Rabo band 'f 50.000,- voor een HBO-er? Een schijntje!' Geen doorgroei mogelijk? Nummer 15/10 augustus 1990 de ervaring van de betreffende medewer ker. Vervolgens wordt een individueel stage programma samengesteld. 'Die stages wor den waardevoller als ze worden gevolgd op een andere dan de eigen bank', licht Zewald toe. 'Tijdens de stages proberen we een op timale leersituatie te creëren. Na afloop van het basisjaar bezit de deelnemer niet alleen de juiste vooropleiding, maar ook de funda mentele vakkennis en ervaring om deel te nemen aan het vervolgtraject. En om door te groeien naar een kaderfunctie natuurlijk.' Begeleiding De deelnemer aan de ba sisopleiding heeft het niet eenvoudig. Maar ook van de directie van de bank worden de nodige inspanningen gevraagd. Zewald: 'Meestal treedt de directeur of een staflid van de bank op als begeleider. Een mede werker die de opleiding gaat volgen, legt bij die begeleider een claim op geld, tijd en or ganisatie. Vooral de stages vragen veel tijd van de begeleider. Overigens geeft ook de regionale adviseur Organisatie, Personeel en Opleidingen ondersteuning als dat nodig is. De 'Opo' bewaakt bovendien de kwaliteit van het geheel. Een andere taak van deze adviseurs in het project bestaat uit het mee werken aan de opzet van een opleidings- en een begeleidingsplan. Met zo'n plan wordt de dagelijkse gang van zaken op de bank het minst gehinderd.' Vervolg De HBO-ers, die inmiddels bij plaatselijke banken werken, moeten in een jaar of vier doorgroeien naar een kader functie. Als ondersteuning daarbij wordt een op maat gesneden ontwikkelingsprogram ma, het vervolgtraject, aangeboden. Om dat zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de oordeelsvorming, individueel leiderschap, overtuigingskracht en prestatiemotivatie. Diagnose-conferentie Om te kunnen zien welke opleidingen er na het basistra ject nog moeten worden gevolgd, kijkt men in welke mate de HBO-ers voldoen aan het profiel. Dat gebeurt in een diagnose-confe rentie. Daarbij worden de kandidaten in si tuaties gebracht, die sterk lijken op situ aties die ze later in een middenkaderfunctie zullen tegenkomen. Getrainde observato ren bekijken het optreden en registreren het. Dat wordt afgezet tegen het profiel. De observatoren, waaronder directeuren van plaatselijke banken, bereiden zich drie da gen lang goed voor op hun rol. De kandida ten worden door maar liefst zes observato ren, die de kandidaten vooraf niet kennen, beoordeeld. De resultaten worden bespro ken met de kandidaat en met de directeur van de eigen bank. Daarna komt er een ont wikkelingsprogramma op maat. Rendement Als een medewerker van een bank zich voorbereidt op een kader functie, is het dan wel interessant voor de bank om er veel energie, tijd en geld in te stoppen? Immers, hoe lang blijft een mede werker bij zijn eigen plaatselijke bank? Zewald: 'De vraag is of je als directeur niet een denken moet ontwikkelen, waarbij je het aandurft de kwaliteit van de personele bezetting wat aan de extra hoge kant te la ten zijn. Natuurlijk, je weet dat ze op een ge geven moment weer weggaan. De winst zit er in, datje een aantal jaren een overdosis aan hoogwaardige inbreng krijgt. Over ren dement gesproken, we halen in het project pas afgestudeerde HBO-ers binnen en daar betalen de banken na het leer-werktraject van een jaar f 50.000,- voor. Dat is een schijntje. Daar krijgen ze iemand voor die binnen de organisatie heeft rondgekeken, opleidingen en trainingen heeft gehad. Zo'n HBO-er kan die f 50.000,- terugverdienen.' Bewegen 'Als je iemand hebt die bin nenkomt in salarisschaal vijf punt nul en die na tien jaar in schaal vijf punt tien zit', Externe instroom (HBO-ers) kaderfunctie