Rabo band Nummer 14/27 juli 1990 Cees van Domselaar, 26, werkt vieren eenhalf jaar bij de Rabobank Zeist. Hij zit daar aan de particuliere adviesbalie. Daarvoor zat hij aan een algemene balie op een bijkantoor. 'Het is even wennen, je bent geen all-rounder meer, maar het bevalt me nu wet. je eigen bank nooit komt, omdat daar ie mand zit die een paar jaar ouder is. Zo kun je ook doorgroeien.' Mogelijkheden Zijn er voldoende moge lijkheden binnen de organisatie? Kom je er achter welke func ties er vacant zijn? Van Domselaar: 'Als je bij Rabobank Ne derland kijkt, lijkt het wel of er alleen maar academici gevraagd worden.' Van Alphen meent: 'Maar als je een rijtje diploma's hebt en in de vacatu- regids kijkt bij kantoor beheerder, dan kun je dat zo worden. Soms moet ik wel lachen, dan zoeken ze iemand tussen de achttien en de twintig die tig diploma's heeft en liefst ook nog een paar jaar ervaring. Dat kan dus niet.' In Oudewater gaat men oud-perso neelsleden weer terugvragen in deeltijd. 'Waarschijnlijk worden het er drie', vertelt Van de Werf. 'Die zijn zo twee, drieëndertig en vinden het leuk om weer twee of drie da gen te werken. Dan hebben we niet meer zo veel van die jonkies van zeventien aan de ba lie zitten, want die hadden wij op een gege ven moment alleen maar. Dat vonden de klanten niet altijd even prettig.' Ervaring Van Domselaar: 'Bij ons wor den nu ook wel oudere dames en heren aangenomen. De oudere klanten voelen zich daar wat sneller bij op hun gemak dan als er iemand van een jaar of achttien zit te vertellen hoe ze het beste hun geld kunnen beleggen.' In Hilversum is parttime werken niet mogelijk. In Geldermalsen kan het op de administratie en op commerciële onder steuning wel en aan de kasafdeling niet.' Volgens Van Domselaar kan het best: 'Als mensen met een heel stuk ervaring anders weggaan is het ook zonde.' Van de Werf: 'Wij hebben vijf balies, die moeten op druk ke dagen bezet zijn. Op dinsdagmiddag kan je bij ons een kanon afschieten. De winkels zijn dan dicht, dus dan ben ik vrij. De vrijdag ochtend was altijd druk, maar is sinds de komst van de gea rustiger geworden. Dan ben ik ook vrij en 's middags, als het druk ker wordt, ben ik er.' Veranderingen Wat betekenen de komst van de gea en de balie automatisering? Van de Werf: 'Vroeger had je een eeltplekje op je vinger van het schrij ven. Als iemand kwam storten moest je wel vier formuliertjes invul len en je was lang met een klant bezig. Je kon ook heel goed hoofdre- kenen. Je had zo'n sys teem, dat de klant dacht dat je een wis kundeknobbel had... Nu kan ik dat niet meer.' Van Alphen vindt, Jacqueline van de Werf, 27, werkt bijna tien jaar bij de Rabobank Oudewater. 'Bij ons zijn ze de boel aan het reorgani seren. Binnenkort krijgen we aparte ad viesbalies bedrijven en adviesbalies particulieren. dat je door deze wijze van werken, door de automatisering, anders met de klanten omgaat: 'Je hebt meer tijd voor een praatje en daardoor voor het oppikken van signalen.' Van Domse laar: 'In principe is bij ons de geldhandelingen balie: de klant zo snel mogelijk helpen. Opna mes gebeuren allemaal aan de gea.' Van de Werf vraagt zich af: 'Als een klant nou geld wil storten op een spaarre kening en ook nog een andere wil openen, hoe gaat dat dan? Bij de geldhandelingenbalie kan hij dus alleen maar storten...' Van Domse laar: 'Je hebt een gea om het aantal kasopnames te verminderen. En een geldhandelingenbalie voor snelle han delingen. Er komt iemand f 100,- storten. Dat is een standaard handeling. Tijdens het wachten op het geld en het printen van het boekingsstuk kun je toch wel een heel ver haal kwijt.' Floormanager Van de Werf vraagt aan haar collega uit Zeist: 'Adviseer je niet bij een geldhandelingen balie? Verwijs je dan door?' Van Domse laar: 'Zie je, dat ie mand een saldo van f 60.000, - op een be