Reizen: Verkoop cijfers omhoog en kosten omlaag 12 Reizen is voor de Rabobank een jong produkt. In 196 Boerenleenbank ermee en in 1970 de Raiffeisenbank gangspunt was toen, dat iedereen wel eens zogenaamd tijd had aan de balie', vertelt hoofd Reizen Dick de Groo leek goed te kunnen worden benut door reizen te verko droomde er toen van om ooit eens 100.000 of maximaal cliënten een reis te verkopen, Dat leek toen de limiet, hadden we 930.000 reizigers. Maar ondanks dat mooie we toch nog niet waar we moeten zijn. De kosten zijn te geleken bij de opbrengsten.' begon de 'Het uit- leegloop- 'Die tijd en. Men 50.000 n 1989 ctjfer zijn hOOg ver- tl t In het magazijn in Best liggen de reisprogramma's hoog opgestapeld. e beginnen in onze organisa tie steeds planmatiger te wer ken', meldt Jan Vullings, direc teur Particulieren. 'Op dit moment gaat het ons goed, maar we moeten er rekening mee houden dat er op allerlei terreinen nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden en dat de con currentie toeneemt. In dat kader hebben we ons beleidsmatig afgevraagd welke eisen wij moeten stellen aan de produkten, die we via de banken aanbieden.' Kosten 'In het beleidsplan aangesloten banken is nadrukkelijk geformuleerd, dat in beginsel ieder produkt in staat moet zijn om zijn eigen kosten te dragen', vertelt Vullings. 'De eigen kosten zijn dan de directe kosten en een stukje van de overhead, die de bank maakt. Dus de integrale kosten om het def tig te zeggen. We gaan nu na of onze produk ten aan die eis voldoen. We weten dat het bij een paar produkten niet het geval is. Een voorbeeld is het betalingsverkeer. Daar zijn we in de bedrijvensector druk mee bezig. We hebben ook geconstateerd dat het bij reizen op dit moment niet helemaal goed zit. Dan moet je je natuurlijk afvragen: waarom ver koopt de Rabobank reizen? Dat is om een aantal redenen. Reizen geeft aan de bank toch een bepaalde fleur en trekt daardoor mensen naar binnen, die anders wellicht niet of niet zo gemakkelijk bij de Rabobank bin nengekomen waren. Een ander punt is, dat wanneer je reizen verkoopt, je ook gemakke lijker een aantal andere produkten verkoopt. Bijvoorbeeld reisverzekeringen, annulerings verzekeringen en vreemde valuta. Maar dat alles neemt niet weg, dat eigenlijk het pro dukt reizen zelf ook rendabel moet zijn.' Rendabel In twintigjaar is de Rabobank erin geslaagd om het grootste reisbureau in Nederland te worden. 'We hebben een marktaandeel van zo'n 13 procentf, meldt De Groot. 'We zijn erin geslaagd crn onze cliënten en niet-cliënten ervan te overtui gen, dat een reis boeken via de Rabobank een goede zaak is.' Vullings: 'Maart als je kritisch kijkt naar de opbrengst van het pro dukt reizen op zich, dan constateer lik dat we er als organisatie toch niet in slagen om de directe kosten van het produkt gedekt te krijgen uit de provisie. Nu moetje altijqheel goed opletten wanneer je praat ove| 'de organisatie' als totaliteit, want die bestaat toch uit 875 verschillende banken. Een aantal daarvan is on getwijfeld wél in staat om het produkt rendabel af te zetten, maar een aantal helaas niet. We moeten dus een evenwichtig beleid formuleren, dat de renda bele én de onrendabele banken aanspreekt. We moeten handreikingen ge ven om tot een rendabele reizenverkoop te komen. Alle banken hebben in mei Vullings: Reizei van ons een boekje met bei produkt won adviezen ontvangen. Met deze uitgave 'De reisbemiddeling door Ra bobanken in de komende jaren' willen we de banken aan het denken zetten. We willen proberen om voor de totaliteit van de orga nisatie het produkt reizen rendabel te ma ken.' Brochure In de brochure komt een aan tal zaken aan de orde. De Groot: 'In de eer ste plaats zouden we moeten proberen nog meer reizen te verkopen, waardoor we een groter aandeel in de reizenmarkt krijgen. Die reizen zouden uit rentabiliteitsoverwe gingen in het voor ons interessantste deel van de markt moeten zitten. Dat zijn de zo genaamde pakketreizen, dus reis en verblijf compleet geregeld. Ten tweede zouden we moeten kijken of we de kosten niet funda menteel terug kunnen dringen. Daar is een aantal suggesties voor gedaan. Bijvoor beeld: Als een afzonderlijke reizenbalie niet lonend blijkt, kan een bank misschien beter de reizen aan de particulieren-balie verko pen. Dan is er minder leeglooptijd. Zo'n ba lie moet dan wel herkenbaar zijn voor het produkt reizen.' Rekenschema Vullings: 'Je moet de si tuatie per bank gaan bekijken en de kosten en baten eens goed tegen elkaar afzetten. Kan ik m'n directe kosten goed maken, of is reizen voor ons zelfs een rendabel produkt. Om daar greep op te krijgen, wordt de ban ken vanuit de produktgroep Reizen een re kenschema aangereikt. Daarmee kan per bank systematisch worden aangegeven: Hoe doen we het nu, wat kost ons dat en hoe ligt dat gerefereerd aan andere banken in de regio en in het land. Zo krijgt een bank vergelij kingsmateriaal. Doe ik het nou relatief beter of slech ter dan mijn collega's. Daaruit kan men dan de ei gen beleidsconclusies trekken, waarbij overigens de produktgroep Reizen en de regio-reisadviseurs on dersteuning kunnen bie den. We willen in de ko mende drie jaar kijken hoe we met reizen moeten ver dergaan. Banken moeten zelf hun beleidsconclusies trekken. Ik sluit niet uit dat banken, voor wie het pro dukt reizen misschien structureel niet ren dabel kan worden, toch besluiten met de verkoop door te gaan. Zaken die je niet zo maar kunt berekenen, kunnen een belangrij ke rol spelen. Maar dan is die keuze in ieder eval bewust en weloverwogen.' De Groot moet een renda in. Nummer 15/10 augustus 1990

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 12