Basistraject Interne instroom praktijk, is vorig najaar aan alle directeuren met een HBO-er op de bank gevraagd welke gedragingsvormen in middenkaderfuncties het meest voorkomen. Dat resulteerde in een kaderprofiel waarin vijftien criteria zijn verwerkt, die essentieel zijn voor het uit oefenen van een functie op het niveau van het middenkader. Om er enkele te noemen: vraagt Zewald zich af, 'welk effect heeft dat? Bij een gelijk gebleven output maakt die medewerker het produkt doorz'n hogere salaris alleen maar duurder. Als je daar niet op wordt aangesproken en je zit lekker onder die paraplu in blauw-witte kleuren en de dagen rijgen zich aaneen, waarom zou je je dan onge rust maken? Het gaat erom met elkaar te kij- Mensen die bij hun eigen bank geen doorgroeimogelijkheden hebben, wat moeten zij als ze verder willen? Zewald: 'Als je de kriebels hebt en je krijgt op de eigen bank de ruimte niet, waarom kijk je dan niet in de vacaturegids. En als Ik zoiets zeg en ik hoor dan iets over een huis en zo, dan is dat ook een signaal. Als je het onbegrip alleen maar bij de bank legt, dan kom je er niet.' ken naar wat mensen kunnen en datje ze uit daagt waardoor er nieuwe impulsen komen.' Hoger niveau? Waarom moeten we naar een hoger niveau? Het gaat toch goed met de bank! Die vraag kom je regelmatig tegen. Wat is daarop het antwoord van Zewald? 'Bij mij op de hoek zit een voortref felijke slager. Die is onlangs lid geworden van de Keurslager-organisatie. Als klant zie je dat hij zijn assortiment aan het vernieu wen is. Als ik met hem praat dan blijkt dat er in 1989 geen enkele noodzaak was om aan sluiting te zoeken bij de Keurslagers. Het staat er 's zaterdags barstensvol. Maar hij zegt, dat hij het over vijfjaar zo nog wil heb ben. Dan denk ik: Dat is denken aan de toe komst. De oude klanten zullen minder afne men en in de toekomst moet die slager het hebben van de nieuwe klanten met hun nieu we wensen. Dat is goed ondernemerschap.' Informatie De regio-adviseurs kennen de mogelijkheden en de directeuren van de banken hebben brochures ontvangen. In die brochure worden de kadertrajecten beschre ven. Daarnaast beschrijft de studiegids al lerlei cursussen en opleidingen. 'Vroeger stond zo'n gids op het bureau van de direc teur', weet Zewald. 'Als er een studie moest worden gedaan dan werd die ook door de di recteur uitgezocht. Maar dat komt natuurlijk niet meer voor. Iemand die over zijn toe komst nagedacht heeft, gaat daarover in gesprek met zijn directeur. Een directeur die bezig is met de toekomst van zijn bank praat daarover met zijn medewerkers. Als beiden besluiten via het kadertraject te in vesteren, dan meldt de directeur de medewerker aan.' Vraag bepaalt Zewald sprak onlangs een opleidingsfunctionaris van een andere bank. 'Daar krijgen ze een nieuwe compu- terlijn. Die man vroeg hoe wij in zo'n situatie de opleidingen verzorgen. Hij zei maar steeds, dat de kantoordirecteuren van zijn bank eigenlijk heel tevreden zijn met de hui dige apparatuur. Maar van bovenaf is opge legd dat het gaat veranderen. Hoe ga ik dat nou verkopen, vroeg die man zich af. Bij onze Rabobankorganisatie wordt zoiets vooraf in alle gremia, overlegorganen, be sproken. Wat we gaan doen is daar de vraag. Daarna komt de vraag hoe we het gaan doen. Heel zwart-wit gezegd moeten opleiders bij die andere bank een nieuwe ontwikkeling gedragen krijgen. Die proble matiek kennen wij niet. De regio-adviseurs vragen aan banken of ze behoefte hebben aan een HBO-er. Steken veertig banken hun vinger op dan nemen wij er veertig aan. We gaan straks niet leuren met die mensen. Banken halen bij ons een HBO-er omdat ze er een willen hebben.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9