Rabo band 'Dan ga je toch ook niet naar een ander... Wat is een onderlinge? Nummer 16/24 augustus 1990 Eigen familie 'Wij zeggen tegen de ban ken: Als je een financiering hebt, die je zelf niet kunt doen, dan ga je naar De Lage Lan den en niet naar een andere bank', stelt Van Mameren. 'En als je een hypotheek niet kunt verstrekken, dan ga je kijken naar een metafinanciering met Rabobank Nederland. Dan ga je toch ook niet naar een ander... Zo vanzelfsprekend moet ook Interpolis wor den. Het is - net als De Lage Landen - onze eigen familie. Interpolis zal daar ook aan moeten werken. De banken zijn autonoom en kiezen dus zelf waar ze hun verzekerin gen onderbrengen. Door kwalitatief goede produkten te leveren tegen een goede prijs kan Interpolis er voor zorgen dat de banken naar haar toe komen.' Autonomie Van Schijndel: 'De autono mie is een geliefd onderwerp in de organi satie. Ook bij de samenwerking met Interpo lis speelt de autonomie een rol. Wat is in wezen de autonomie van een bank? Het komt eigenlijk op één ding neer. Een bank is autonoom, als zij in haar werkgebied zelf standig geld kan aantrekken en dat zelf standig ook weer kan uitzetten. Komt één van die twee functies in gevaar, dan is de autonomie in gevaar. Als een bank haar geld telkens ergens anders zou moeten le nen of geen geld kan uitzetten, dan houdt de autonomie op. Interpolis ondersteunt wezenlijk de autonomie van de bank, omdat we met gecombineerde verzekeringspro- dukten komen, waarbij de bank het geld zelf mag houden. Vroeger was het zo, dat als de bank een levensverzekering verkocht van bijvoorbeeld Nationale Nederlanden, zij pro visie kreeg. Maar de spaarmiddelen gingen naar de verzekeraar. Die kwamen niet in het bancaire circuit. Wat wij zullen doen, is juist produkten ontwikkelen waarbij het spaar- Rabobank Nederland Verzekerings bedrijf J Werkgebied Aangesloten Banken deel bij de bank blijft. Dat doen we met de Lijfrentekoopsompolis, de Pensioenpolis sen en de Spaaroptimaal-hypotheek. Er komt dus een produktlijn vanuit Interpolis, waarbij de bank nieuwe mogelijkheden heeft om middelen aan te trekken en daar mee ook de eigen autonomie verder kan versterken. Dat maakt het dus extra aan trekkelijk om met Interpolis zaken te doen.' Groei De Rabobank heeft 10 procent van de Nederlandse verzekeringsmarkt. 'Alle banken samen hebben tussen de 15 en 20 procent', meldt Van Mameren. 'Amro en ABN doen al zo'n 150 jaar in verzekerin gen. Wij pas 25 jaar. We mogen dus best trots zijn op die 10 procent. Dat hebben de gezamenlijke Rabobanken toch maar voor elkaar gekregen!' Van Schijndel: 'Er is nog steeds groei. Belangrijke groeimarkten zijn de levensverzekeringen en pensioenen. Ne derland vergrijst. De financiering van de AOW wordt onzekerder en bedrijfspensioe- nen zijn niet meer zoals voorheen. Dus mensen gaan meer zelf sparen. Juist dat geld moeten we als Rabobank proberen aan te wenden voor ons bancaire circuit. We gaan er veel werk van maken om in die markt een belangrijke positie in te nemen. Met de Lijfrentekoopsompolis hebben we trouwens in vier jaar al 30 procent van de markt weten te verwerven. Dat is dus per jaar een bedrag van 400 miljoen gulden. En dat zijn zeer aantrekkelijke langlopende middelen, die voor ons als Rabobank van le vensbelang zijn.' Standaardprodukt Tien jaar geleden was een koopsompolis iets moeilijks, ook voor de banken', weet Van Schijndel. 'Nu gaan ze als standaardprodukt over de toon bank. Ik vind dat een mooi voorbeeld van produktontwikkeling. Net als de Spaaropti maal-hypotheek. Een zogenaamde hypo theek met leven was tien jaar geleden ook een bijzondere constructie. Daar werden ze op de bank nerveus van. Haken en ogen, erfrecht, fiscus. Nu is het een standaard produkt. Meer dan 50 procent van de door de Rabobanken verstrekte hypotheken heeft deze vorm. Wat dat betreft opent de strategische alliantie met Robeco ook mo gelijkheden. We kunnen er in plaats van ge woon een spaarbedrag bijvoorbeeld een stukje Robecofonds inbrengen. Als je straks zo'n polis wilt kopen om eerder met pen sioen te kunnen, ga je naar de bank en zegt: Bank ik heb hier 10.000 gulden, zet maar 25 procent op een spaarrekening, 25 pro cent op Robeco, etc. Door een hoger risico profiel heb je dan kans op meer