D Studenten- Euro-Pas nieuw hulp middel bij vergroten penetratie studenten markt Rabo band Met de regelmaat van de klok in troduceert de Rabobank nieuwe produkten of worden bestaande produkten aangepast aan de wensen van de consument. Ook zijn er markten waarop nog veel te winnen valt. De studenten markt is daar een goed voor beeld van. In de praktijk blijkt het echter niet eenvoudig stu denten aan de bank te binden. Daarom wordt veel geld en ener gie gestoken in de marktbewer king in typische studentenste den. Dat is op termijn een orga- nisatiebelang, want studenten zijn interessante cliënten voor de toekomst. Nu is er een nieuw hulpmiddel voor de marktbewer king dat in samenwerking tus sen de produktgroep Betaal diensten en Marketing Particu lieren is ontwikkeld: de gele Stu- denten-Euro-Pas. In Leiden en Deventer wordt die pas het ko mende studiejaar uitgeprobeerd. Nummer 15/10 augustus 1990 e Studenten-Euro-Pas geeft veel voordelen en extra's. Aanzienlijke kortingen op plaatselijke en lan delijke evenementen. Exclusief voor studen ten aan een WO- of HBO-instelling. Interes se? Een folder ligt klaar bij de Rabobank.' Zo luidt ongeveer de tekst van een advertentie die in plaatselijke (studenten-)bladen zal ver schijnen in Leiden en Deventer. Die adver tentie is één van de middelen waarmee wordt geprobeerd studenten over te halen een Studenten-Euro-Pas aan te schaffen, een Studentenrekening te openen en om de student aan de bank te binden. Slaat de pas aan, dan volgt volgende zomer een landelijke introductie. Twee passen De Studenten-Euro-Pas hoort bij een gewone Europas. Samen vor men ze één geheel. De gele pas biedt name lijk nog geen betaalfaciliteiten. Als de proef slaagt zullen beide passen volgend jaar tot één studentenpas worden samengevoegd en is de pas ook geschikt voor gebruik in be taal- en geldautomaten. De bedoeling is, dat de Studenten-Euro-Pas wordt gekoppeld aan een Studentenrekening. De huidige Studen- ten-Euro-Pas is verkrijgbaar voor één tientje. Penetratie vergroten Deventer is één van de banken die aan de proef meedoet. Het gaat daar om een markt die bestaat uit stu denten aan twee HBO-instellingen. De bank heeft een stuurgroep van vijf mensen, die de activiteiten gericht op studenten coördineert. Hoofd Particulieren en voorzitter van de stuurgroep Harry Hoekstra ziet de pas hele maal zitten: 'We hebben nu een penetratie van 26 procent in die markt. Dat willen we omhoog brengen. De studentenpas is daar een goed hulpmiddel bij. We streven er naar zo'n vijftienhonderd passen af te zetten.' Landelijk én lokaal Opvallend geel, voor zien van de Europese vlag en een wereldbol die Europa toont, zo ziet de nieuwe pas er uit. Achter het plastic kaartje zit méér dan op het eerste gezicht lijkt. Arnold Tak, bij Rabo bank Nederland coördinator van de activitei ten op het gebied van de studentenmarkt: 'De pas biedt écht interessante voordelen en extra's. We hebben een groot aantal lan delijke evenementen en activiteiten, waar van de studenten op een voordelige wijze ge bruik kunnen maken. Een aantal daarvan wordt speciaal voor de houders van de pas georganiseerd. Belangrijk zijn ook de plaat selijke evenementen. Die zijn door de twee banken zelf geregeld. Daarmee onderschei den wij ons van andere banken, waarvan er enkele ook zo'n kortingpas aanbieden.' Interessante aanbiedingen Als de hou der van de pas optimaal gebruik maakt van alle voordelen, dan kan hij daar enkele hon derden guldens mee besparen. Op de lijst van 'Landelijk voordeel' staat onder meer een bezoek aan de Europese Commissie in Brussel. Dat bespaart al zo'n f 50,- op de normale kosten die inclusief reis, lunch en drankje op het dubbele uitkomen. Verder staan er voordelige, interessante bezoeken op het programma aan de Optie- en Effecten beurs in Amsterdam en aan de