Rabo band Geautomatiseerd op reis Meer aandacht voor verre reizen Nummer 15/10 augustus 1990 meldt, dat het rekenschema bij een aantal banken al op proef wordt toegepast. 'Daar worden dan conclusies uit getrokken, die als referentiekader kunnen dienen voor de andere banken. Rond de jaarwisseling krij gen alle banken het rekenschema. Al meer dan 600 banken hebben gezegd, dat ze zul len meedoen.' Bezetting De Groot: 'Er zijn binnen de organisatie heel veel mensen, die zich met reizen bezighouden. Veel medewerkers heb ben het SEPR-diploma en willen dus iets met reizen doen. Als een bank concludeert, dat er te veel mensen mee bezig zijn, dan moet daar iets aan gedaan worden. Want het is niet alleen het verkopen van de reis. Wat heel veel tijd kost, is het op peil houden van de kennis van de reisprogramma's. Als één of twee mensen per bank dat doen, is dat te overzien. Maar als al het balieperso- neel dat doet, ben je verkeerd bezig. De be zetting is één van de dingen, die in het re kenschema aan de orde komt. Als we straks rekenschema's te rugkrijgen, die afwijken van de normen, dan zal de re gio-reisadviseur naar zo'n bank gaan om de zaak door te praten en tot een goede oplossing proberen te ko men.' Assortiment De Rabo bank onderhoudt relaties met een aantal reisorgani saties. Die programma's vormen samen een afge wogen pakket aan reismo gelijkheden. De Groot: 'Daar moeten we het ook bij hou den. Als een bank buiten het pakket gaat boeken, dan worden de vaste werk zaamheden nog groter. Een programma bijhouden kost tijd. Als je niet regelmatig boekt uit zo'n programma, dan kost het veel tijd. Dat staat ook in de brochure. Wij zullen ons assortiment zeker niet uitbreiden, eer der inkrimpen.' Individueel De cliënt en dus ook de va kantieganger wordt steeds mondiger. De Groot: 'Je ziet een duidelijke verandering in de wensen van de cliënt. Je krijgt een stuk De Groot: 'De produktgroep Reizen is nu een profit centre. Ook wij moe ten onze kosten en baten tenmin ste in evenwicht hebben. individualisering. Mensen willen vaak geen traditionele pakketreis meer. Men wil zelf uitmaken hoelang men ergens blijft en hoe men er heen gaat. We zullen dus in de toe komst minder kant-en-klaar-reizen gaan ver kopen, maar meer maatwerk leveren. We zijn druk bezig om onze reismedewerkers daarvoor op te leiden. Verder hebben we in Eindhoven uitstekende medewerkers, waar een aangesloten bank terecht kan voor in formatie. Zij kunnen altijd helpen, om wat voor reis het ook gaat.' Bij banken, waar uit rentabiliteitsoverwegingen geen gespeciali seerde reisadviseur meer zit, is het voor een baliemedewerker moeilijk losse arran gementen aan elkaar te plakken. Maar in zo'n geval kan de reserveringsafdeling van de reisorganisatie hulp bieden. Volgens mij is het belangrijk, dat er wel een apart rei- zenhoekje is in een bank. Een hoekje waar de reisprogramma's liggen en waar je even rustig met een cliënt kunt gaat zitten als die een ingewikkelde reis wil boeken.' De bank kiest Vullings: 'Elke bank moet zelf bekij ken of ze een reizenbalie wil houden en hoe ze die wil organiseren. Hier bij Rabobank Nederland in Eindhoven zal de reizenba lie niet verdwijnen, want daar is de hele dag werk. Wellicht is te overwegen, dat bij een bank met bij kantoren boekingen alleen op het hoofdkantoor wor den gedaan. De bijkanto ren kunnen bijvoorbeeld wel reisprogramma's uit reiken, maar de cliënten voor boeking doorverwij zen.' Volgens De Groot ge beurt dat ook nu al: 'Vaak boeken bijkantoren een reis naar Oostenrijk of Spanje nog wel zelf, maar als het ingewik kelder wordt, wordt een afspraak gemaakt met de reismedewerker op het hoofdkan toor. Zo beperkje de werkzaamheden op de bijkantoren enorm. Het heeft ook geen zin, om als je dertig of veertig reizen per jaar boekt, alles bij te houden. Dat kost tijd en dus geld.' Vullings: 'Maar ik wil nogmaals 'Zo'n honderd banken boekten de reizen voor het afgelopen zomerseizoen geheel automatisch', vertelt hoofd Planning en Organisatie Fred van Wieringen. 