Rabo band 'Balie? Probeer het maar eens twee weken!' Nummer 17/7 september 1990 BTZ. Ik was één van dn weinigen, denk ik. Dat was omdat ik iet gewoon niet kende. Maar toen ik ht t leerde kennen dacht ik: Hé, dat is he toch niet. Toen ik bij Particulieren was geweest, wilde ik naar Particulieren. Bedrijven vond ik uiteindelijk het leukst.' Voorkeur Wat interesseerde Lan ge bij Particulieren?: 'Hij Particulieren is het zo leuk, datje rr sen in aanraking kon hele rijke oude dame jeugdigen en werklozen thuis, ben ik altijd vrij weest en heb weinig ge: een kleine stad. Dan bank en dan zie je meer.' Romeijnders ve et allerlei men- t. Je ontmoet :jes, kinderen, Op school en leschermd ge ien. Ik kom uit l^om je bij zo'n peens zoveel 'gelijkt Bedrij- Frank Romijnders gaat als aankomend relatiebe heerder Bedrijven naar de Rabobank Venlo. 'Het is een ontzettend professionele bank en wat dat be treft ben ik heel blij dat ik daar kan beginnen. Het is volgens mij een ideale start. mensen ken je. Via de telefoon kun je heel veel te weten komen. Tijdens mijn eerste stage ben ik zelf aan het ploeteren geweest om bepaalde opdrachten tot een goed eind te brengen. Daarna loste, heel simpel ge zegd, één telefoontje met Rabobank Neder land het hele probleem op.' Peeters: 'Als we bij Rabobank Nederland een lezing bij woonden, zeiden ze altijd dat we mochten bellen als we vragen hadden. En dat zullen ze weten. Als iedereen op zijn eigen manier bezig is, laat je een hele hoop kansen lig gen.' Voorkeuren Alle vier rond de tafel heb ben een bedrijfs-economische vooroplei ding. 'Daardoor zijn we per definitie in 'Be drijven' geïnteresseerd', vindt Pardijs. 'Ik tenminste wel. Bij 'Particulieren' heb je dat gevoel veel minder. Daar ga je op een an dere manier met mensen om. Het is een heel andere functie.' Lange is het daar mee eens: 'Als een particulier met een vraag komt, geef je hem antwoord. Een bedrijf komt met een probleem en dan zoek je sa men een oplossing. Bij Bedrijven is het alle maal meer omvattend en veel uitgebreider.' Peeters: 'Ik ben het project eigenlijk zonder oogkleppen ingegaan, al heb ik HEAO com merciële economie. Alle stages waren leuk, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat Be drijven nog steeds mijn affiniteit had. Maar dat neemt niet weg dat ik van andere sta ges ook veel heb geleerd.' Vooroordeel Romeijnders: 'Je komt toch binnen met een vooroordeel van, Be drijven dat is het helemaal. Dat moetje al snel van je afzetten, anders sta je natuurlijk niet open voor de andere afdelingen. Ik denk dat het heel verstandig is, dat iemand van Bedrijven ook eens binnen een andere afdeling rondneust. Dat werk is niet min der. Het is gewoon anders.' Toen Lange bij de organisatie binnenstapte wilde ze naar ven met Particulieren: 'I heb toch een beetje het idee dat je bij Bedrijven sneller en meer kunt scoren. Maar je kunt ook harder vallen als je fouten maakt. Dat is bij Particulieren minder.' Pardijs: 'Particuliere relaties bewerk je als een massamarkt. D e benader je daarom ook anders. Hce kun je die hele grote groep bereiken. Er komt meer marketing bij kijken. Dat is één van de in teressante kanten van Particulieren. Bij Bedrijven speelt meer het persoonlijke.' Peeters: 'Die tendens zie je 3ij Particulie ren steeds meer met select ef relatiebe heer. Dat zijn ook interessar te func ties. Maar die zijn er nog maar zo wei nig.' Balie-ervaring Alle vier hebben achter de balie gestaan. Rom3ijnders maar kort.'Ik vond het wel heel leer zaam. Je denkt dat het zo gemakkelijk is, maar probeer het maar eens twee weken. Dan weet je waarover jc praat.' Peeters: 'In het begin is het echt wen nen. Je kunt van alle klanten op het scherm zien wat ze op hun rekening hebben en je ziet de personen :rbij. In het begin had ik echt het idee v an: Dat zijn toch eigenlijk allemaal priva-gege- vens. Maar dat went natuurlijk.' Ook Pardijs kwam er achter dat er aij een baliefunctie veel meer komt kijk en. 