veiling in Aals meer. Voorts geeft de pas fikse kortingen op de toegang tot het door de Rabobank ge sponsorde Festival Oude Muziek en de ten toonstelling De Tijd. Voor zover nu bekend, krijgt de student met het pasje ook nog eens twaalf keer gratis de Volkskrant en kan hij goedkoop kennismaken met de golfsport. Plaatselijk voordeel Met de lijst van lan- delijk voordeel is de aantrekkelijkheid van het gele stukje plastic nog niet uitgeput. Bei de banken bieden hun cliënten ook nog eens korting op plaatselijke activiteiten. Zo geeft Leiden reductie op de Openbare Bibliotheek en op deelname aan sportieve activiteiten. Deventer heeft ook voordeel bij de biblio theek in haar pakket. Daarnaast is er korting op bowlen en op een abonnement van de schouwburg. 'Het mes snijdt aan twee kan ten', vindt Hoekstra uit Deventer. 'De schouwburg, de bowlingbaan en de biblio theek vinden de extra publiciteit die wij met de pas geven heel aantrekkelijk. Dat maakt het onderhandelen over de kortingen een voudiger. Dezelfde drie instanties wijzen in hun advertenties weer op de voordelen van de Studenten-Euro-Pas. Dat maakt het voor ons en voor die instellingen interessant.' In middels is er exclusief voor de houders van de studentenpas een CD in de maak, die gra tis wordt uitgereikt. Dat betekent meteen al een voordeel van zo'n f 35,-. De gele pas, die studenten voordeel geeft op tal van evenementen. Concurrenten 'We onderscheiden ons maar weinig van de concurrenten', stelt Tak vast. 'De bancaire produkten lijken veel op elkaar en ook de kortingspasjes beginnen te komen. De ABN heeft een Eurostyle-rekening voor jongeren van 15 tot en met 24 jaar met als openingslokkertje een CD met hits. Nog vaag is die bank over kortingen op bankpro- dukten en activiteiten op het gebied van mu ziek, sport en reizen. Ze worden wél in het vooruitzicht gesteld. Concreter is fusiepart ner Amro met z'n studentenrekening en de bijbehorende Card. Daarmee is 10 procent voordeel te behalen bij de kapper en bij fes tivals en concerten. De Postbank heeft mo menteel een proef met een voordeelpas, de Count Down Card, in Eindhoven en Gronin gen. ledereen knokt om die doelgroep en gooit het over de promotionele boeg.' Actief studentenbeleid Negenendertig Rabobanken in studentensteden hebben nu een speerpuntfunctie voor de organisatie. Tot voor enkele jaren was het voor de banken in die steden niet interessant om veel geld en tijd in de bewerking van de studenten markt te investeren. Als de studie erop zit zeggen de studenten meestal het werkge bied van de studentenbank vaarwel en vesti gen ze zich elders. Dat werkte niet motive rend. Nu heeft Rabobank Nederland een ac tief studentenbeleid met bijbehorend budget voor die banken. 'Eigenlijk hebben we een heel groot marktaandeel in de jeugd- en jon gerenmarkt, maar dat vertaalt zich niet in de studentenmarkt', aldus Tak. 'We willen naar een penetratiegraad van 35 procent. Daar zijn we nog zo'n 10 procent van af. We moe ten er alles aan doen om dat te realiseren.' Student-vriendelijk Hoekstra is het volledig met Tak eens, maar doet vooral ook een be roep op zijn collega's bij andere plaatselijke banken: 'Belangrijk blijft dat alle Raboban ken het belang van de studentenmarkt zien. Niet alleen op dit moment, maar vooral als ze zijn afgestudeerd. Dan kunnen het heel ren dabele klanten worden. Helaas ontbreekt het hier en daar aan dat inzicht. Soms worden studenten zelfs wat discriminerend behan deld. Je hoort wel eens opmerkingen van: Daar heb je er weer zo een. Dat is niet goed. Alle banken moeten zich soepel opstellen als het gaat om het overdragen van rekeningen. Dat geldt voor ons als de studenten zijn afge studeerd, maar ook voor banken uit niet-stu dentensteden. We moeten studentvriendelij ker worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 5