taalrekening heeft, dan wordt daar op in gesprongen en inder daad doorverwezen naar de adviesbalie.' Van Zanten vertelt: 'Bij ons openen alleen de beheerder en de eer ste medewerker reke ningen. Aan de balie mag dat niet.' Van Domselaar: 'Dat is bij ons weer ondenk baar. De beheerder is een soort floorma nager.' Volgens Van de Werf hangt de organi satie sterk af van de grootte van het kan toor. Van Alphen: 'Een voordeel van de auto matisering is gewoon dat je van een hoop administratieve romp slomp afbent en meer tijd hebt voor de klant en voor andere din gen. Wij hebben aan de uiteinden van de balie gedeeltes waar je met de klant kunt gaan zitten als er bij voorbeeld een reke ning wordt geopend. Je kunt je map neer leggen. Vroeger stond je dan aan zo'n krap Sandra van Zanten, 26, werkt vijfeneen- half jaar bij de Rabobank Hilversum. 'Ik heb vijf jaar op een bijkantoor gewerkt dat 1 december dicht is gegaan. Daar heb ik twee jaar het werk van een eerste assistente gedaan. Na een half jaar in de vervangingsdienst zit ik nu op een ander kantoor en daar ben ik sinds kort eerste assistente. loketje waarop je je spullen niet kwijt kon. Het mooiste vond ik laatst bij ons: zes ba lies open, niemand in de hal en wél zes mensen wachtend voor de geldautomaat.' 'Dan heb je mooi tijd om in te toetsen', stelt Van Domselaar.' Klanten behouden Van de Werf vindt dat cliënten steeds wijzer worden: 'Ze gaan shoppen en vergelijken. Het is voor een klant niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger om naar de Rabobank te gaan. Van Zanten: 'Je moet meer moeite doen om de klant binnen te houden door de sterke re concurrentie. Het bijkantoor waar ik werkte is per 1 december vorig jaar geslo ten. Er werd toen gezegd: 70 procent van de klanten zal blijven, 30 procent loopt weg. Maar mensen willen hun bank in de buurt hebben. Het heeft een hoop klanten gekost.' Geldautomaat Van Zanten: 'Als je klan ten vertelt, datje meer tijd voor ze wilt heb ben als ze niet alleen geld op willen nemen, dan snappen ze prima, dat ze voor geld ha len bij de gea moeten zijn.' Van de Werf vindt de gea ook voor mensen die werken zeer handig. 'Je hebt echt meer tijd voor ad visering', stelt Van Al phen: 'Vroeger stond een klant, die bijvoor beeld een spaarreke ning wilde openen niet rustig als er nog vier mensen achter hem stonden.' Van Zanten vult aan: 'Ook voor je zelf was het vervelend. Je had er gewoon geen tijd voor.' Van Alphen: 'Nu doe je je balie dicht en ga je rustig met de klant apart zitten. Kof fie erbij.' In Zeist was het aan het eind van de maand altijd extra druk vertelt Van Domselaar: 'Maar sinds de komst van de gea merkje dat echt niet meer. Bij ons liepen de mensen eerst allemaal te klagen over de gea en nu lopen ze te klagen als hij het niet doet. Ik vind wel dat hij het vaak niet doet trouwens.' Ander werk 'Als het nog even doorgaat heb je straks ook minder mensen op de bank', denkt Van Domselaar, 'want daar gaat het natuurlijk toch heen.' Volgens Van Alphen heb je minder administratieve romp slomp: 'En minder werk, dus je moetje tijd anders invullen.' Van Domselaar: 'Straks krijg je de leningenautomaat, de spaar- adviesautomaat, etcetera, kijk maar in de bankhal van de toekomst bij Rabobank Ne derland in Eindhoven. Wat zijn de consequen ties voor ons? Je wordt meer waard als je meer weet, daarom zijn diploma's zo belang rijk. Als jij alleen maar geld kan meegeven en ontvangen ben je straks niet meer nodig.' Van Zanten verwoordt tot slot wat ook de andere drie rond de tafel vinden: 'Leuk, dat blijkt dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen de banken en toch ook zoveel ver schillen.' Na deze conclusie wordt besloten om over een jaar nog eens rond de tafel aan te schuiven en te kijken hoe de zaken er dan voor staan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 9