelijk van de plaatselijke bank zelf. Ik heb ook bij banken gezeten waar ze helemaal niet zo snel waren en dus geen gebruik maken van de mogelijkheden die ze hebben.' Peeters vindt dat het puur afhankelijk is van het beleid van een plaat selijke bank. Voor een directeur best moei lijk om dat te veranderen. Maar volgens mij laten ze kansen in de markt liggen.' Ro meijnders: 'De kansen die het coöperatie ve wezen biedt, moet je echt vastpakken en benutten.' Achter klant 'Ik heb wel meegemaakt. dat de Rabobank daadwerkelijk heel lang achter een klant blijft staan', weet Lange te melden. 'De klant was in een milieuschan daal verwikkeld en de bank ging mee naar de rechtszaak. Ik denk dat andere banken dat niet zouden doen. Die lieten de klant het zelf uitzoeken.' Peeters vindt het te recht dat de Rabobank achter de klant blijft staan. 'Die is tenslotte lid van de coöperatie en die staat achter je. Ook in tijden dat het slechter gaat. Het is alleen jammer dat de cliënten dat voordeel niet altijd zien. Dat coöpera tieve, dat zegt ze vaak niet zo veel, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de opstelling van de plaatselijke bank zelf.' Andere bank Pardijs: 'Als een I ondernemer een goede ondernemer is, dan blijft de bank jaren achter hem staan. Andere banken kijken puur naar de winstcijfers en of hij z'n rente en af- lossing kan betalen. Als dat niet kan I worden gerealiseerd zal een handels- bank veel sneller afkappen. De Rabo- bank bekijkt het meer vanuit de onder- I! nemer zelf.' Romeijnders denkt dat het al bij de financieringsaanvraag speelt. 'Het is mijn ervaring dat een klant bij de Rabobank echt goed wordt beoor deeld. Je ziet nogal eens dat andere banken gretig zijn, die willen scoren. Ze willen graag geld uitzetten en ne men vaak wat meer risico.' 'Pardijs: Ik denk dat het moeilijker is om bij een Rabobank als klant binnen te komen, maar als je er eenmaal bent, dan staan ze ook vierkant achter je.' Varkensboer De eerste keer dat Pee ters - keurig in pak - met een relatiebeheer der op stap ging, was dat naar een varkens- boer. 'Er werd uitgelegd dat ik een stagiair was. Die man vroeg, 'dan wete ge toch wel wat verkens zijn?'. Ik zei dat ik dat wel wist. Dat illustreert hoe die mensen zich vaak opstellen tegenover mannen in pak. Het is gewoon leuk om te zien hoe een relatie beheerder daarmee omgaat en daarop in speelt. Het is best belangrijk dat je dat kunt. De ene keer zit je met een agrariër om de tafel, de ander keer met een groot industrieel. Je moet toch telkens weer de goede houding zien te vinden.' Ook Pardijs herinnert zich zijn eerste bezoek aan een cliënt. 'Dat was bij een loonwerker. Het was gewoon een bezoekje om de balanscijfers na te kijken. Daar mocht ik bij zitten. Het re sulteerde in een aanvraag voor een finan ciering van tegen het miljoen. Hij wilde iets met mestopslag en mesttransport begin nen. De relatiebeheerder sloeg bijna ach terover, want normaal werkt hij met finan cieringen van zo'n vijftigduizend gulden. Het ging door!' 'In de meeste gevallen is het contact met de klant heel goed', is de ervaring van Peeters. 'Je hoort wel vaak indianenverha len en daar wordt dan aan opgehangen dat de functie van relatiebeheerder zo zwaar is. Die is ook zwaar, maar ik denk dat het toch 90 procent leuke dingen zijn die je mee maakt. Over de resterende 10 procent kun je dan leuke anekdotes vertellen.' Zoals het er nu voor staat, zullen de vier rond de tafel over enkele jaren zelf boeiende verhalen kunnen vertellen over de afdeling Bedrijven bij een plaatselijke bank. Joh. Enschedé in Haarlem legt mo menteel de laatste hand aan de produk- tie van de nieuwe Europas. De pas met een heel eigen Rabobank-gezicht is de eerste plastic kaart die beschikbaar komt in een serie van vier passen, in ok tober is de Europas beschikbaar voor cliënten. Vers van de pers kijken de drukkers naar het resultaat. De eisen die aan de Europas wor den gesteld zijn hoog. Stapels Europassen liggen klaar om verder te worden verwerkt. Achter het woord Europas in de cirkel is de kaart van Europa zichtbaar. Net als bij de oude Eurochequepas is ook de Europas voorzien van het hologram met de beeltenis van Beethoven en de geldigheids duur. Met deze machine wordt het hologram aangebracht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13