iüi Uit de bank geklapl Rabo band Nieuwe bankbiljetten Curacao U Toegangscontrole Nummer 14/27 juli 1990 'Onlangs is het nieuwe briefje van vijfen twintig geïntroduceerd. Wanneer komt het volgende nieuwe bankbiljet uit en welke is dat?' 'Het beleid van de Neder- landsche Bank is erop ge richt zo eens in de twee a drie jaar een nieuw bankbil jet uit te geven. Ik mag ech ter niet zeggen welke dat zal zijn,' laat Bert Groot- hoff, chef Externe Betrek kingen en Voorlichting van de Nederland- sche Bank weten. 'Het is wel de bedoeling om alle andere bankbiljetten de komende tien a twaalf jaar te vernieuwen. Maar je kunt niet zeggen dat ze echt om de beurt aan vervanging toe zijn. Of dat gebeurt, hangt van diverse factoren af. Het is niet zo dat een briefje van duizend minder snel aan vervanging toe is omdat het minder wordt gebruikt. Het kan best zijn, dat wanneer een bankbiljet eenmaal in omloop is gebracht, het om een aantal redenen niet zo goed be valt. Bijvoorbeeld vanwege fraudegevoelig heid. De belangrijkste reden dat we bankbil jetten vernieuwen is dat we dan steeds ge bruik kunnen maken van nieuwe technie ken. We proberen het vervalsers zo moeilijk mogelijk te maken. Die willen we steeds een stapje voor blijven. De vijf guldenbiljet ten verdwijnen trouwens in de toekomst.' Ook is een bankbiljet aan mode onderhevig. Groothoff: 'We willen de biljetten een eigen tijds gezicht geven. Een briefje uit bijvoor beeld 1949 spreekt nu niet meer zo aan. Bij het briefje van f 25,- is zes ontwerpers ver zocht een concept in te dienen. Op grond daarvan is uiteindelijk gekozen voor het ont werp van Jaap Drupsteen. Hij sleepte daar mee de opdracht binnen om de hele nieuwe serie vorm te gaan geven.' Over zo'n twee jaar weten we dus meer. Zou 't het tientje zijn? In de 'vacatures Rabobankorganisatie' van enige tijd geleden zag ik een advertentie voor personeelsleden voor Rabobank Cu racao. Wat is daarvan de reden? 'De werkzaamheden van de twee Rabobank-nv's op Curapao worden in de na bije toekomst uitgebreid. Om dit op een verantwoor de wijze te doen, is in een i m. verhoging van het aantal formatieplaatsen voorzien.' Aan de telefoon is Jan van Hunen, directeur beheerstechnische zaken van Rabobank Curapao nv. Hij is ook belast met het perso neelsbeleid. Rabobank Curapao nv is een 100 procent dochter van Rabobank Neder land, Rabobank Trust Maatschappij nv is weer een volledige dochter van Rabobank Curapao nv. Beide zijn sinds 1978 geves tigd in Willemstad. 'Tot en met 1994 zullen per jaar vier a vijf medewerkers op lokale voorwaarden in dienst worden genomen,' vertelt Van Hunen. 'Daarvoor gaan we wer ven op de Antilliaanse arbeidsmarkt. De arbeidswetgeving op de Nederlandse Antil- De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woorden of zaken is. 1 ///en In deze rubriek willed we antwoorden geven op vragen als 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van lezers worden behandeld door deskundigen. Het adres is: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, invprne adrescode UCR 514. len beschermt haar lokale arbeidsmarkt namelijk tegen een toestroom van 'buiten landers', dus ook Nedeilanders. De op roep in het interne vacetureblad is met name geplaatst om Antilli men uit onze or ganisatie in de gelegenheid te stellen te reageren. Zij moeten dan wel het recht van werken op Curapao hebben en de concur rentie aangaan met lokaal beschikbare kandidaten. Onze voorkeur gaat uiteraard uit naar mensen die door h tn werkervaring de Rabobankorganisatie kennen.' De arbeidsvoorwaarden lijk m nogal ongun stig. Van Hunen legt uit: 'He: personeelsbe leid van de Rabobank Curapao wordt aan gepast aan de lokale omstandigheden. Nieuwe medewerkers moeten uit dienst tre den bij Rabobank Nederland of bij hun lalcïclol e» liS'JTïia i plaatselijke bank. Dat heeft gevolgen voor een aantal arbeidsvoorwaarden zoals AOW, ziektepremies, vakantiedagen. Op het oog lijkt dit heel ongunstig, maar voor mensen die het werken en wonen op de Antillen ge wend zijn, bieden wij lokaal gezien goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaar den. Ook weegt voor velen de terugkeer naar het 'moederland' zwaarder dan het pakket voorwaarden.' Van Hunen heeft nog een goede raad voor Nederlandse Antillianen die de grote stap van 8.500 kilometer overwegen: 'Denk niet te gemakkelijk over het in de steek laten van verworvenheden in Nederland en idealiseer alles niet teveel. Wikt voor ge be schikt.' 'Ik zag in Bank in Beeld dat onbekende cliënten zich bij de Rabobank in Riel voor een camera moeten legitimeren om de bank binnen te mogen. Hebben andere plaatselijke banken ook zo'n systeem?' 'Het gebeurt al bij meerde- re banken. Maar het past in principe niet binnen het beveiligingsbeleid van de Rabobankorganisatie', ant woordt Jan van Essen van fc Huisvesting Aangesloten Banken. 'Tot nu toe be schikken ongeveer tien banken over dit toe- gangscontrole-systeem. De aanleiding is meestal dat het betreffende pand een aan tal malen is overvallen. Het legitimeren is dan een middel waar iedereen zich in kan vinden, met name ook het personeel.' Van Essen vervolgt: 'Er zijn ook andere vor men van toegangscontrole. Bijvoorbeeld het op afstand bedienen van de toegangsdeur. Het personeel kijkt direct of door middel van een camera wie er naar binnen wil. Zijn de cliënten bekend of zien ze er betrouwbaar uit, dan kan met een druk op de knop de deur worden geopend. Heeft iemand een helm of bivakmuts op, dan moet hij of zij die eerst afzetten: zich herkenbaar maken. Per soonlijke herkenning staan wij nogal voor. De beslissing om iemand binnen te laten is een individuele afweging van de betreffen de medewerker. Daar kun je geen dwingen de richtlijnen voor aanleggen. In Amsterdam moet je daar anders mee omgaan dan in Echt. In Riel hebben ze wel de meest extre me vorm van toegangscontrole.' 'Wij willen er voor waken dat camera's te pas en te onpas worden gebruikt', bena drukt Van Essen. 'Men verwacht er een pre ventieve werking van, die men er eigenlijk niet van kan verwachten. Als een overvaller een kantoor op het oog heeft dan laat hij zich niet echt afschrikken door een camera. Of hij draagt een bivakmuts, of hij maakt eerst de camera onklaar door er een klap op te geven. Dan kun je net zo goed een dum my ophangen.' Huisvesting Aangesloten Banken legt meer de nadruk op buitbeperkende maatregelen en middelen, bijvoorbeeld tijdvertraging en op apparatieve afhandeling. Hoe meer be paalde handelingen gebeuren via appara ten, bijvoorbeeld de geldautomaat, hoe meer menselijk leed kan worden voorko men. En dat staat voorop.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1990 | | pagina 6