rente. Men noemt dat unit-link-produkten. Produkten waar verschillende componenten aan el kaar worden gelinkt, geknoopt. We hebben nu als Rabobank een hele nauwe verbinding met een verzekeraar en met een professionele belegger. Dat biedt mogelijkheden.' Onderlingen Van Schijn del had graag gezien, dat meerdere verzekeraars, zo als Avéro en OLM, meededen in de fusie: 'Het is jammer, dat het niet is gelukt. Ik denk wel, dat onze fusie iets te maken heeft met een bunde ling van maatschappijen in het noorden. Avéro, OLM en OVVM zijn nu gefuseerd. Ik hoop werkelijk dat het nog eens tot een gesprek komt tussen deze maatschappijen, Interpolis en de Rabo bank. Het zou jammer zijn als wij als Inter polis de andere onderlinge verzekerings maatschappijen moeten beconcurreren. We hebben dat altijd proberen te vermijden. We moeten in de nieuwe situatie uiterst be hoedzaam met die verhouding omgaan om op langere termijn kansen open te houden. Maar ook om de belangen van de banken, die relaties met de andere onderlingen heb ben, niet te schaden.' Van Mameren: 'We blijven proberen met onze onderlinge vrien den bij elkaar te komen. We willen niks for ceren, maar we kunnen ook niet eindeloos Centrale Bankbedrijf J Van Mameren: 'Je kunt een onderlinge verzekeraar vergelijken met een coöpe ratieve bank. Een onderlinge heeft ook leden. Al zijn bij ons over het algemeen alleen bedrijfsrelaties lid en bij een on derlinge iedereen, die er verzekerd is. Een onderlinge is dus een coöperatieve verzekeringsmaatschappij, die het geld wat ze binnenkrijgt via premies, na reser vevorming, etcetera, zoveel mogelijk ten goede laat komen aan de leden. De le den hebben ook zeggenschap. Ze wor den uitgenodigd voor de ledenvergade ring, zoals wij dat met onze leden ook doen.' wachten.' Van Schijndel: 'De markt dwingt je ook tot keuzes. Als je het niet doet, dan word je ingehaald. We doen niets om de an deren in een dwangpositie te brengen. Nee, de markt geeft aan welke kant het uit gaat, wat de mensen willen hebben. De technolo gie komt beschikbaar, waardoor je lagere kosten kunt bereiken. Ook daaraan moet je meedoen. Het is niet anders.' Van Schijn del: 'Er zit overigens nog 30 tot 40 procent van de Rabo-portefeuille bij de commerciële verzekeraars. Laten we eerst maar eens proberen daarvan wat meer naar Interpolis toe te trekken.' Koerswijziging 'Wij hebben zelf ook een koerswijziging ingezet', zegt Van Mameren. 'Toen we begonnen in verzekeringsbemid deling, zo'n 25 jaar geleden, waren we van mening, dat wij als Rabobank intermediair moesten zijn in verzekeringen en dat er keus moest zijn uit diverse maatschappijen. Die koers hebben we een paar jaar geleden verlegd. Wij hebben toen gekozen voor de onderlingen. Natuurlijk maken de autonome banken de keuze en uiteindelijk ook de cliënt. De mogelijkheid tot het afsluiten bij commerciële verzekeraars moeten we niet afsnijden. Provisie is ook inkomen. Alleen is het jammer, dat als een levensverzekering of pensioenverzekering niet naar Interpolis gaat, de bank alleen provisie krijgt. Het spaargeld zijn we dan kwijt. Je bouwt in dat geval vermogen op buiten de organisatie, terwijl het nu mogelijk is om de verzekering bij Interpolis onder te brengen. Dan wordt vermogen opgebouwd binnen de organisatie.' Eén gezicht Van Schijndel: 'We hebben een uitgebreid vestigingennet. Dat moeten we ten volle benutten. Verzekeren en beleg gen zijn voor veel cliënten ondoorzichtige produkten. Op de Rabobank krijgt de klant een gezicht bij het produkt. Dat kost iets meer, dan wanneer hij rechtstreeks naar een verzekeringsmaatschappij gaat. Maar bij een schade krijgt hij direct advies en wil hij beleggen, dan wordt er met hem meege dacht. Als iemand een koopsompolis wil ko pen, doet hij dat niet op een advertentie uit een of ander blad bij een of ander vaag be drijf. Nee, daar hoort een vertrouwd gezicht bij. Als iemand grote sommen geld belegt voor de oude dag, dan wil hij weten dat het bij een veilige firma zit. En hij wil er een ge zicht bij hebben.' 'De Rabobank heeft in Nederland een betrouwbare naam, dat moeten we gebrui ken. We hebben een goede infrastructuur, goede produkten en boven alles hebben we een betrouwbaar imago.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9