Distributiebeleid bepaalt inrichting bankhal Rabo band Het bankkantoor waar de klompen voor de deur uitgingen en de klant met de pet in de hand bij de kassier binnenkwam, zie je bijna niet meer. Tegenwoordig betreedt een cliënt een open bankhal en kan daar voor zijn bankzaken bij de adviesbalie terecht of kan zijn zaken doen via apparatieve afhandeling. Die trend heeft conse quenties voor de huisvesting van de kantoren. Het sleutelwoord is distributiebeleid. Op welke wijze wil een bank haar produkten dis tribueren? En hoe kan dat op een verantwoorde en veilige manier? Jan van Essen van Huisvesting Aangesloten Banken schetst de ontwikkelingen. Van bouwen naar huisvesten Nummer 15/10 augustus 1990 keken waar geld te halen valt. Vanuit het ver- leden is dat nogal sterk gericht op banken. Wij proberen vooral bij de open concepten te sturen naar apparatief gebruik. Zo min mo gelijk geld in de buurt van mensen, maar geld in apparaten. De werkvoorraad moet zo klein mogelijk zijn. Onttrek het geld aan het oog van de overvaller, bijvoorbeeld door bui zenpost en door de kassier op een bovenver dieping te plaatsen. Op die manier is er be neden in de bankhal geen geld voorradig. Ook proberen we de pakkans te vergroten.' Risico's 'De risico's die wij willen be heersen zijn inbraak en overvallen. Inbraak vraagt op dit moment geen extra inspanning, maar uiteraard moeten we alert blijven. Als we kijken naar het risico van overvallen, dan vraagt dat nog steeds wél extra inspannin gen', benadrukt Van Essen. 'In verhouding tot andere banken vinden op Rabobanken ge lukkig minder vaak overvallen plaats. Het aantal overvallen steeg het eerste halfjaar landelijk met 35 procent. Bij de Rabobank- organisatie bleef het aantal gelijk.' Opleidingen Huisvesting Aangesloten Banken probeert op een aantal manieren overvallen te voorkomen. Uiteraard via de 'gewone' normen en richtlijnen uit het Hand boek Beveiliging. Maar ook via voorlichting. Van Essen: 'We gaan van het standpunt uit, dat risico's bij het bankieren horen. Maar dan dient men er het nodige van te weten. We proberen het beveiligingsbewustzijn van medewerkers te stimuleren. Je kunt wel een aantal voorzieningen en maatregelen voor schrijven, maar als je niet weet hoe je ermee moet omgaan en wat de risico's zijn, dan be reik je er niets mee. Men denkt: Het gebeurt bij ons niet. Daarom is een aantal voorlich tingsvideo's ontwikkeld. Ook hebben al zo'n 350 hoofden Beheerstechnische Zaken aan de speciale cursus 'BTZ en Beveiliging' deel genomen.' Kleine kantoren Aan de inrichting van de kleinere kantoren ligt ook een filosofie ten grondslag. 'Op het moment dat een kan toor alleen een soort geldwinkel is, advise ren wij om daar uit beveiligings- en investe ringsoogpunt een gesloten kasgebied van te maken', zegt Van Essen. 'De balie met glas dus. De automatische baliekas is ook een oplossing. Dat is een ijzeren kassier die deel uitmaakt van de balie. Ook toegangscontro le is, met name bij een personeelsbezetting van één of twee personen, een vorm van be veiliging.' 'Vroeger werd een bank gebouwd en neergezet op een aantal vierkante meters en dat was het', aldus Van Essen. 'Nu wordt er gekeken naar het hele proces van be drijfsvoering. Op basis daarvan wordt het type gebouw en de flexibiliteit ervan be paald. We hebben tegen de bouwadviseurs gezegd: Als de bank wil bouwen of verbou wen, vraag dan eerst eens wat het distribu tieconcept is. Wat is de markt, wat wil de bank betekenen in die markt en wat bete kent dat voor de bouwbehoefte op termijn? En past die vestiging dan in dat concept? En daarop wordt dan uiteindelijk de bouwbe hoefte gebaseerd.' Een bank staat voor een stuk veilig heid en zekerheid. Vroeger moest zij in een groot monumentaal en dege lijk pand, het liefst voorzien van veel mar mer, zijn gehuisvest. Dat image van een bank be staat hier en daar nog steeds. Maar eigenlijk is die tijd al lang voorbij, ook binnen onze organisatie. 'De huidige tijd vraagt een open, moderne structuur van onze gebouwen. We hebben barrières weg wil len halen', begint Van Es sen. 'Vanuit commerciële doelstellingen heeft een bank een aantal diensten en produkten af te zetten. En het leent zich niet meer om dat te doen in die grote monumentale panden.' Distributie Bij de keu ze van de inrichting van een bankkantoor speelt het distributiebeleid een grote rol. Van Es sen legt uit: 'Onder distributie verstaan we de afzet van produkten, het verwerken van opdrachten en het verstrekken van informa tie. Distribueren kan op een aantal manie ren. Dat kan via kantoren, via apparaten als geldautomaten en langs elektronische weg zoals telebankieren. Cliënten kunnen om di verse redenen voorkeur hebben voor een be paalde distributiewijze.' Samenhang Iedere produktgroep binnen Rabobank Nederland moet een eigen distri butiebeleid voor haar produkten ontwikkelen. De activiteit Distributie Aangesloten Banken heeft de taak om daarvoor het juiste distribu tienetwerk te kiezen. Als het om de ontwikke ling van de kantoren gaat, maakt Huisvesting Aangesloten Banken daar een samenhan gend geheel van. Daarbij wordt gekeken naar het totale distributieconcept. 'Een bank kan niet zeggen: We hebben kantoren en daar plaatsen we wat geldautomaten bij', meent Van Essen. 'Daarin moet een bepaald even wicht zijn. Neem bijvoorbeeld de proef met de DirectService bij Rabobank Nederland in Eindhoven met alle mogelijke vormen van selfservice-apparatuur. Dat is een nieuwe manier van dienstverlening die grote gevol gen heeft voor de inrichting van de bankhal.' Open structuur Vooral bij de grote kan toren heeft de open bankhal zich steeds ver der ontwikkeld. Dit zijn de zogenaamde full service kantoren, waar alle diensten worden aangeboden. Van Essen: 'Voor het opbou wen van een goed relatiebeheer heb je een open structuur nodig. Je kunt geen advies van achter glas geven. Als we aan de ene kant naar onze adviesdiensten kijken en aan de andere kant naar de kashandelingen, dan moet je proberen daarin een scheiding aan te brengen. Bijvoorbeeld door kashan delingen zoveel mogelijk apparatief af te handelen.' Diensten Met name de dienstverlening op de kantoren vraagt dus om het open con cept. Een bank kan op basis van haar afzet mogelijkheden inschatten hoeveel ruimte er nodig is voor advieswerkplekken. Van Essen: 'Zijn dat er veel, dan kan het tot gevolg heb ben dat een aantal baliewerkplekken wordt afgestoten. Daarvoor komt de apparatieve afhandeling in de plaats. De nadruk komt dan te liggen op advisering en de inrichting van het kantoor moet dat uitstralen. De geldhandelingenbalie is voor standaardwerk zaamheden.' Beveiliging Het open concept betekent niet alleen voor cliënten een stuk toeganke lijkheid. Openheid kan in conflict komen met veiligheid. Een crimineel heeft maar oog voor één aspect: geld. Van Essen wil toe naar een ontmoedigingsbeleid. 'Er wordt ge- Van Essen: 'Voor het opbouwen van een goed relatiebeheer heb je een open structuur nodig.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 11