Rabobank sponsort jubilerende Filmdagen Rabo band Bij volgende Raboband: special over filmdagen met aanbieding voor medewerkers De strijd om de studentenmarkt is in alle hevigheid ontbrand. Alle grote banken zoeken naar wegen om de interessante cliënten van de toekomst voor zich te winnen. Aan het begin van het nieuwe studiejaar wor den voor de tiende keer de Ne derlandse Filmdagen gehouden. De Rabobank is één van de hoofdsponsors van dit jaarlijkse festival voor filmliefhebbers. 'Een goede gelegenheid voor de bank om zich onder studenten te profileren', vindt Wim Lou- werse, sponsorbaas van Rabo bank Nederland. 75 procent bezoekers is student Nummer 16/24 augustus 1990 De banken trekken stevig van leer in de strijd om de gunst van de stu dent. Over het algemeen niet met bancaire produkten, want die lijken steeds meer op elkaar. Bovendien zijn er weinig mogelijkheden om daar nog verschillen in aan te brengen. Daarom worden andere middelen ontwikkeld om zich in de studen tenmarkt te kunnen profileren. Bijvoorbeeld met de studentenpas met allerlei voordeel voor studenten. Zoeken Een enkele bank heeft al een studentenpas. Andere kijken dit jaar de kat uit de boom en brengen in een beperkt proefgebied zo'n pas aan de studerende man en vrouw. Dat doet ook de Rabobank met de Studenten-Euro-Pas in de studen tensteden Deventer en Leiden. Maar er ge beurt méér. Sponsoring van belangrijke ac tiviteiten, waarin studenten zijn geïnte resseerd. De Rabobank is daarom opnieuw sponsor van de Nederlandse Filmdagen, die eind september in Utrecht worden gehou den. 75 procent student Waarom de spon soring van de Nederlandse Filmdagen? Lou- werse: 'De Rabobank zoekt profilering in de studentenmarkt. We weten dat 75 procent van de bezoekers van de Nederlandse Film dagen uit studenten aan FIBO's of universi teiten bestaat. Dat is exact de doelgroep waar we achteraan zitten. Dan is zo'n festi val een prima gelegenheid om je te profile ren. De culturele uitstraling die we bijvoor beeld bij sponsoring van serieuze muziek nastreven, is ook heel goed mogelijk bij een filmfestival als dit. Dat is ook cultuur.' Onderzoek Jongeren, en met name stu denten, brengen frequent een bezoek aan de bioscoop. Film en filmcultuur leeft heel sterk bij die doelgroep. Dat heeft een onder zoek van de Nederlandse Filmdagen, dat een aantal jaren geleden werd uitgevoerd, heel duidelijk laten zien. Tijdens het ko mend festival onderzoekt het marketingbu reau van de Filmdagen opnieuw wie de be zoekers zijn en waar ze vandaan komen. De bezoekers komen voor een deel uit Utrecht, maar duidelijk is dat het Festival een grote uitstraling heeft naar de rest van Nederland en ook daar vandaan mensen aantrekt. Er komen heel wat be zoekers van buiten Utrecht. De Domstad ligt immers heel cen traal in het land. Méér bezoekers De pers maakte vorig jaar nogal wat op merkingen over de organisatie van het festival. Waarom is de Rabobank dan opnieuw sponsor? Louwerse: 'Zowel het artistieke als het commerciële traject wa ren in dezelfde handen. Nu is het artistieke gedeelte gelegd bij de nieuwe directeur, Jacques van Heijningen, en zijn staf. Zij doen de programmering van het festi- 1 val. Het commerciële traject is in handen gelegd van een marke tingbureau. Overigens verwel komden de organisatoren vorig jaar bijna 25.000 bezoekers. Dit jaar wordt gestreefd naar 5.000 bezoekers méér. Dat is een goede basis om er nu en in de toe komst als Rabobank nog harder tegenaan te gaan. Dat allemaal om de studenten markt nog intensiever te kunnen interesse ren voor de Rabobank.' Banken bij festival 'Dit jaar willen we alle studentenbanken bij het festival betrek ken', meldt Louwerse. 'De coördinatoren van die banken kunnen het festival een dag bezoeken, om zelf kennis te maken met dit gebeuren. We doen dat in samenwerking met Marketing Particulieren. Het wordt niet alleen sfeer proeven, maar we willen met el kaar ook discussiëren over hoe we het nog beter kunnen inzetten. We hopen dat er hele praktische suggesties uit naar voren ko men.' Waar denkt Louwerse dan aan? 'We zouden tijdens het festival op verschillende plaatsen in het land een Rabobank-filmdag kunnen organiseren. Dan breng je verband tussen de Rabobank Filmdag en het grote festival in Utrecht. Op die filmdag zou je een selectie kunnen tonen van de beste films die op het festival te zien zijn.' Dagje Film Utrecht 'We proberen de medewerkers zoveel mogelijk bij sponsor projecten te betrekken. Dan weten ze waar mee we bezig zijn. Dat is niet altijd mogelijk, maar bij de Nederlandse Filmdagen kan het heel goed', aldus Louwerse. Daarom wordt in het volgend nummer van Raboband uitge breid aandacht besteed aan de Utrechtse Filmdagen. Daarin onder andere een bijzon dere aanbieding voor medewerkers van de Rabobankorganisatie. Louwerse: 'Zaterdag 22 september kan voor veel mensen een dagje film in Utrecht worden. We hebben dan één van de bioscopen tot onze beschik king. Daar zal een van de meest interes santste films van het festival worden ver toond. De medewerkers van de Rabobank zullen daar als gasten worden ontvangen. Dat zal ook duidelijk in het theater merkbaar zijn. Wellicht kan ook een be zoekje worden gebracht aan het gebouw van Ra bobank Nederland aan de Croeselaan in Utrecht. We gaan dat nog nader uitwerken en bekijken wat mogelijk en het meest praktisch is.' Regisseur Frans Weisz (r) ontvangt het Gouden Kalf1989 voor de film Leedvermaak.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5