'Je hebt heel veel produktkennis nodig. Je moet wat weten van verzekeringen en reizen. Je moet alles weten van sparen en betaalrekeningen. Daar is een heel brede kennis voor nodig.' Bewondering Peeters: 'Het is knap hoe mensen reageren op I astige klanten.' De anderen vallen hen bij. Lange: 'Het is lastig als ze voor je staan en ze schreeuwen. Je krijgt dan echt bewondering voor de mensen die zo'n klant dan heel kalm en rustig te woord staan. Als je dat hebt meegemaakt, dan denk je heel anders over het werk van baliemedewer kers. Er komt veel mensenkennis bij kijken. Bovendien verandert er veel. Het gaat veel meer om advieswerk en veel minder om routinewerk.' Goed aanleveren Lange wós dus in eerste instantie geïnteresseerd in BTZ. 'Ja, als je in eerste instantie hoort wahet alle maal inhoudt - personeelsmanagement, in formatisering, al dat soort dingjn - dan denk je: Dat is leuk. In de prakt jk is het vaak alleen veel cijfertjeswerk en financië le administratie en verder niet. Ce perso neelsvoorzieningen liggen toch vaak bij de directeur. Informatisering doen ze heel an ders dan ik me had voorgesteld. Sommige banken waren al duidelijk verder dan ande re.' Romeijnders: 'Als je op zo'n afdeling BTZ werkt, dan merkje, dat als er bij com merciële afdelingen bijvoorbeeld iets fout of niet volledig wordt aangeleverd, je er bij BTZ ontzettend veel werk aan hebt. Nu be sef je, datje zaken bij zo'n afdeling goed moet aanleveren. Je kunt niet aankomen met halve stukken.' Bedrijfsvoering Pardijs denkt dat de afdeling BTZ steeds belangrijker wordt. 'Bedrijfsvoering krijgt een actievere rol bin nen de bank. Ze zal meer sturend bezig zijn en advies geven aan directie en be stuur.' Peeters: 'Ik wilde eigenlijk niet naar een afdeling BTZ. Op zich zijn de on derwerpen die bij een afdeling Bedrijfsvoe ring aan de orde komen heel interessant. Maar ik mis gewoon dat stuk commerciali teit. De contacten met cliënten. De afwis seling. Dat merk ik steeds bij een stage op een commerciële afdeling. Elke dag is an ders. Bij een afdeling BTZ heb je vaak dag in dag uit hetzelfde te doen. Dat spreekt mij gewoon niet aan.' Vrouw én HBO-er Als je als HBO-er én als vrouw binnenkomt. Hoe is dat? Lan ge: 'Ja, dat is wel lastig. Er zijn zelfs ban ken, die geen vrouwelijke relatiebeheerder willen. Die zetten geen vrouw op een post waarbij men agrarische relaties zou moe- Myrthe Lange wil veel leren om op den duur een volwaardig relatiebeheerder te zijn. Ze is bezig met twee sollicitaties, allebei voor aankomend relatiebeheerder. Vandaag het eerste gesprek gehad bij één van de twee. Afwachten dus. ten bezoeken. Wat ik vind is, dat er als vrouw veel méér naar je wordt gekeken. Je moetje méér waarmaken, uiterlijk en ook qua prestatie. Dat is in elk bedrijf en niet al leen binnen een bank. Ach, je moetje daar niet te veel van aantrekken en gewoon je best doen. Dan lukt het allemaal wel.' Par dijs heeft een bank meegemaakt waar het hoofd BTZ een vrouw was. 'Dat ging heel goed. Ik denk echter dat je als vrouw wel een opstelling moet hebben van, hier sta ik, en tegen vooroordelen op moet kunnen. Daar moet je je tegen afschermen.' Doorstroming Zijn Rabobankmensen anders dan de medewerkers van andere banken? Lange: 'Ik denk dat de mensen bij de Rabobank allemaal wat langer op een bank of afdeling zitten. Mensen bij andere banken worden veel vaker overgeplaatst.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12