'Begin vorig jaar besloten we dat er een nieuw boekingssysteem moest komen en nu werken veel banken er mee. En tot volle tevredenheid mag ik wel zeggen.' Het boeken van een reis kost tijd. Van Wie- ringen: 'Een reismedewerker besteedt on geveer 50% van de tijd aan administratie. Het geautomatiseerde boekingssysteem levert een tijdwinst op van 23 minuten per boeking. De cliënt- en reisgegevens wor den nu direct ingebracht en de klant kan zijn boekingsformulier meteen mee naar huis nemen. In het verleden moest je een kladboekingsformulier maken en vervol gens een boekingsformulier voor de cliënt. Alles handmatig. Ook kun je heel makkelijk managementinformatie uit het systeem halen. Stel, we willen alle cliënten die naar Spanje zijn geweest benaderen voor een speciale actie in het najaar. Of alle cliënten die een reissom hadden van meer dan f 3.000,-. Dat werkt bijzonder effectief.' Ook de maandstaten, die nu nog handmatig worden gemaakt, zijn zo klaar. 'Zelfs dos siers heb je niet meer nodig. Alles zit in het systeem', zegt Van Wieringen. 'En stel, ie mand boekt een reis en wil dat twee maan den later veranderen. Dan hoef je voortaan geen nieuw boekingsformulier te maken. Alleen even aanpassen, printen, klaar. Het systeem is zeer gebruikersvriendelijk. Per boeking besparen we dus 23 minuten, maar daarnaast op de vaste werkzaamhe den als het maken van maandstaten, etc. nog eens vijftien dagen op jaarbasis. Na tuurlijk staan er kosten tegenover. Het soft warepakket kost ongeveer f 6.000,-. Maar al met al is het zeer kostenbesparend.' Begin september komt het nieuwe vakan tiemagazine uit. De trend deze winter zijn reizen naar warme gebieden als het Caraï- bisch gebied, de Dominicaanse Repu bliek, Mexico en vooral Thailand en Kenia. Daar hoopt De Groot goed mee te kunnen scoren. In de wintersportprogramma's worden enkele nieuwe skigebieden gepre senteerd en ook veel verbeterde skifacili teiten, zoals sneeuwkanonnen. Skiën in de Oostbloklanden? De Groot: 'Daar moet je je niet op verkijken, er zijn nog geen goe de hotels. Je kunt wel zeggen, we willen al lemaal het Oostblok zien, maar je moet toch wel ergens kunnen slapen. En boven dien vindt men er toch niet de sfeer, die voor veel Nederlanders een belangrijke re den is om naar de wintersport te gaan.' benadrukken, dat wij geen keuzes maken, dat doen de banken zelf. Wij hebben in de brochure onze ideeën aangegeven. We heb ben onszelf drie jaar de tijd gegeven om tot oplossingen te komen. En die oplossingen kunnen per bank verschillend zijn.' Hoe zijn de reacties van de banken op de plannen van Reizen? Volgens De Groot is het over grote deel positief. Vullings: 'De bank zal zich als ondernemer moeten manifesteren en moeten kijken naar kosten en baten. Wij als Rabobank Nederland kunnen een alge meen beleidsfundament neerleggen en wat hand-en spandiensten, adviezen en onder steuningshulpmiddelen bieden, maar voor de rest zullen de banken hun eigen keuzes moeten maken. Ik denk, dat er weinig ban ken zijn, die aan stoppen met het verkopen van reizen denken. Men vindt het toch een belangrijke luchtige noot in de over het al gemeen vrij saaie bank', stelt Vullings. 'Dat zou men niet graag missen.' De Groot: 'Het kan ook wervend werken, denken we. Men sen die een reis boeken, hebben in ieder geval op een plezierige manier een contact met de bank. Het aantal klachten dat wij hebben, is gemiddeld lager dan in de hele reiswereld.' Administratie 'We zijn ook met reisor ganisaties aan het praten over vereenvoudi gingvan administratieve procedures', meldt De Groot. Als je de administratie aan de rei zenbalie weg zou halen, scheelt dat bij een bank heel veel werk. Maar dat is nog moei lijk, omdat een reisorganisatie daar vaak nog niet op is ingesteld, behalve dan Center Parcs, Vrij Uit en Neckermann.' Kort samengevat zijn de wensen van De Groot en Vullings een betere verhouding tussen kosten en baten. Vullings: 'De kos ten zullen naar beneden moeten. Daar naast willen we proberen meer omzet te ge nereren. Maar dan wel in de duurdere, bete re reizen. Wij hopen dat er een stukje be wustwording komt, dat men eens gaat kij ken binnen de bank, wat doen we nu eigen lijk aan reizen en hoe doen we het.' In een extern onderzoek werd onlangs de verwach ting uitgesproken, dat de reizenmarkt in de loop van de jaren negentig nog met vijfen twintig procent kan stijgen. De Rabobank hoopt dan ook op niet al te lange termijn in één jaar voor één miljoen mensen een reis te boeken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 13