Veranderingen aan de balie Kano band Het gesprelk rond de tafel Vroeger had je een eeltplekje op je vinger' Zevenentwintig jaar Rabobank- ervaring bijeen. De vier rond de tafel werken allemaal aan de balie. Zij zijn het visitekaartje van hun bank. Doen ze het goed, dan is de klant tevreden, maar doen ze het niet goed, dan deugt de hele Rabobankorgani satie niet. Een strategische functie, die vaak wordt onder schat. Een functie die de laat ste jaren inhoudelijk sterk is ge wijzigd en nog verder zal veran deren. Nummer 14/27 juli 199C Mensen uit de Rabobankorganisatie schuiven aan. Rond dt tafel praten ze over allerlei onderwerpen. Deze keer gaat het over de veranderingen aan de balie. Hoe ging het vroeg ?r, hoe gaat en nu en wat verwachten ze van de toekomst. Vier ervaren bali ^medewerkers vertellen. I at steeds belangrijker gaat worden is het volgen van op- leidingen', steekt Gerda van Alphen van wal. 'Wij krijgen in Geldermalsen straks een splitsing in een geldhandelingen balie en een adviesbalie. Bij ons geldt voort aan de regel: Wie geen diploma's heeft komt automatisch aan de geldhandelingen balie. Heb je diploma's en doe je je werk goed, dan kun je doorstromen. Gelukkig heb ik studeren zelf ook altijd belangrijk ge vonden. Voorheen werd het echt aan jezelf overgelaten. Nu wordt het door de leiding gestimuleerd.' Opleiden noodzaak De vier zijn het er over eens dat het goed is om het niveau van de baliemedewerkers omhoog te krijgen. 'Pure noodzaak', stelt Cees van Domselaar uit Zeist, 'want ook de klant wordt steeds mondiger.' Van Alphen: 'Het is te gek als iemand voor ieder wissewasje eerst drie af delingen afmoet voordat een klant een keer antwoord krijgt.' Jacqueline van de Werf uit Oudewater merkt dat de jongeren, die nu worden aangenomen het veel vanzelfspre- kender vinden om door te leren. Ook bij de Rabobank Hilversum kom je zonder diplo ma's niet ver. Sandra van Zanten: 'Bij ons doen de beheerder en de eerste assistente in principe alles. Baliemedewerkers mogen maar weinig. Ook wij jaar het systeem 'Wi verder'. Ik heb gestel lang alleen maar g storten en verde niets, dan weet ik ovei een jaar niks meer. Van Alphen vertelt: 'Bij1 ons gaat het als volgt. Wie nieuw binnenkomt-, wordt aspirant-balie medewerker. Willen ze leren, dan mogen ze na een tijdje ook spaarre keningen openen en dergelijke.' Inwerken 'Inwer ken gebeurde vroeger nauwelijks', meldt Van Alphen. 'Toen ik begon gooide gelijk iemand me een spaardepotbe- wijs om de oren. Daar stond ik. Nu zitten ze eerst twee weken bij de opleidingscoördina tor. Dan worden je de basisbeginselen bijge bracht. Daarna ga je een paar weken naar ee| het niet zo druk is en waal om je dingen uit te legge hebben sinds vorig niet leert komt niet Als je mij een jaar ld laat geven en Gerda van Alphen, 28. werkt zeven jaar bij de Rabobank Geldermalsen. Eerst drieëneenhalf jaar bij op een bijkantoor. 'Ik zit op dit moment aan de bedrijven- balie. Straks krijgen we een splitsing particulieren geldhandelingenbalie en particulieren adviesbalie. Dat laatste zou ik graag willen gaan doen. bijkantoor waar ze de tijd nemen Het valt Van de Werf op, dat nieuwelingen zo weinig vragen: 'Na een week krijg je zo'n stapeltje voor je en dan denk je, hoe koman ze erbij. En als je zegt, dat heb je niet gopd gedaan, gaan ze daar gewoon tegenin. Ik laat ze alles zelf verbeteren, daar leren ze Lan.' Van Zanten illustreert: 'Het is een hele nieuwe lichting. Ik zei laatst, kun je je voorstellen, dat ik 's avonds wel eens in bed lig en denk: Dat of dat ben ik helemaal vergeten te doen voor een klant? Dan zitten ze je aan te kij ken van waar heb je het over.' Weinig animo Van de Werf: 'De animo voor het werken bij een bank neemt volgens mij ook af. Vroeger was er er een run op een advertentie van de bank. Dan had je min stens vijfentwintig kan didaten. Nu misschien twee of drie.' Is dat al leen een kwestie van een hogere vooroplei ding die wordt ge vraagd? Van Domse laar denkt dat het sala ris ook een struikel blok is. 'Niet zozeer als je net begint, maar la ter. Je doet braaf aller lei opleidingen. Als je het hebt gehaald, gaat het in een dossier. Voor je salaris bijvoorbeeld maakt het niks uit. Dat kan demotiverend werken.' Van Zanten: 'Je ziet inderdaad niet zoveel terug voor alle tijd dat je studeert. Maar ach, zonder groei je nooit door. En bovendien vind ik het werk hartstikke leuk.' Van Domselaar conclu deert: 'Het is niet het werk, dat vindt ieder een leuk, ook niet de collega's, maar het is puur dat mensen zich niet voldoende ge waardeerd voelen. Dat hoor je ook van ande re Rabobanken. Als je naar een andere bank gaat, solliciteer je op een functie waar je bij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 8