Steeds meer waardevolle zaken per beveiligd transport naar banken Rabo band 'In het verre verleden werkte ik als boekhouder bij een aannemers bedrijf', vertelt Harry Weiten van transport in Best. 'Ik haalde bij de plaatselijke Boerenleenbank het geld voor de wekelijkse loon zakjes. Als mager mannetje ging ik naar de bank en kwam er met volle zakken dik weer uit. Er bestond nog geen beveiligd transport. Bij de bank stond het apart vervoeren van waardepapier ook nog in de kinderschoenen.' Tot 1976 werd geld via de PTT verzonden. Er kwamen in dat traject steeds meer vermissingen, zodat werd gezocht naar andere manieren van transport. Heen en weer Nummer 16/24 augustus 1990 Sealbag Zaken die van Rabobank Ne- derland naar de lokale banken gingen, wer den in gesealde plastic zakken vervoerd. Sinds enige tijd worden voor waardezendin- gen zogenaamde sealbags gebruikt. Wei- ten: 'De speciale sluiting van de sealbag zorgt ervoor, datje elke beschadiging ziet. Het plastic gaat eerder kapot dan dat de lijm loslaat. Leuk detail is, dat de gebruikte plastic sealbags worden gerecycled. Er wor den kunststof paaltjes van gemaakt.' Passen Een paar jaar geleden, toen er nog geen pincode bestond, werden Euro- chequepassen niet als waarde-artikelen ge zien. Zonder cheques kon je met een pas immers niks beginnen. Weiten: 'Toen kwam de pincode, waardoor je met zo'n pas geld uit de muur kon halen. Sinds kort worden ook Eurochequepassen met beveiligd ver voer verzonden. Voordeel is dat de passen bij de banken meteen in het beveiligde ge bied terecht komen. De passen gaan niet rechtstreeks vanuit Joh. Enschede naar de banken. Om problemen met cliënten zoveel mogelijk te voorkomen, worden de passen hier in Best eerst stuk voor stuk gecontro leerd. Daarna gaan ze als optiezending mee met beveiligd vervoer. Voor Nederlands geld en vreemde valuta wordt meteen gereden, anders ontstaat er namelijk renteverlies. Maar passen en cheques kunnen wel een dagje wachten. Ook bij de collectieve ver vanging van passen wordt trouwens vanaf volgende maand gebruik gemaakt van be veiligd vervoer.' Taxi en bus 'We werken nu volgens een afroepsysteem', meldt Weiten. 'Bestelteen bank vandaag Nederlands geld, dan hebben ze dat morgen. Cheques, pasjes en vreem de valuta zijn aan dat afroepsysteem opge hangen via het optiesysteem. Je kunt zeg gen dat we nu werken volgens een taxisys teem. Onlangs hebben we in interbancair verband binnen het rayon Breda van de Ne- derlandsche Bank een proef gedaan met een zogenaamd buslijnsysteem. Hieraan deden 69 Rabobanken mee. Bezorging van waardezendingen vindt dan plaats op vaste dagen op vaste tijdstippen, volgens een vaste route. Het aantal bezoeken per week kan een bank tot op zekere hoogte zelf kie zen, twee, drie of vijf keer. Het resultaat van de proef was 20% lagere transportkosten. Over het algemeen was men tevreden.' 'Een nadeel van het bussysteem is, dat als de nood aan de man is en een bank heeft opeens geld nodig, er toch weer zo'n dure taxi moet rijden. Een voordeel is, dat de banken een bewuster kasbeheer voeren. Ze weten precies wanneer ze weer nieuwe voorraden krijgen. We bekijken nu of we het bussysteem landelijk zullen gaan voeren. Beveiligd vervoer is letterlijk en figuurlijk constant in beweging.' De lokale banken kregen vorig jaar geza menlijk 100.000 zendingen Nederlands geld thuisbezorgd. 33.500 keer werd er Nederlands geld aan de Nederlandsche Bank geretourneerd. Andere zendingen, zoals vreemde valuta, traveller cheques en effecten vonden vorig jaar 126.000 keer hun weg naar de lokale banken en er waren 30.000 retourzendingen. et Nederlandse geld voor de lo- kale banken werd met een eigen geldauto van de Boerenleen bank opgehaald bij de Nederlandsche Bank in Eindhoven', weet Weiten nog. 'Het ging om miljoenen per dag. Op de drukste dag werd bijna f 100 miljoen door mensen handen geteld. Er stond geen bewaking bij. Het was wel een beveilig de ruimte met kogelvrij glas en zo. Banken uit de omgeving kwamen vaak zelf geld halen. Soms meer dan vijf ton. De gevul de enveloppen werden 's avonds naar de PTT ge bracht en die zorgde dat het geld de volgende dag bij de banken was. In 1976 vond men het tijd om het Nederlandse geld op een beter beveiligde manier naar de banken te verzenden. Toen werd overgestapt op het zoge naamde beveiligd vervoer. Van Gend Loos haalde het geld op bij de agent schappen van de Neder landsche Bank. Een bank bestelde geld en de Neder landsche Bank maakte de zending klaar. De vervoer der werd geïnformeerd, dat er een zending klaar lag en bracht die de volgende dag naar de betreffende bank.' Eigen vervoer In 1968 werd het 'eigen vervoer' van de Rabobank opgericht. Tot en met 1982 werd daarmee niet alleen post vervoerd, maar ook cheques, betaalpas- sen, etc. Buitenlands geld ging nog via de PTT. Weiten: 'Eigenlijk is de rode draad van mijn verhaal, dat zaken waarvan men bij wij ze van spreke gisteren vond, dat ze geen waarde vertegenwoordigden, vandaag wel een bepaalde waarde hebben. Eerst ging men het Nederlands geld per beveiligd transport vervoeren, later ook de vreemde valuta. Vervolgens bedacht men, dat cheques in de criminele belangstelling staan. De criminele waarde van een Euro cheque kan boven de f 300,- liggen, omdat er bijvoorbeeld in Duitsland DM 400 op mag worden uitgeschreven.' Optiezendingen Eind 1982 kreeg Wei ten de opdracht om de cheques die van drukkerij Joh. Enschede Zn. kwamen, vreemde valutazendingen van de Utrechtse Valutakas, travelier cheques en alle andere waarden voortaan via beveiligd vervoer te la ten transporteren. Op 1 juli 1983 werd daar voor het landelijke net van Van Gend Loos operationeel. Betaal- en Eurocheques wer den voortaan bij Joh. Enschede opgehaald en 's nachts bij de vervoerder gesorteerd in eigen postkamers. De vreemde valuta's wer den dagelijks in Utrecht opgehaald en ook in de postkamers gesorteerd. Weiten: 'Het zou wat overdreven zijn om voor twee setjes Euro cheques een geldauto te laten rijden. Dat soort zendingen wordt dus maximaal drie dagen vastgehouden. Krijgt een bank een zending Nederlands geld, dan krijgen ze de cheques er meteen bij. Dat noemen we een optiezending. In 1983 ontstond ook de mo gelijkheid om voor een klein tarief, via het zelfde circuit, zendingen van de banken mee terug te nemen naar Rabobank Nederland. Dat gebeurde in verzegelde enveloppen.' Weiten: 'In Eindhoven staat nog een hele oude eigen geldtransport wagen. Er zitten slangen in met een trechter, waardoor de chauffeur de medewerker in de beveiligde ruimte achter kon toespreken. De achterdeur is een centimeters dikke stalen plaat. Heel primitief allemaal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13